Τσίπρας: Προτείνουμε την καθιέρωση λαϊκού δημοψηφίσματος

38
Τσίπρας: Δεν είμαστε κυβέρνηση «κουρελού»

«Ο τρίτος άξονας πρότασης ΣΥΡΙΖΑ αφορά στην ενίσχυση της Δημοκρατίας και της εμπλοκής του λαού στη λήψη των αποφάσεων», τόνισε ο πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας, κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στην Ολομέλεια της Βουλής για την Συνταγματική Αναθεώρηση.

«Αυτή η πρόταση έρχεται ως δικαίωση ενός μαζικού λαϊκού αιτήματος, ιδιαίτερα την περίοδο των λαϊκών κινητοποιήσεων ενάντια στη λιτότητα το 2011-2012, για περισσότερη και βαθύτερη δημοκρατία, για συμμετοχή των πολιτών στη λήψη αποφάσεων», ανέφερε ο πρωθυπουργός.

«Προτείνουμε λοιπόν την καθιέρωση λαϊκού δημοψηφίσματος αλλά και λαϊκή νομοθετική πρωτοβουλία. Ταυτόχρονα θεσπίζουμε την υποχρέωση να κυρώνεται με δημοψήφισμα κάθε διεθνής συνθήκη η οποία παραχωρεί κυριαρχικές αρμοδιότητες της χώρας σε διεθνείς οργανισμούς», πρόσθεσε ο Αλέξης Τσίπρας.

Παράλληλα, ο πρωθυπουργός εξαπέλυσε επίθεση στη Νέα Δημοκρατία και στον Κυριάκο Μητσοτάκη από το βήμα της Ολομέλειας της Βουλής.

Ο Αλέξης Τσίπρας υποστήριξε ότι η άρνηση της αξιωματικής αντιπολίτευσης αναδεικνύει μια ιδεολογική διαφορά με τη Νέα Δημοκρατία και μια διαφορετική αντίληψη που αντιμετωπίζει την πλειοψηφία ως αδαή.

Ο πρωθυπουργός υποστήριξε ότι η κυβέρνησή του δεν έχει τα χαρακτηριστικά της «κουρελούς» και πρόσθεσε ότι δεν σχεδιάζει «δεξιές παρενθέσεις».

Αφού περιέγραψε τους βασικούς άξονες της κυβερνητικής πρότασης για τη συνταγματική αναθεώρηση κάλεσε τη Νέα Δημοκρατία να απαντήσει αν προτίθεται να στηρίξει την επανεκλογή του Προκόπη Παυλόπουλου στο αξίωμα του Προέδρου της Δημοκρατίας.

«Το Σύνταγμα αποτελεί το κεντρικό κείμενο – το πυρηνικό νομοθέτημα που κατοχυρώνει την λαϊκή κυριαρχία και τον κοινοβουλευτισμό. Το Κράτος Δικαίου και Κοινωνική Αλληλεγγύη. Η αναθεώρησή του επομένως αποτελεί κορυφαία θεσμική διαδικασία της κοινοβουλευτικής διαδικασίας», είπε ο πρωθυπουργός ξεκινώντας την ομιλία του στη Βουλή.

«Από την πρώτη στιγμή την αντιμετωπίσαμε ως τέτοια. Η πρόθεσή μας δεν ήταν τελευταίας στιγμής αλλά ευθαρσώς διατυπωμένη από την πρώτη στιγμή στις προγραμματικές δηλώσεις. Ξεκινήσαμε την διαδικασία με πλατύ διάλογο και δεν την περιορίσαμε στο κοινοβούλιο αλλά την ανοίξαμε στην κοινωνία, τους συλλογικούς φορείς και τα κινήματα. Δεν την αφήσαμε στην αρμοδιότητα των συνταγματολόγων», συνέχισε ο Αλέξης Τσίπρας.

Κατά την άποψη του πρωθυπουργού οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ πάνω από όλα επιχείρησαν να μην περιορίσουν «την διαδικασία σε διαδικασία που αφορά αποκλειστικά το πολιτικό προσωπικό. Γι΄ αυτό η πρότασή μας δεν αποτυπώνει απλώς μια διάθεση διευθέτησης τεχνικών ζητημάτων. Αντίθετα αντανακλά την βούληση για αλλαγές που ικανοποιούν πλειοψηφικά αιτήματα».

«Οι τεχνολογίες πειθάρχησης των κανόνων δημοκρατίας συνεχώς εξελίσσονται στην εποχή παγκοσμιοποίησης. Γι΄ αυτό η πρότασή μας εκκινεί από την ανάγκη ενίσχυσης του κοινοβουλίου απέναντι στις εξουσίες που είναι πολλές και δεν ανάγωνται στην λαϊκή. Ανεξάρτητες Αρχές διεθνείς οίκοι αξιολόγησης κ.λπ.» συνέχισε ο κ. Τσίπρας και συμπλήρωσε ότι «η ενίσχυση του κοινοβουλίου και εκλεγμένης κυβέρνησης που αποτελεί πρώτο άξονα επιτυγχάνεται με συνδυασμό αλλαγών που δημιουργούν όρους εμπέδωσης πολιτικής σταθερότητας και σταθερούς τετραετείς κύκλους», συμπλήρωσε ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ.

Ακόμα, ο πρωθυπουργός ανέφερε:

«Σύντομα λοιπόν επαναλαμβάνω τις προτάσεις που αφορούν:

1ος άξονας:

· Την κατοχύρωση της εποικοδομητικής ψήφου δυσπιστίας, τον θεσμό δηλαδή που επιβάλλει την ταυτόχρονη υπερψήφιση νέου πρωθυπουργού, ως προϋπόθεση για να γίνεται δεκτή πρόταση δυσπιστίας κατά της κυβέρνησης

· Την αποσύνδεση της διαδικασίας εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας από την διάλυση της Βουλής, ώστε να μην επηρεάζεται ο κοινοβουλευτικός κύκλος από την αδυναμία επίτευξης συναινέσεων μεταξύ των πολιτικών δυνάμεων.

· Την άμεση εκλογή του Πρόεδρου της Δημοκρατίας από το λαό εφόσον έχουν αποβεί άκαρπες οι προσπάθειες για εξασφάλιση 180 ψήφων σε επτά διαδοχικές ψηφοφορίες.

Και εκτιμώ ότι η πρόταση αυτή είναι σοφή καθώς στην πραγματικότητα αποτελεί ένα ισχυρό κίνητρο για επίτευξη συναινέσεων για το πρόσωπο του Προέδρου της Δημοκρατίας σε αντίθεση με την πρόταση της Νέας Δημοκρατίας που θέλει να μετατρέψει την προεδρική εκλογή σε διορισμό από την κυβερνητική πλειοψηφία με την πρόταση για εκλογή με απλή πλειοψηφία 151 Βουλευτών. Με αυτό τον τρόπο (σ.σ. της ΝΔ) η Προεδρική εκλογή μετατρέπεται σε διορισμό από την εκάστοτε κυβέρνηση.

· Την υποχρέωση ο Πρωθυπουργός της χώρας να είναι εκλεγμένος βουλευτής ώστε να μην παραδίδονται τα κλειδιά της χώρας ερήμην του λαού σε κανέναν τεχνοκράτη πρωθυπουργό, όσο σημαντικός τεχνοκράτης και αν είναι. Διότι τώρα έχουμε την εμπειρία της κρίσης και ξέρουμε ότι οι πρωθυπουργοί της χώρας οφείλουν να λογοδοτούν στον ελληνικό λαό.

· Και τέλος την καθιέρωση αναλογικού εκλογικού συστήματος που λειτουργεί εξισορροπητικά στην ενίσχυση της εκτελεστικής εξουσίας και την ίδια στιγμή ενεργοποιεί και ισχυροποιεί τον νομοθετικό και ελεγκτικό ρόλο του Κοινοβουλίου που από κομπάρσος μετατρέπεται σε πραγματικό πρωταγωνιστή της πολιτικής ζωής».

"Ο δεύτερος άξονας της πρότασης μας όπως καλά γνωρίζετε αφορά την αποκατάσταση της αξιοπιστίας της πολιτικής. 

Πρόκειται για προτάσεις που έρχονται να απαντήσουν στην δυσπιστία των πολιτών προς το πολιτικό σύστημα. Έρχονται να καταπολεμήσουν στον πυρήνα της την κρίση αντιπροσώπευσης η οποία σχετίζεται με την βαθιά διαδεδομένη πεποίθηση ότι το πολιτικό προσωπικό αποτελεί στην πραγματικότητα μια κάστα η οποία ενδιαφέρεται κυρίως για την αναπαραγωγή των προνομίων της και όχι για την εξυπηρέτηση του δημόσιου συμφέροντος. Στο πλαίσιο αυτό προτείνουμε:

· Πρώτον την τροποποίηση του κατάπτυστου άρθρου 86 του Συντάγματος. Ενός άρθρου που συμβολίζει ακριβώς την μετατροπή του πολιτικού προσωπικού σε κάστα που θεωρούσε και θεωρεί ότι η εξουσία της ανήκει. Είναι η αντίληψη περι νόμιμης ιδιοκτησίας της εξουσίας Σε μια κάστα που θεωρούσε και θεωρεί ότι δικαιούται ειδικά προνόμια και ειδική ποινική μεταχείριση σε σχέση με όλους τους υπόλοιπους πολίτες. Γιατί η σύντομη παραγραφή για τα αδικήματα των Υπουργών που προβλέπει σήμερα το άρθρο 86 δεν είναι τίποτα άλλο παρά ένας μηχανισμός νόμιμης συγκάλυψης και συστημικού κουκουλώματος της εκτεταμένης πολιτικής διαφθοράς που ευδοκιμούσε στη χώρα την περίοδο της απόλυτης κυριαρχίας του παλιού πολιτικού συστήματος. Και για να μπει ένα τέλος σε αυτή τη συνθήκη έπρεπε να υπάρξει η μεγάλη πολιτική ανατροπή του 2015. Χωρίς αυτή είμαι βέβαιος ότι το παλιό καθεστώς θα έβρισκε ένα τρόπο να αποφύγει την αναθεώρηση του 86 παρά τις όψιμες διακηρύξεις τόσο της ΝΔ όσο και του ΚΙΝΑΛ που το ψήφισαν από κοινού στην αναθεώρηση του 2001.

· Δεύτερον, τον περιορισμό της βουλευτικής ασυλίας μόνο σε αδικήματα που αφορούν την άσκηση των καθηκόντων του βουλευτή. Να πάμε σε διαφορετική διαδικασία ώστε να μην ζητείται κάθε φορά η άρση της ασυλίας αλλά μόνο για τις περιπτώσεις άσκησης καθηκόντων βουλευτών

· Τρίτον την κατοχύρωση περιορισμένων κοινοβουλευτικών θητειών για κάθε βουλευτή ώστε να αποφεύγεται η δημιουργία πελατειακών δικτύων και συστημάτων που μετατρέπουν τον βουλευτή σε έμπορο εξυπηρετήσεων και τους εκλογείς σε πελάτες. Για να σταματήσει η σπέκουλα στην κοινή γνώμη ότι το αξίωμα είναι επάγγελμα".

Για τα δημοψηφίσματα

"Ο τρίτος άξονας της πρότασης μας αφορά την ενίσχυση της δημοκρατίας και της εμπλοκής του λαού στη λήψη των αποφάσεων.

Αυτή η πρόταση έρχεται ως δικαίωση ενός μαζικού λαϊκού αιτήματος, ιδιαίτερα τη περίοδο των λαϊκών κινητοποιήσεων ενάντια στη λιτότητα το 2011-2012, για περισσότερη και βαθύτερη δημοκρατία, για συμμετοχή των πολιτών στη λήψη αποφάσεων.

Προτείνουμε λοιπόν την καθιέρωση λαϊκού δημοψηφίσματος, αλλά και λαϊκή νομοθετική πρωτοβουλία.

Ενώ ταυτόχρονα θεσπίζουμε την υποχρέωση να κυρώνεται με δημοψήφισμα κάθε διεθνής συνθήκη η οποία παραχωρεί κυριαρχικές αρμοδιότητες της χώρας σε διεθνείς οργανισμούς.

Και είναι ακριβώς σε αυτό το σημείο που η άρνηση της Νέας Δημοκρατίας αναδεικνύει βαθιά διαφωνία. Μια αντίληψη σύμφωνα με την οποία η δουλειά του λαού είναι απλώς και μόνο να δίνει τη συγκατάθεση του κάθε 4 χρόνια ώστε να παίρνουν τις σοφές τους αποφάσεις

Προφανώς γιατί η αδαής πλειοψηφία, όπως κάποιοι την αποκαλούν, δεν γνωρίζει τα βαθιά μυστικά που γνωρίζουν οι πολιτικές μεγαλοφυΐες, παρά το γεγονός ότι αυτές οι μεγαλοφυΐες ήταν που οδήγησαν την χώρα στη χρεοκοπία και την καταστροφή".

Οι σχέσεις κράτους - εκκλησίας

"Ο τέταρτος άξονας αφορά τον εξορθολογισμό των σχέσεων εκκλησίας και κράτους με την ρητή κατοχύρωση στο άρθρο 3 της αρχής της θρησκευτικής ουδετερότητας του κράτους αλλά και του υποχρεωτικού πολιτικού όρκου στις πολιτειακές και διοικητικές υποθέσεις.

Και εδώ νομίζω ότι γίνεται ένα σημαντικό βήμα -με απόλυτο σεβασμό βεβαίως στις θρησκευτικές πεποιθήσεις των πολιτών- ένα βήμα στην κατεύθυνση της κατοχύρωσης της κοσμικότητας του Κράτους που αποτελεί τον θεμέλιο λίθο ενός οποιουδήποτε φιλελεύθερου συντάγματος.

Και μου κάνει εντύπωση που ο κ. Μητσοτάκης που παριστάνει τον γκουρού του φιλελευθερισμού δεν συναινεί σε μια τέτοια αυτονόητη πρωτοβουλία.

Αλλά φαίνεται ότι η μετατόπιση του προς την άκρα δεξιά τον οδηγεί να ξεχνάει τις ιδεολογικές του καταβολές, ακόμη και τις ίδιες του τις αρχές.  Διότι τελικά ο κ. Μητσοτάκης είναι φιλελεύθερος μόνο όταν αυτό συνεπάγεται τη διάλυση του κοινωνικού κράτους και την υποστήριξη των ελίτ και όχι όταν καλείται να τοποθετηθεί σε στοιχειώδη ζητήματα για τη συγκρότηση μιας σύγχρονης φιλελεύθερης κοινωνίας, όπως η αρχή της θρησκευτικής ελευθερίας και της ανεξιθρησκίας".

Η προστασία των κοινωνικών δικαιωμάτων 

"Και είναι με αυτό το σχόλιο που περνάω στον πέμπτο και τελευταίο άξονα της πρότασης μας.

Την ενίσχυση της προστασίας των κοινωνικών δικαιωμάτων και των κοινών αγαθών που υπό τις σημερινές συνθήκες κυριαρχίας του νεοφιλελευθερισμού απειλούνται διαρκώς.

Από την πρώτη στιγμή σε αυτή τη συζήτηση σεβαστήκαμε απόλυτα το κύρος και την κεντρική σημασία αυτής της κορυφαίας θεσμικής διαδικασίας.

Το λέω με λύπη. Δεν μπορώ να πω το ίδιο για τη στάση της Νέας Δημοκρατίας. Δεν θέλησε να ακολουθήσει αυτό το δρόμο.

Στην αρχή θέλησε να σαμποτάρει το διάλογο. Ακολούθως διάλεξε όχι το δρόμο σοβαρότητας και της υπευθυνότητας αλλά επέλεξε να παίξει παιχνίδια αντιθεσμικά, παιχνίδια συναλλαγής.

Να μετατρέψει την συνταγματική αναθεώρηση σε παρτίδα πόκερ.

Να μην σεβαστεί καν την συνταγματική επιταγή που επιβάλλει την επιδίωξη ευρείων συναινέσεων για την συνταγματική αναθεώρηση".