Ο σημαντικός γεωπολιτικός ρόλος της ναυτιλίας στη μεταφορά καυσίμων (πετρελαίου και LNG) αναδείχθηκε στην 26η συζήτηση Στρογγυλή Τράπεζα που διοργάνωσε ο Economist, στην οποία συμμετείχαν ο πρώην ΥΠΕΞ των ΗΠΑ Μάικ Πομπέο, ο πρόεδρος της Capital Maritime & Trading Corp Ευάγγελος Μαρινάκης και η πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της Navios Maritime Partners Αγγελική Φράγκου.

Όπως τόνισε, ο Μάικ Πομπέο, οι στενές σχέσεις μεταξύ Ελλάδας και ΗΠΑ στην άμυνα, πέρασε από διάφορα στάδια. «Είχαμε μια εξαιρετική ομάδα στην Ελλάδα η οποία δούλεψε πριν αναλάβω. Προσπαθήσαμε να αναπτύξουμε κι ενισχύσουμε τη σχέση μας με την Ελλάδα. Όχι μόνο στο στρατιωτικό σκέλος, αλλά και στο ενεργειακό, ώστε να μεταφέρουμε ενέργεια στην Ευρώπη» κάτι που πλέον, μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.

Από την πλευρά της, η Αγγελική Φράγκου τόνισε πως «πρέπει να σκεφτούμε την ευρύτερη εικόνα», καθώς «το 1/3 της προμήθειας σε καύσιμα προέρχεται από την περιοχή της σύγκρουσης. Έχουμε ανατροπή όλων όσων γνωρίζαμε». Για αυτό και «κάθε κυβέρνηση πρέπει  να πληρώσει οποιαδήποτε τιμή ώστε να διασφαλίσει ότι τα καύσιμα θα φτάσουν στη χώρα, πληρώνοντας υψηλό κόστος και μεταφορές». Βέβαια, δεν είναι η πρώτη φορά που ο χώρος της ναυτιλίας έχει να αντιμετωπίσει μεγάλες προκλήσεις, με τελευταίο παράδειγμα αυτό της Αραβικής Άνοιξης.

Παίρνοντας τον λόγο ο κ. Μαρινάκης τόνισε πως «ο ρόλος των Ελλήνων εφοπλιστών πολύ σημαντικός, καθώς έχουν το 60% μεταφοράς φυσικού αερίου και πετρελαίου. Είναι κάτι που παρέχει μια ασφάλεια και σταθερότητα, διότι η μεταφορά της ενέργειας μέσω των πλοίων μας δεν ενέχει πολιτικό ρίσκο. Αυτό το στάδιο είναι πολύ σημαντικό. Μια ευρωπαϊκή χώρα που ανήκει στο ΝΑΤΟ να έχει αυτή την ισχύ. Να είμαστε λιγότερο ή καθόλου εξαρτημένοι από το φυσικό αέριο της Ρωσίας».

Μάλιστα, υπερθεμάτισε και για τον eco-friendly χαρακτήρα της ναυτιλίας, τονίζοντας μεταξύ άλλων πως αν προσθέσεις όλα τα φορτία που μεταφέρονται στον κόσμο, συμβάλλουν μόλις στο 3% της παγκόσμιας μόλυνσης.

 

 

Όσο για τα όσα είπε ο Ουκρανός πρόεδρος Βολοντιμίρ Ζελένσκι για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου από ελληνικά πλοία, ο Ευάγγελος Μαρινάκης τόνισε: «Να σας πω αν αναλύσουμε το τονάζ, στην περιοχή έχουμε 32%, όλο αυτό το πετρέλαιο που μεταφέρεται από Ρωσία στην Ευρώπη έχει χρονοδιαγράμματα παράδοσης ως το τέλος του έτους και είναι συνδυασμένο. Δεν μπορούμε να απεξαρτηθούμε μέσα σε μία στιγμή, Εμείς απλώς μεταφέρουμε το πετρέλαιο που έχει ήδη συμφωνηθεί. Δεν παραβιάζουμε κανέναν νόμο ή εμπάργκο, αλλά είμαστε εδώ για να προσφέρουμε σταθερότητα».

«Εμείς ξέρουμε τις κυρώσεις και ακoλουθούμε τη νομική μας ομάδα και το 95% του παγκόσμιου στόλου, μεταξύ των οποίων, και ο ελληνικός στόλος ακολουθεί αυτές τις κυρώσεις. Δεν είναι ένας θρησκευτικός πόλεμος. Για παράδειγμα, ένα τάνκερ που μετέφερε πετρέλαιο από Καζακστάν, κρατήθηκε στις ΗΠΑ με την κατηγορία ότι παραβίαζε τις κυρώσεις» είπε από την πλευρά της η κα Φράγκου.

Στη συνέχεια, ο Ευάγγελος Μαρινάκης αναφέρθηκε στις σχέσεις με την Κίνα, τονίζοντας πως «εμπορευόμαστε με την Κίνα. Έχουμε πλοία που τα ναυπηγούμε ακόμα και στην Κίνα. Η ναυτιλία ευνοεί τον κόσμο. Είναι θετικό να αυξάνεται αυτό το εμπόριο. Είδαμε σε όλες τις αγορές ότι η Κίνα και η ευρύτερη περιοχή δεν εισάγουν μόνο, αλλά εξάγουν και εξάγουν περισσότερα από όσα εισάγουν. Αυτό ευνόησε τη ναυτιλία, αλλά και την κατανάλωση, καθώς οι καταναλωτές έχουν πρόσβαση σε προϊόντα που πριν από 15-20 χρόνια ήταν πραγματικά ακριβά».

 

 

«Δεν μπορείς μέσα σε έναν μήνα να ανεξαρτητοποιηθείς από την έκθεσή σου στην Κίνα» πρόσθεσε ο Μάικ Πομπέο, τονίζοντας πως «η έκθεση της ευρώπης είναι πολλαπλώς μεγαλύτερη» από αυτή των ΗΠΑ, αλλά «πρέπει να αναλάβουμε δράση για μείωση της έκθεσης στην Κίνα».

Στη συνέχεια, οι κ.κ. Φράγκου και Μαρινάκης ερωτήθηκαν για τον ρόλο της ναυτιλίας στη μεταφορά των μπλοκαρισμένων σιτηρών στην Ουκρανία, με την κα Φράγκυ να απαντά πως πρόκειται για πολιτική απόφαση και τον κ. Μαρινάκη να τονίζει ότι «όταν τα λιμάνια είναι ανοιχτά και λειτουργούν σωστά, μπορούμε άμεσα να προσχωρήσουμε. Αυτό είναι το καλό με την ναυτιλία. Έχουμε την ικανότητα να κινηθούμε».