Κυπριακό #MeToo: Έρευνες για οργανωμένο κύκλωμα, με συμμετοχή γνωστού Έλληνα σκηνοθέτη

121

Με καζάνι που βράζει μοιάζει εδώ και λίγες ημέρες το θεατρικό τοπίο αλλά και η ευρύτερη κοινωνία της Κύπρου μετά τις πρώτες επίσημες καταγγελίες από ηθοποιούς για σεξουαλικές κακοποιήσεις και παρενοχλήσεις που δέχονταν, επί σειρά ετών, από καταξιωμένους καλλιτέχνες αλλά και παράγοντες με δύναμη και εξουσία στο χώρο. Οι αστυνομικές αρχές έχουν ήδη αρχίσει να διερευνούν, με εντατικούς ρυθμούς, τις μαρτυρίες που έφθασαν στα χέρια τους είτε απευθείας είτε μέσω της Ένωσης Ηθοποιών Κύπρου.

Παρά το γεγονός ότι πρόκειται για μια σαφώς μικρότερη θεατρική αγορά από την ελληνική, που ωστόσο γνωρίζει μεγάλη άνθηση την τελευταία δεκαετία παράλληλα με την κατακόρυφη αύξηση των τηλεοπτικών παραγωγών, τα σκοτάδια που κρύβονταν πίσω από τις φωτεινές σκηνές μοιάζουν να ήταν πολλά και βαθιά.

Τα στοιχεία που έχουν συγκεντρωθεί έως τώρα οδηγούν σε ένα οργανωμένο κλειστό κύκλωμα μέσω του οποίου επιχειρούσαν να ικανοποιήσουν τις σεξουαλικές ορέξεις τους τόσο εγχώριοι όσο και φιλοξενούμενοι Έλληνες σκηνοθέτες
αλλά και εργαζόμενοι στον ευρύτερο χώρο του θεάτρου, οι οποίοι είχαν εξασφαλίσει ή έτσι τουλάχιστον πίστευαν, την απαραίτητη κάλυψη και προστασία.

Σύμφωνα με πληροφορίες στο στόχαστρο φέρεται να βρίσκεται, μεταξύ άλλων, ένας πολύ γνωστός Έλληνας σκηνοθέτης μεγάλου κύρους, με θητεία τουλάχιστον τεσσάρων δεκαετιών στα θεατρικά δρώμενα τόσο της Ελλάδας όσο και του εξωτερικού. Διαθέτοντας ένα εντυπωσιακό βιογραφικό, έχει υπογράψει δεκάδες επιτυχημένες παραγωγές, μεγάλης δραματουργικής γκάμας, που φιλοξενήθηκαν από το ιερό Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου και το σανίδι του Εθνικού Θεάτρου και του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος μέχρι πασίγνωστες σκηνές της Ευρώπης. Για την πλούσια καλλιτεχνική του δράση μάλιστα έχει αποσπάσει πλήθος τιμητικών διακρίσεων εντός και εκτός συνόρων.

Ως σκηνοθέτης έχει συνεργαστεί με κορυφαίους Έλληνες αλλά και ξένους ηθοποιούς ενώ έχει διατελέσει επί σειρά ετών, καθηγητής σε διάφορες δραματικές σχολές αλλά και εξέχον μέλος κρατικών επιτροπών εξετάσεων υποκριτικής τέχνης.

Ο εν λόγω σκηνοθέτης, που έχει βάλει την υπογραφή του και σε αρκετές παραστάσεις που έχουν ανέβει κατά καιρούς στην Κύπρο, έχει καταγγελθεί για σεξουαλική κακοποίηση αλλά και για σεξουαλικές παρενοχλήσεις, νεαρών κυρίως ηθοποιών, τους οποίους προσέγγιζε είτε απευθείας είτε μέσω συνεργατών του. Ο τρόπος μου μάλιστα, όπως λέγεται, δεν ήταν καν διακριτικός μιας και έκανε τις προτάσεις του ευθέως, χωρίς περιστροφές και συστολές, περνώντας το μήνυμα πως μόνον με αυτόν τον τρόπο μπορεί κάποιος να κάνει καριέρα στο θέατρο.

Ένα ακόμη πρόσωπο που απασχολεί έντονα τις κυπριακές αρχές, λόγω των καταγγελιών που έχουν γίνει εναντίον του, είναι αυτό Κύπριου μεσήλικα, άμεσα εμπλεκόμενου στο ανέβασμα θεατρικών παραστάσεων, που έχει συνεργαστεί με πολλούς μεγάλους θιάσους καταξιωμένων σκηνοθετών και πρωταγωνιστών. Βάση της σκοτεινής δράσης του φέρεται να ήταν, για μεγάλο χρονικό διάστημα, μια από τις κεντρικότερες θεατρικές σκηνές της Κύπρου στους κόλπους της οποίας ασκούσε εξουσία και επιρροή.

Κατά πληροφορίες ο συγκεκριμένος άνθρωπος, δρούσε τόσο για ίδιον όφελος όσο και για λογαριασμό γνωστών σκηνοθετών αναλαμβάνοντας να τους «προμηθεύει» με νεαρούς ηθοποιούς τους οποίους φέρεται να πίεζε να δεχτούν τις ανήθικες προτάσεις του προκειμένου να συνεχίσουν να βρίσκουν δουλειές. Ανάμεσα σε αυτούς που «εξυπηρετούσε» φέρεται να ήταν και ο Δημήτρης Λιγνάδης όταν βρισκόταν, για επαγγελματικούς λόγους στα κυπριακά εδάφη. Κάποιοι από αυτούς που προσεγγίστηκαν αρνήθηκαν, πληρώνοντας το τίμημα με διάφορους τρόπους, κάποιοι άλλοι ωστόσο, υπό την απειλή της ανεργίας και της επαγγελματικής καταστροφής, ενέδωσαν.

Να σημειώσουμε επίσης πως εναντίον του συγκεκριμένου έχουν γίνει στο παρελθόν κι άλλες καταγγελίες τόσο για τη συμπεριφορά του στον εργασιακό του χώρο όσο και για τους τρόπους με τους οποίους είχε τοποθετηθεί σε συγκεκριμένες νευραλγικές θέσεις. Η δράση του μάλιστα φέρεται να ήταν γνωστή στους θεατρικούς κύκλους της Κύπρου εδώ και αρκετά χρόνια γι' αυτό και το όνομά του συνοδευόταν από πολλές φήμες, κάποιες από τις οποίες έχουν μετατραπεί, εδώ και λίγες ημέρες, σε καταγγελίες.

Το κλίμα φόβου και αναγκαστικής σιωπής που είχε εντέχνως καλλιεργηθεί στην κλειστή θεατρική κοινωνία της Κύπρου, φαίνεται να μετατρέπεται, σιγά-σιγά, σε ένα κύμα αποκαλύψεων που απειλεί να παρασύρει πρόσωπα, πολύ ή λιγότερα , στο απόλυτο σκοτάδι που οι ίδιοι δημιούργησαν με τη στάση, τις επιλογές και τις παραβατικές συμπεριφορές τους. Οι μάσκες δεν έχουν πέσει ακόμη αλλά το κυπριακό #MeToo μοιάζει να δυναμώνει μέρα με τη μέρα διεκδικώντας την κάθαρση και την τιμωρία.