Αντιμέτωπη με έναν ακόμη ενεργειακό σκόπελο βρίσκεται η Ευρώπη, που ήδη παλεύει με τις υψηλές τιμές του φυσικού αερίου και του ηλεκτρισμού καθώς και τον καλπάζοντα πληθωρισμό ο οποίος, σε συνδυασμό με τις αυξήσεις επιτοκίων που αποσκοπούν στην αντιμετώπισή του, οδηγεί το μπλοκ κατευθείαν στον βάλτο της ύφεσης.

Ενώ οι «27» προσπαθούν να καταλήξουν σε μια κοινά αποδεκτή λύση για την επιβολή κάποιου είδους πλαφόν στο φυσικό αέριο και την αλλαγή του τρόπου τιμολόγησης της ηλεκτρικής ενέργειας, τα ορόσημα του Δεκεμβρίου, οπότε και θα απαγορευτούν οι δια θαλάσσης παραδόσεις ρωσικού αργού στην Ένωση, καθώς και του Φεβρουαρίου, όταν το μπλοκ θα σταματήσει να παραλαμβάνει και προϊόντα διύλισης από τη Ρωσία, ολοένα πλησιάζει.

Τα στοιχεία που δημοσιεύει το Bloomberg δείχνουν ότι από τον Ιούλιο ως τον Σεπτέμβριο οι εισαγωγές μειώθηκαν, αλλά πλέον είναι ξανά σε άνοδο και φτάνουν περίπου τα 500.000 βαρέλια την ημέρα. Για να τηρηθεί η προθεσμία διακοπής της εισαγωγής, από την 1η Νοεμβρίου οι εισαγωγές πρέπει να μειώνονται κατά 5.000 βαρέλια την ημέρα, χωρίς παρέκκλιση από το πρόγραμμα.

Αυτό σημαίνει ότι η διακοπή της ροής δεν θα είναι εύκολη από την πλευρά της Ευρώπης.

Η πρόσφατη περίπτωση της Γαλλίας, όπου οι απεργίες στα διυλιστήρια προκάλεσαν χάος, είναι ενδεικτική των προβλημάτων από την -έστω και σταδιακή- διακοπή της ροής. Το ίδιο και στη Γερμανία όπου ένα από τα μεγαλύτερα διυλιστήρια της χώρας θα τεθεί εκτός λειτουργίας αν «στερέψει» η ροή πετρελαίου από τη Ρωσία.

Εναλλακτικές λύσεις υπάρχουν, πάντως, για να αντικατασταθεί όλο το ρωσικό πετρέλαιο. Ήδη οι εισαγωγές από τη Μέση Ανατολή, αλλά και τη Βρετανία αυξάνονται, φτάνοντας σε υψηλό έξι ετών. Οι προοπτικές είναι ακόμη μεγαλύτερες, όταν αυξηθούν οι εξαγωγές από Κουβέιτ και Σαουδική Αραβία, όπως προγραμματίζουν να κάνουν και οι δύο χώρες.

Από την πλευρά της και η Ρωσία θα πρέπει να αναζητήσει άλλους εξαγωγικούς πελάτες, ενώ έχει και τα δικά της προβλήματα να λύσει, σημειώνει το Bloomberg, όπως την ασφάλιση των τάνκερ και τη μεταφορά τους μέσα από τους πάγους.