O θυμός μικραίνει τη ζωή

248
Διακόσια χρόνια μετά την αποτίναξη του οθωμανικού ζυγού, ήλθε η ώρα να βάλουμε στην άκρη τον κοντοθωρισμό και την εσωστρέφεια που συνεπάγεται.

Οι συζητήσεις κερδίζονται από αυτόν που ελέγχει τη σιωπή

Οι εποχές αβεβαιότητας θέλουν ηρεμία γιατί μόνον έτσι μπορεί να σκεφτεί κανείς εποικοδομητικά και εν μέρει αποτελεσματικά. Προσέχετε λοιπόν τις συναναστροφές και αποφεύγετε όπως ο διάβολος το λιβάνι τις αντιπαρα-θέσεις.

Του Αθ. Χ. Παπανδρόπουλου

Ιδιαίτερα δε αυτές που κάποιοι προκαλούν για να εκτονωθούν, καθώς δεν έχουν κάτι καλύτερο να κάνουν. Έστω όμως ότι κάτι δεν πήγε καλά. Στην περίπτωση αυτή, το ερώτημα είναι τι κάνετε όταν ένας αληθινά ή ψεύτικα θυμωμένος άνθρωπος σας επιτίθεται λεκτικά.

Α. Προσπαθείτε να εξηγήσετε τη δική σας πλευρά και να τον ηρεμήσετε;

Β. Κλείνετε τη συζήτηση όσο γίνεται πιο γρήγορα;

Γ. Ήρεμοι, τον αφήνετε να φωνάζει, όσο αυτός έχει ανάγκη;

Δ. Φωνάζετε και σεις;

Αν απαντήσετε Α ή Β, και οι δύο απαντήσεις είναι καλές, αλλά η απάντηση Γ τις περισσότερες φορές είναι η ασφαλέστερη.

Όταν έχετε μπροστά σας ένα θυμωμένο άνθρωπο, η πιο συνηθισμένη ενστικτώδης αντίδραση είναι να εκφράσετε διάθεση να τον καλμάρετε. Η έκφραση όμως: «έλα τώρα, ηρέμησε» υποδηλώνει ότι ο άλλος δεν έχει σοβαρό λόγο να είναι θυμωμένος. Αυτό μπορεί να τον κάνει να προσπαθεί, με ακόμα πιο δυνατή φωνή, να πείσει ότι ο λόγος για τον οποίο είναι έξαλλος είναι σοβαρός.

Οι επικοινωνιολόγοι βλέπουν τη σύγκρουση σαν ευκαιρία. Την αντιμετωπίζουν παραμονεύοντας σιωπηλοί και περιμένοντας. Η τακτική της υπομονής - που επιτρέπει στον άλλον να ξεθυμάνει - έχει κέρδος. Μόλις οι φωνές τελειώσουν, οι περισσότεροι είναι διατεθειμένοι να ακούσουν ήρεμα. Το μυστικό είναι να τους αφήσετε να τελειώσουν αυτό που άρχισαν με τον ρυθμό που επιθυμούν.

- Αποφύγετε την αυτόματη αντίδραση άμυνας αν νιώθετε αδικημένος. Κάνετε λίγο υπομονή και θα διαπιστώσετε ότι υπάρχει χρόνος αργότερα να αποκαταστήσετε τα πράγματα.

- Ελέγξτε τις σκέψεις σας την ώρα που κάποιος φω-νάζει. Αν είσαστε στο τηλέφωνο, αποσπάστε την προσοχή σας κοιτάζοντας π.χ. μια ευχάριστη εικόνα. Αν βλέπετε τον άλλον, σκεφθείτε μια ωραία ιδιωτική ε-μπειρία σας.

- Μετρήστε μέσα σας μέχρι το 3 για να αποφύγετε να τον διακόψετε. Αν παρεμβαίνετε θα κάνετε τα πράγματα χειρότερα. Οι συζητήσεις κερδίζονται από αυτόν που ελέγχει τη σιωπή και όχι από αυτόν που φωνάζει πιο δυνατά.

Οι άνθρωποι αποκαλύπτουν περισσότερα αν αφήσετε τον προβολέα πάνω τους λίγο παραπάνω χρόνο από ό,τι συνήθως. Αυτό επιτρέπει να καταλάβετε καλύτερα τις πραγματικές αιτίες της σύγκρουσης.

- Τέλος ελέγξτε τι λέει το σώμα σας, οι εκφράσεις του προσώπου σας, οι κινήσεις. Προσπαθήστε να χαλαρώσετε τους μυς του προσώπου, μη σταυρώνετε τους βραχίονες, μακριά τα χέρια από το πρόσωπο και το κεφάλι. Αυτά μεγαλώνουν την έντασή σας και δείχνουν ότι είστε εκνευρισμένος. Η ηρεμία σας θα βοηθήσει να εκφράσει ο άλλος τον θυμό του και να είναι πιο δεκτικός όταν έρθει η ώρα να μιλήσετε.

Τέλος, αν ασχολείστε με την πολιτική, μην αφήσετε ποτέ τον εαυτό σας να παρασυρθεί από στυλ τύπου Παύλου Πολάκη. Θα τον αδικήσετε πέφτοντας σε μια καλοστημένη παγίδα ενός καιροσκόπου παλαιάς κοπής.