Κώστας Χατζής: «Αυτό που έκανα εγώ το αγάπησε ο λαός, όχι η Πολιτεία»

228
Κώστας Χατζής: «Αυτό που έκανα εγώ το αγάπησε ο λαός, όχι η Πολιτεία»

«Σύνορα η αγάπη δε γνωρίζει,
πόσο σ’ αγαπώ, πόσο σ’ αγαπώ.
Γέρνεις και ο ίσκιος σου μ’ αγγίζει
κι εγώ ριγώ, κι εγώ ριγώ…»

Ο Κώστας Χατζής θα μας ταξιδέψει μέσα από την «Σφίγγα» που σύμφωνα με τον ίδιο είναι μία μουσική σκηνή που υφίσταται ως η καλύτερη έκδοση της μπουάτ. «Πολύ όμορφος χώρος. Με τον κόσμο γινόμαστε μία ωραία παρέα που ταξιδεύουμε μαζί. Πάντοτε έτσι κάνω…».

Στην Πέννυ Κροντηρά

«Να `χαν όλοι οι άνθρωποι μια αγάπη όπως κι εγώ θα `μαστε όλοι στη γη φίλοι κι αδερφοί» τραγουδά με την τόσο μαγική χροιά φωνής ο ερμηνευτής και δημιουργός, Κώστας Χατζής. Τα τραγούδια του μας ταξιδεύουν…

Τραγούδια άλλοτε ρομαντικά και άλλοτε καταγγελτικά. Ο ίδιος υπόσχεται να μας ενώσει όλους σε μια παρέα από τη μουσική σκηνή «Σφίγγα» όπου μπορούμε να τον απολαύσουμε.

Ποια στιγμή στην καριέρα σας θα σας συνοδεύει για πάντα;

Δεν είναι μια, είναι πάρα πολλές… πληθυντικός! Πολλά βοηθήσανε όταν ήρθα στην Αθήνα για να κάνω τον καλλιτέχνη… Πέρασα πολύ δύσκολα.
Αφού ήμουν από μια πολύ φτωχή οικογένεια δεν μπορούσα να σπουδάσω αυτό που ήθελα. Βλέπετε δεν ήταν το όνειρό μου να γίνω καλλιτέχνης. Μέσα από το τραγούδι βρήκα τον καλλιτεχνικό τρόπο να τραγουδήσω τη ζωή μου.

Είχα πολλές αποτυχίες. Δεν γεννήθηκα μέσα στη φυλή αλλά σε μια γειτονιά που ήταν Έλληνες, χωρίς να το παρεξηγήσετε αυτό που λέω. Όταν πήγα σχολείο ένιωσα από μικρός ότι είμαι περιθωριακός. Μεγάλωνα περιθωριακός, θα γεράσω περιθωριακός…

Τα ευχάριστα σήμερα τα βλέπω, γιατί τότε που περνούσα τις πικρές στιγμές και κοιμόμουν σε παγκάκια και γωνιές δεν τις έβλεπα. Προσπαθούσα να κάνω τον ύποπτο και να με πηγαίνουν στην αστυνομία ως προσαγωγή για να έχω ζεστασιά αλλά μόλις το κατάλαβαν δεν με ξαναέπιασαν.

Αποφάσισα, τότε, να ασχοληθώ με τη μπαλάντα, γιατί είναι η περίληψη μιας ιστορίας. Αναφέρθηκα, λοιπόν, στα ανθρώπινα δικαιώματα, ανθρώπινα καθήκοντα και στο να καταγγέλλω την Πολιτεία με σεβασμό, εδώ και 65 χρόνια… Έχω μια εξίσωση όμως, που δεν μπορεί κανείς να μου τη λύσει: αφού έχω 65 χρόνια σε αυτόν τον χώρο πώς γίνεται να είμαι από τα 51 στα 50; Μας έμαθε ο Αριστοφάνης ότι όταν αυτοσαρκάζεσαι περνάς τα ωραιότερα μηνύματα. Όλα αυτά είναι χαραγμένα στη μνήμη μου.

Ποια η διαφορά του να τραγουδάτε σε μπουάτ και ποια στο Μέγαρο Μουσικής για εσάς;

Στο Μέγαρο Μουσικής όταν τραγούδησα ήταν πολύ πικρές στιγμές, καθώς σε κάποιους χώρους εμένα η Πολιτεία μέχρι και σήμερα δεν μου επιτρέπει να τραγουδώ. Πήγα και στο Ηρώδειο, γιατί είπα δύο τραγούδια του Μίμη Πλέσσα. Δεν μου έδωσαν όμως το δικαίωμα να κάνω συναυλία σε τέτοιους χώρους και να πω μόνο δικά μου τραγούδια.

Η Πολιτεία ποτέ δεν αγάπησε αυτό που έκανα εγώ. Αυτό που έκανα εγώ το αγάπησε ο λαός! Μου δόθηκαν ευκαιρίες να βγω στο εξωτερικό και δεν το θέλησα με κανένα τρόπο, γιατί εκεί με αγάπησαν και δέχτηκαν αυτά που λέω.

Αν στην υδρόγειο υπάρχουν δυο - τρεις λαοί που ξεχωρίζουν, για μένα είναι οι Έλληνες.

Είναι καταπληκτικός λαός, απλώς δεν είχε ποτέ παιδεία. Αγαπώ πολύ τη χώρα μου και είναι τιμή μου που γεννήθηκα με αυτούς τους ανθρώπους και με φιλοξενεί αυτός ο ουρανός. Θέλω εδώ να χάσω τη ζωή μου, σε αυτόν τον κόσμο που λέγεται Ελλάδα.

Ποιες οι αλλαγές που έχετε δει με την πάροδο των ετών στον χώρο της μουσικής;

Πάρα πολλές. Η χώρα μας είχε και έχει καταπληκτικούς καλλιτέχνες και συνθέτες. Δεν βρήκα έναν τραγουδιστή που να μη μου αρέσει. Μπορεί να μη συμφωνώ στο κείμενο που τραγουδάνε. Υπάρχει το τραγούδι της διασκέδασης, υπάρχει και το τραγούδι που είναι ψυχαγωγία. Διάλεξα το τραγούδι που είναι ψυχαγωγία.

Και ακόμη και τα χαρούμενα τραγούδια που λέω, θέλω να είναι ψυχαγωγία. Αυτοί που έγραψαν και έβγαλαν τη χώρα έξω από τα σύνορα, ο Χατζιδάκις, ο Μαρκόπουλος, ο Θεοδωράκης, ο Ξαρχάκος, τους θεωρώ ότι είναι μουσουργοί. Πολύ μεγάλες φυσιογνωμίες. Οι Έλληνες είναι καταπληκτικοί σε πολλούς τομείς παγκόσμια.

Θα εμφανίζεστε στη μουσική σκηνή «Σφίγγα». Μιλήστε μας για αυτό το μουσικό ταξίδι.

Είναι μία μουσική σκηνή που υφίσταται ως η καλύτερη έκδοση της μπουάτ. Πολύ όμορφος χώρος. Με τον κόσμο γινόμαστε μία ωραία παρέα που ταξιδεύουμε μαζί. Πάντοτε έτσι κάνω…

Πώς χαρακτηρίζετε το είδος μουσικής που υπηρετείτε; Ρομαντικό ή κοινωνικό;

Κοινωνικό και ρομαντικό. Όχι ερωτικό, να κόβω φλέβες, μοιχείες και δράματα. «Δεν μου φτάνει η γη και ο ουρανός και ο κόσμος όλος για συντροφιά. Δεν μου φτάνει η γη και ο ουρανός και ο κόσμος όλος για συντροφιά μου χωρίς εσένα. Τόσο σε αγαπώ… τόσο σε αγαπώ». Η μπαλάντα είναι μία ιστορία… Πολλά πράγματα τα άκουγα και τα
έγραφα μετά σε τραγούδι. Καταρχάς, έχω κατακλέψει τους Έλληνες ποιητές.

Έχω μια ανθολογία από το 17… κάτι έως το 1957. Έχω σημειώσει φράσεις που τις έχω κλέψει και τις χρησιμοποίησα για να γράψω μπαλάντες. Δεν είμαι αυτόφωτος, ετερόφωτος είμαι. Ό,τι έχω κάνει το έχω πάρει, δεν λέω αυτό είναι δικό μου.

«Σύνορα η αγάπη δεν γνωρίζει» και «η αγάπη όλα τα υπομένει»… Τι είναι για εσάς η αγάπη;

Από τη Γραφή βγήκε και αυτό… Τον ορισμό της αγάπης τον γράφει στους Κορινθίους «η αγάπη δεν φθονεί, η αγάπη δεν αυθαδιάζει, δεν επαίρεται, δεν ασχημονεί, δεν ζητεί τα εαυτής». «Ξέρεις τι έχω κάνει εγώ για σένα; Αυτό αυτό…». Η αγάπη δεν ζητάει τέτοια πράγματα, είναι ο πρώτος καρπός του πνεύματος. Εγώ είμαι μάρτυς του Ιεχωβά. Δεν είμαι θρησκόληπτος, ο Θεός δεν θέλει να λατρεύεται έτσι. Την αγάπη δεν τη βοήθησαν οι θρησκευτικοί ηγέτες που μιλάνε για αγάπη με λεφτά. Τα ζευγάρια δεν έχουν σωστή διαπαιδαγώγηση.

Έχουν καταλάβει οι γυναίκες τι σημαίνει να είναι γυναίκες και το ίδιο οι άνδρες; Η γυναίκα, λέει η Γραφή, πρέπει να σέβεται τον άνδρα της και ο άνδρας πρέπει να αγαπάει τη γυναίκα του, όπως αγάπησε ο Χριστός την εκκλησία και έδωσε τη ζωή του. Άρα ο άνδρας πρέπει να δίνει τη ζωή του για τη γυναίκα. Το έχουμε καταλάβει αυτό;

Εμείς βλέπουμε τη γυναίκα σαν σεξουαλικό εργαλείο, δεν ξέρουμε να την εκτιμήσουμε και προδίδουμε ο ένας τον άλλο. Εγώ δεν είδα μια γυναίκα να γεννήθηκε πόρνη. Η αιτία είναι πάντα ο άνδρας. Ακόμα και στο τραγούδι, καταπληκτικές φωνές αντί να παρουσιάζουν φωνητικά προσόντα, παρουσιάζουν σωματικά.

Ποιο σύστημα τους βοηθάει να γίνουν έτσι; Τα παιδιά που βγαίνουν για να τραγουδήσουν ξεκινάνε με άλλα όνειρα αλλά διαφθείρουν τα όνειρά τους και σκοτώνουν τα παιδιά αυτά. Αυτό το σύστημα το διεφθαρμένο.

* Δημοσιεύτηκε στο «Καρφί» του Σαββατοκύριακου