Επιστολή των Γκογκέν και Βαν Γκογκ για τις εμπειρίες τους σε οίκους ανοχής πωλήθηκε για 210.600 ευρώ

113
Επιστολή των Γκογκέν και Βαν Γκογκ πωλήθηκε για 210.600 ευρώ

Μία επιστολή που έγραψαν από κοινού οι διάσημοι ζωγράφοι Πολ Γκογκέν και Βίνσεντ Βαν Γκογκ, στην οποία περιέγραφαν τις επισκέψεις τους σε οίκους ανοχής και συζητούσαν για το μέλλον της τέχνης, πωλήθηκε σε δημοπρασία στο Παρίσι έναντι 210.600 ευρώ.

Την επιστολή απέκτησε από την παρισινή δημοπρασία το Ίδρυμα Βίνσεντ Βαν Γκογκ και θα εκτεθεί στο ομώνυμο μουσείο στο Άμστερνταμ. Οι δυο καλλιτέχνες απέστειλαν την επιστολή στον Γάλλο συνάδελφό τους Εμίλ Μπερνάρ στα τέλη του 1888, κατά τη διάρκεια της διαμονής τους στη γαλλική πόλη Αρλ, όπου το ολλανδικό ίδρυμα διατηρεί άλλο ένα μουσείο.

Η επιστολή, που γράφηκε μία εβδομάδα αφότου ο Γάλλος Γκογκέν έφθασε στην κατοικία του Ολλανδού Βαν Γκονγκ στην Αρλ, ενημερώνει τον Μπερνάρ για τις συζητήσεις που είχαν για την τέχνη και την προσωπική τους δουλειά.

"Ιδού τώρα κάτι που θα σε ενδιαφέρει -- κάναμε κάποιες περιηγήσεις στα μπορντέλα και μάλλον είναι πιθανόν ότι τελικά θα πηγαίνουμε εκεί συχνά για να δουλεύουμε", τονίζουν στην επιστολή τους.

"Αυτή τη στιγμή, ο Γκογκέν εργάζεται πάνω σε έναν καμβά από το ίδιο βραδινό καφέ που κι εγώ έχω ζωγραφίσει, αλλά με φιγούρες που τις είδε στα μπορντέλα. Τα πάντα υπόσχονται πως θα βγει ένα πανέμορφο πράγμα", επισημαίνεται στο κείμενο.

Το Ίδρυμα Βίνσεντ Βαν Γκογκ υποστηρίζει πως η επιστολή αυτή αποτελεί το πιο σημαντικό έγγραφο του ζωγράφου που διαθέτει οποιοδήποτε άλλο μουσείο, καθώς έχει γραφεί "με τέσσερα χέρια" μαζί με τον Γκογκέν.

"Ο καλλιτεχνικός τους διάλογος ήταν ασταμάτητος εκείνες τις ημέρες και συνεχιζόταν και μέσα στους οίκους ανοχής και σε αυτήν την ίδια την επιστολή", προσθέτει το Ίδρυμα, τονίζοντας πως το περιεχόμενό της "δίνει μία οραματική εικόνα για την καλλιτεχνική τους συνεργασία και για το μέλλον της τέχνης".

Στην επιστολή, ο Βαν Γκογκ περιγράφει τον Γκογκέν ως "ένα άσπιλο δημιούργημα με τα ένστικτα ενός άγριου θηρίου. Με τον Γκογκέν, το αίμα και το σεξ έχουν το προβάδισμα έναντι της φιλοδοξίας".

Ο Γκογκέν πέρασε περίπου δύο μήνες με τον Βαν Γκογκ στην Αρλ, όμως η σχέση τους τελικά επιδεινώθηκε, έγινε σχεδόν βίαιη.

Έφυγε μετά έναν νευρικό κλονισμό που υπέστη ο Ολλανδός ζωγράφος, ο οποίος έκοψε το αυτί του και ο οποίος αποτέλεσε το θέμα της διάσημης πλέον "αυτοπροσωπογραφίας του με επίδεσμο στο αυτί".

Πολλοί ισχυρίζονται πως ο Βαν Γκογκ προχώρησε σε αυτή την κίνηση ως δείγμα εξιλασμού για τον καβγά του με τον Γκογκέν.