Φόβοι για ενεργειακό μπλακ άουτ εκφράζονται στην Ευρωπαϊκή Ένωση, καθώς η Ουκρανία θα κλείσει σήμερα τη στρόφιγγα του ρωσικού φυσικού αερίου.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση βρίσκεται αντιμέτωπη με τα οικονομικά κόστη του πολέμου που είναι εμφανέστατα. Το έκτο πακέτο κυρώσεων που σχεδιάζεται για τη Ρωσία δεδομένου και του εμπάργκου στο ρωσικό πετρέλαιο είναι απαραίτητο σύμφωνα με τον Πρόεδρο της Ουκρανίας, Βολοντίμιρ Ζελένσκι, ενώ παράλληλα η πρόταση αυτή της Κομισιόν είναι υπό διαπραγμάτευση.

Ο υπουργός Εξωτερικών της Ρωσίας, Σεργκέι Λαβρόφ, απάντησε ότι «η Ευρωπαϊκή Ένωση βασίζεται πλήρως στη γραμμή της Ουάσιγκτον και δεν έχει ανεξάρτητη εξωτερική πολιτική», σε συνέντευξη Τύπου μετά την επίσκεψή του στην Αλγερία. 

Θυμίζεται ότι ο αρχικός στόχος ήταν να τεθεί το νέο πακέτο κυρώσεων σε ισχύ από τις 9 Μαΐου, όμως αυτό δεν έγινε δυνατό. Την ερχόμενη Δευτέρα αναμένεται η συνάντηση των υπουργών Εξωτερικών, με την πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, να χαιρετίζει την «πρόοδο» που σημειώθηκε κατά τις συνομιλίες με τον πρωθυπουργό της Ουγγαρίας, Βίκτορ Όρμπαν.

Ευρωπαϊκά δημοσιεύματα και συγκεκριμένα η ισπανική εφημερίδα El Pais, αναφέρουν ότι η Κομισιόν εξετάζει εναλλακτικές λύσεις στο ενδεχόμενο ενός ενεργειακού μπλακάουτ. Το ανησυχτικό αυτό δεδομένο έχει θορυβήσει και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή όπου στις 18 Μαΐου θα παρουσιάσει ένα σχέδιο έκτακτης ανάγκης για τις δράσεις που θα ληφθούν το επόμενο διάστημα, μεταξύ αυτών και οι «Κυριακές χωρίς ΙΧ». Το εν λόγω σχέδιο βασίζεται στον κανονισμό για την εφοδιαστική ασφάλεια, που έχει τεθεί σε ισχύ από το 2017.

Ποια μέτρα εξετάζονται για ένα πιθανό μπλακ άουτ:

  • Τηλεργασία έως τρεις φορές την εβδομάδα, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε εξοικονόμηση 500.000 βαρελιών πετρελαίου. Μια ημέρα τηλεργασίας ισοδυναμεί με 170.000 λιγότερα βαρέλια πετρελαίου ημερησίως.
  • Κοινή χρήση αυτοκινήτου με άλλους ανθρώπους και ήπια οικονομική ενίσχυση σημαίνει 470.000 λιγότερα βαρέλια.
  • Μείωση ορίων ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους τουλάχιστον κατά 10 χιλιόμετρα, ανά ώρα ισούται με 430.000 βαρέλια λιγότερα.
  • Κυριακές χωρίς αυτοκίνητα στις πόλεις σημαίνει 380.000 βαρέλια λιγότερα, ενώ η χρήση μονών-ζυγών στις πόλεις εξοικονομεί 210.000 βαρέλια πετρέλαιο.
  • Για εξοικονόμηση ενέργειας προτείνονται επίσης: περιορισμός του αριθμού των αεροπορικών ταξιδιών για επαγγελματικούς λόγους, χρήση ηλεκτρικών οχημάτων και τρένων αντί για αεροπλάνα.

Όπως τονίζεται, στόχος είναι να διασφαλιστεί η ενεργειακή επάρκεια πρωτίστως για τα νοικοκυριά και τις ζωτικές δημόσιες υπηρεσίες, όπως επίσης και για εκείνους τους κλάδους της παραγωγής που έχουν ζωτική σημασία (όπως συνέβη και με τα πρώτα lockdown του 2020, αφότου ξέσπασε η πανδημία της Covid-19).