Πρόκληση στα «άκρα» από την Τουρκία: Στα όρια της κυπριακής ΑΟΖ το τουρκικό Barbaros

53

Σε ρυθμούς κλιμακούμενης έντασης συνεχίζει να ενεργεί η Τουρκία στην ανατολική Μεσόγειο, καθώς το βράδυ της Τετάρτης, το Barbaros έφτασε στα όρια των «οικοπέδων» 4 και 5 της κυπριακής ΑΟΖ και ετοιμάζεται για να ξεκινήσει παράνομες σεισμογραφικές έρευνες στην περιοχή που παράτυπα «δέσμευσε» με Navtex η Τουρκία το βράδυ της Τρίτης.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η περιοχή που δέσμευσε η Τουρκία με τη νέα Navtex και μετέβη το Barbaros, βρίσκεται στα νοητά όρια των ΑΟΖ Κύπρου, Ελλάδας και Αιγύπτου καθώς και τμημάτων των τεμαχίων 4 και 5 της κυπριακής ΑΟΖ.

Μία ενέργεια που ερμηνεύεται ως πολιτική αφού, επιχειρεί να απαντήσει τόσο στις τριμερείς Κύπρου – Ελλάδας – Αιγύπτου, όσο και στην απόφαση για πρόσκληση ενδιαφέροντος για ανάθεση του τεμαχίου 7 της κυπριακής ΑΟΖ, με δεδομένο το έντονο ενδιαφέρον των TOTAL και ExxonMobil. Παράλληλα η Τουρκία θέλει να προλάβει την παρουσία της στις εξελίξεις καθώς τις επόμενες βδομάδας ξεκινούν οι γεωτρήσεις της ExxonMobil στο τεμάχιο 10.

Το Barbaros θα πραγματοποιήσει παράνομες έρευνες σε μία έκταση 44.000 τετρ. χιλιομέτρων η οποία δεσμεύτηκε με παράτυπη τουρκική Navtex.

Οι ημερομηνίες και η περιοχή που επέλεξαν οι Τούρκοι για να στείλουν το Μπαρμπαρός δείχνουν εμφανώς ότι κύριος σκοπός είναι η επίδειξη παρουσίας κατά την περίοδο των γεωτρήσεων της ExxonMobil στο τεμάχιο 10, αφού εκείνες τις μέρες αναμένεται να ολοκληρωθεί και το γεωτρητικό πρόγραμμα στο τεμάχιο 10.

Το νοτιοανατολικό άκρο της περιοχής που προβλέπει η τουρκική παράτυπη Navtex, απέχει περίπου 100 χιλιόμετρα από τους δύο πρώτους στόχους γεωτρήσεων στο τεμάχιο 10. Το δυτικό άκρο της περιοχής απέχει 220 χιλιόμετρα από τη Ρόδο και το ανατολικό άκρο 150 χιλιόμετρα από τις ακτές της Πάφου.

Σύμφωνα με την κυπριακή εφημερίδα «Φιλελεύθερος» είναι θέμα ωρών ή ελάχιστων ημερών, για να βάλει πλώρη προς το σημείο γεώτρησης και το τουρκικό γεωτρύπανο Fatih (Πορθητής).

Την Τετάρτη, το γεωτρύπανο μετακινήθηκε σε άλλο –μακρύτερο προς το λιμάνι της Αττάλειας– σημείο του αγκυροβολίου και τα δρομολόγια από το λιμάνι προς το γεωτρύπανο σκαφών μεταφοράς προσωπικού και εφοδίων ήταν συνεχή – πέραν των δέκα.

Την ίδια ώρα, σύμφωνα με την εφημερίδα έντονη ήταν και η δραστηριότητα των τριών σκαφών υποστήριξης (των νορβηγικών Siem Sophie, Siem Louisa, Siem Sasha) που κινήθηκαν χθες επανειλημμένα εντός – εκτός λιμανιού για φόρτωση εφοδίων και υλικών για την υποστήριξη των πρώτων σταδίων της γεώτρησης. Να σημειωθεί ότι χθες το βράδυ το Fatih κινήθηκε και πάλι πιο κοντά στο λιμάνι, πιθανότατα λόγω καιρικών συνθηκών.