Ψηφιακές κάμερες σε 600 λεωφορεία της ΟΣΥ τοποθετούνται το επόμενο διάστημα, με στόχο τον εντοπισμό τροχαίων παραβάσεων, τη διασφάλιση της απρόσκοπτης λειτουργίας των λεωφορειολωρίδων και την καταγραφή προβλημάτων στο οδικό δίκτυο.
Ο διαγωνισμός για το νέο «Σύστημα Καταγραφής και Ανάλυσης Συνθηκών Οδικού Δικτύου, Κυκλοφοριακής Κίνησης και Τροχαίων Παραβάσεων» βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη. Το έργο έχει προϋπολογισμό άνω των 1,56 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ και προβλέπεται να ολοκληρωθεί μέσα σε 12 μήνες. Η κατάθεση προσφορών λήγει στις 8 Δεκεμβρίου, ενώ οι φάκελοι θα αποσφραγιστούν στις 11 Δεκεμβρίου.
Το σύστημα λειτουργεί ήδη πιλοτικά σε 10 γραμμές της Αττικής. Οι κάμερες καταγράφουν κάθε παράνομη είσοδο οχήματος σε λεωφορειολωρίδα, παράνομη στάθμευση και άλλες παραβάσεις, δημιουργώντας ένα πλήρως αυτοματοποιημένο δίκτυο επιτήρησης.
Τι αλλάζει με τις νέες κάμερες
Ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, υπογραμμίζει ότι το μέτρο ήδη αποδίδει:
«Όσο περισσότερο προστατεύουμε τις λεωφορειολωρίδες από παράνομη χρήση, τόσο πιο γρήγορα κινούνται τα λεωφορεία – αυτό το νιώθει άμεσα ο πολίτης στη στάση», σημείωσε, τονίζοντας ότι η επιτήρηση δεν στοχεύει στην επιβολή προστίμων, αλλά στη σωστή λειτουργία ενός κρίσιμου δικτύου μεταφορών.
Πώς λειτουργεί το σύστημα
Το νέο δίκτυο καταγράφει και αναλύει σε πραγματικό χρόνο:
-
Τη ροή και ταχύτητα των οχημάτων
-
Την κατάσταση του οδικού δικτύου (λακκούβες, φθορές, ρωγμές)
-
Παραβάσεις, όπως παράνομη στάση, παραβίαση σηματοδότη και κίνηση στις λεωφορειολωρίδες
Οι κάμερες υψηλής ανάλυσης λειτουργούν μέρα και νύχτα, υποστηριζόμενες από αισθητήρες IoT, αλγορίθμους τεχνητής νοημοσύνης και πλατφόρμα διαχείρισης στο cloud.
Τα τέσσερα βασικά υποσυστήματα
Η κεντρική πλατφόρμα AI θα περιλαμβάνει:
-
Αξιολόγηση συμπεριφοράς οδηγών και εντοπισμό παραβάσεων
-
Πολλαπλή παρακολούθηση οχημάτων και στόλου σε ζωντανό χάρτη
-
Αξιολόγηση δομικής υγείας των δρόμων, με αναγνώριση φθορών
-
Οπτικοποίηση δεδομένων, με γραφήματα, πίνακες και χάρτες θερμότητας
Οι αλγόριθμοι έχουν εκπαιδευτεί με πραγματικά δεδομένα και αναγνωρίζουν διαφορετικούς τύπους οχημάτων, ενώ υπολογίζουν συμφόρηση, καθυστερήσεις και εκπομπές CO₂.
Οφέλη για οδηγούς και επιβάτες
Με την πλήρη εφαρμογή του συστήματος αναμένεται:
-
Βελτίωση της οδικής ασφάλειας
-
Ταχύτερα δρομολόγια και μικρότερες χρονοαποστάσεις
-
Μείωση λειτουργικού κόστους
-
Εντοπισμός και επιδιόρθωση προβληματικών σημείων στο οδικό δίκτυο
Το προσωπικό της ΟΣΥ θα έχει πλήρη εικόνα σε πραγματικό χρόνο για την κυκλοφορία, τις παραβάσεις και τις συνθήκες του δικτύου.
Συμμόρφωση με το νέο ΚΟΚ και το GDPR
Το νέο σύστημα λειτουργεί βάσει του άρθρου 107 του ΚΟΚ, που επιτρέπει τη διαπίστωση παραβάσεων με κάμερες, αρκεί να υπάρχει σαφής προειδοποίηση προς τους πολίτες.
Τα δεδομένα θα αποστέλλονται αυτοματοποιημένα στις Αρχές, χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση από την ΟΣΥ, ενώ έχει ήδη ξεκινήσει πλήρης διαδικασία συμμόρφωσης με τον GDPR.
Επεκτάσιμο για νέες παραβάσεις
Το σύστημα θα μπορεί μελλοντικά να αναγνωρίζει:
-
Υπέρβαση ταχύτητας
-
Μη τήρηση διάβασης πεζών
-
Επικίνδυνη ή απρόσεκτη οδήγηση
Θα διαλειτουργεί με το Μητρώο Οχημάτων του Υπουργείου Μεταφορών, την ΑΑΔΕ, το Μητρώο Πολιτών και το Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας.
Κόστος και χρονοδιάγραμμα
-
900.000 € για το βασικό έργο (1.116.000 € με ΦΠΑ)
-
360.000 € (446.400 € με ΦΠΑ) δικαίωμα προαίρεσης
-
Συνολικός χρόνος υλοποίησης: 12 μήνες, με δυνατότητα παράτασης
Η πιλοτική λειτουργία θα επιτρέψει ρυθμίσεις και βελτιώσεις, ενώ το προσωπικό της ΟΣΥ θα εκπαιδευτεί στη χρήση της πλατφόρμας.