Η ποσότητα ρωσικού πετρελαίου που διακινείται λαθραία από τη Ρωσία στην Κίνα μέσω του Ατλαντικού, αυξήθηκε δραματικά μέσα στον Ιούλιο καθώς η αγορά του πετρελαίου έχει βαθιά επηρεαστεί από τις κυρώσεις της Δύσης προς τη Ρωσία, μετά από την εισβολή στην Ουκρανία.

Σύμφωνα με την Vortexa, έναν μεγάλο Οίκο που παρακολουθεί τις μεταφορές εμπορευμάτων σε όλον τον πλανήτη, τον μήνα που διανύουμε καταγράφονται συνεχώς «σκοτεινές» (με κλειστά GPS) μεταφορτώσεις ρωσικού πετρελαίου εν πλω στον Ατλαντικό: Ρωσικά δεξαμενόπλοια αποπλέουν γεμάτα και αφού κλείσουν τα μηχανήματα εντοπισμού πλοίων που διαθέτουν, μεταγγίζουν το φορτίο τους - συνήθως - σε κινέζικα τάνκερ, που μεταφέρουν τον «μαύρο χρυσό» στην Κίνα

Η Vortexa εκτιμά ότι τις πρώτες 18 ημέρες του Ιουλίου μεταφορτώνονταν με τον τρόπο αυτό τουλάχιστν 180.000 βαρέλια πετρελαίου σε καθημερινή βάση. Όπως είναι γνωστό, η Ρωσία πουλάει με σημαντική έκπτωση το πετρέλαιό της σε Ρωσία και Ινδία.

Η αύξηση των «σκοτεινών» μεταφορτώσεων πετρελαίου εντάσσεται - κατά την Vortexa -στην γενικότερη αύξηση της μυστικοπάθειας στην διεθνή αγορά του πετρελαίου, μετά από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.

Οι Δυτικές κυρώσεις στη Ρωσία έχουν κάνει διεθνώς τις εταιρείες επιφυλακτικές ως προς τις συναλλαγές τους με ρωσικά προϊόντα, καθώς οι ΗΠΑ και η Βρετανία έχουν επιβάλει εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο, ενώ και η Ευρωπαϊκή Ένωση σχεδιάζει να σταματήσει τις αγορές στα τέλη της χρονιάς.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Vortexa, από την Δευτέρα, «τέσσερα πολύ μεγάλα δεξαμενόπλοια φορτώθηκαν εν πλω στον Ατλαντικό και πλέουν προς λιμάνια της Ασίας».

«Είναι δύσκολο να κατανοήσει κανείς γιατί η Κίνα επιλέγει τέτοιες μεθόδους για την αγορά πετρελαίου από την Ρωσία, μιας και δεν συμμετέχει στις κυρώσεις που έχει επιβάλει η Δύση», δήλωσε ο επικεφαλής οικονομολόγος της Vortexa, Ντέιβιντ Γουέτς, σημειώνοντας ότι η Ινδία «παίρνει όσο πετρέλαιο μπορεί να αγοράσει από τη Ρωσία, χωρίς να ενδιαφέρεται να το κρύψει».

Πρόσθεσε πάντως ότι ενδεχομένως, οι ρωσικές και οι κινεζικές εταιρείες «πειραματίζονται» για το ποια θα είναι η αντίδρασή τους, σε περίπτωση που οι κυρώσεις προς τη Ρωσία γίνουν πιο αυστηρές, ενώ σημείωσε ότι υπάρχει και το ενδεχόμενο οι κινεζικές εταιρείες να θέλουν να αποφύγουν μία αμαύρωση της φήμης τους στις αγορές εκτός Ρωσίας και Ινδίας.

Μάλιστα,ο κ. Γουέτς ανέφερε ότι στις «σκοτεινές» μεταφορτώσεις δεν εμπλέκονται οι μεγάλες κρατικές εταιρείες της Κίνας, αλλά μικρότερες, ανεξάρτητες επιχειρήσεις που ιδρύθηκαν «πρόσφατα».

Σύμφωνα με τη Vortexa, αρκετά τάνκερς που προηγουμένως μετέφεραν ιρανικό πετρέλαιο - όπως είναι γνωστό, οι ΗΠΑ έχουν επιβάλει κυρώσεις στο Ιράν με αφορμή το πυρηνικό του πρόγραμμα - τώρα όλο και περισσότερο φορτώνονται με ρωσικό πετρέλαιο.