Μια καινοτόμα πρόταση από το Πανεπιστήμιο της Νότιας Καρολίνας υπόσχεται να αλλάξει όσα γνωρίζαμε για την κυκλοφορία στους δρόμους και την οδήγηση. Οι ερευνητές προτείνουν την εισαγωγή ενός τέταρτου, λευκού φωτεινού σηματοδότη, ειδικά σχεδιασμένου για την εποχή των αυτόνομων οχημάτων.
Οι φωτεινοί σηματοδότες αποτελούν βασικό εργαλείο ρύθμισης της κυκλοφορίας εδώ και δεκαετίες, με τον κλασικό τριχρωματικό συνδυασμό κόκκινου, πορτοκαλί και πράσινου. Ωστόσο, με την έλευση των αυτόνομων αυτοκινήτων, οι ανάγκες αλλάζουν.
Το λευκό φανάρι, σύμφωνα με τους ερευνητές, δεν αντικαθιστά τα υπάρχοντα χρώματα, αλλά συμπληρώνει τη λειτουργία τους, επιτρέποντας καλύτερο συντονισμό μεταξύ αυτόνομων και συμβατικών οχημάτων.
Πώς λειτουργεί το λευκό φανάρι
Όταν ένας επαρκής αριθμός αυτόνομων οχημάτων πλησιάζει μια διασταύρωση, αυτά επικοινωνούν ασύρματα με το σύστημα φωτεινής σηματοδότησης και ενεργοποιούν το λευκό φως.
Η ένδειξη σημαίνει ότι τα αυτόνομα οχήματα αναλαμβάνουν προσωρινά τον έλεγχο της ροής, και οι οδηγοί καλούνται απλώς να ακολουθούν το προπορευόμενο όχημα.
Με αυτόν τον τρόπο, η κυκλοφορία «ρυθμίζεται» από τα ίδια τα αυτοκίνητα, μειώνοντας καθυστερήσεις και κυκλοφοριακή συμφόρηση.
Τα οφέλη σε αριθμούς
Η έρευνα δείχνει ότι ακόμη και αν μόνο το 10% των οχημάτων είναι αυτόνομα, η χρήση του λευκού φαναριού μπορεί να μειώσει τις καθυστερήσεις κατά 3%.
Αν το ποσοστό φτάσει το 30%, ο χρόνος αναμονής μπορεί να μειωθεί έως και 30%, με σημαντική εξοικονόμηση καυσίμου και μείωση εκπομπών ρύπων.
Η διεθνής προοπτική
Ήδη στις Ηνωμένες Πολιτείες κυκλοφορούν πλήρως αυτόνομα οχήματα επιπέδου 4, που κινούνται χωρίς οδηγό υπό συγκεκριμένες συνθήκες. Οι ειδικοί εκτιμούν ότι μέσα στην επόμενη δεκαετία η τεχνολογία αυτή θα ενσωματωθεί μαζικά στο οδικό δίκτυο.
Η Ευρώπη ακολουθεί τον ίδιο δρόμο. Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν έχει δηλώσει ότι η ενσωμάτωση αυτόνομων τεχνολογιών θα είναι κεντρικό μέρος του ευρωπαϊκού σχεδίου για ασφαλέστερη και «έξυπνη» οδήγηση.
Αν και το «λευκό φανάρι» βρίσκεται ακόμη σε πειραματικό στάδιο, οι ερευνητές πιστεύουν ότι θα μπορούσε να σηματοδοτήσει την αρχή μιας νέας εποχής στην κυκλοφορία, όπου οι δρόμοι θα λειτουργούν πιο έξυπνα, ομαλά και με λιγότερη ανθρώπινη παρέμβαση.