Τετάρτη
24 Δεκεμβρίου 2025

Στο «μικροσκόπιο» των Δανειστών το «βρόμικο» υπερπλεόνασμα του ΥΠΟΙΚ: Οι τρεις προϋποθέσεις που θα κρίνουν τις συντάξεις

Οικονομία

Τις πρώτες -ανεπίσημες- απαντήσεις από τους δανειστές για το κρίσιμο θέμα της περικοπής ή όχι των συντάξεων το 2019 αναμένει μέχρι και αύριο Πέμπτη το οικονομικό επιτελείο ενώ έχει ήδη συντάξει και παραδώσει τα στοιχεία με βάση τα οποία το ασφαλιστικό είναι βιώσιμο και μετά το 2030 χωρίς νέες περικοπές.

Υπάρχουν όμως 3 "κόλπα" ή αβέβαιης μονιμότητας, "δεξαμενές" που τροφοδοτούν τα υπερπλεονάσματα στα οποία στηρίζεται η κυβέρνηση για τα αιτήματα μη περικοπής των συντάξεων, παροχής μερίσματος και φέτος, αλλά και 4ετούς πακέτου παροχών και έχουν συγκεντρώσει, σύμφωνα με πληροφορίες, την προσοχή των δανειστών.

Τα έχουν εντοπίσει κατά το "ξεψάχνισμα" των δημόσιων οικονομικών, το οποίο θα συνεχιστεί εντατικά τις επόμενες εβδομάδες.

Ο λόγος για το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (που υποεκτελείται συστηματικά και φέτος), για έκτακτα έσοδα που βελτιώνουν τη συνολική εικόνα, αλλά και για την 6μηνη νέα καθυστέρηση της καταβολής των νέων συντάξεων.

Πηγές των "θεσμών", όπως δημοσιεύει το Capital.gr, αμφισβητούν τη μονιμότητα στην απόδοση αυτών των τριών παραγόντων, αλλά κάνουν και λόγο για σημαντικές παρενέργειες σε κάποιες περιπτώσεις για το σύνολο της οικονομίας και για την αγορά (ΠΔΕ, συντάξεις).

Έτσι, μειώνουν τον πήχη των δημοσιονομικών προσδοκιών, ειδικά για το κρίσιμο έτος το 2019, αλλά και για τα επόμενα χρόνια.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η επίτευξη του στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα στο 3,5% δεν αμφισβητείται μεν, αλλά οι δανειστές δεν αποδέχονται ότι υπάρχει επαρκές δημοσιονομικό περιθώριο (το μόνο που συμφώνησαν στην Αθήνα είναι για το κοστολόγιο των μέτρων Τσίπρα, και αυτό με κάποιες αποκλίσεις).

Θεωρούν, λοιπόν, ότι τα αντίμετρα 2019-2020 (για την περικοπή αφορολογήτου-συντάξεων) είναι πάρα πολύ σημαντικές και στοχευμένες παρεμβάσεις. Ότι είναι σημαντικότερες για το μέλλον της χώρας από μια μη περικοπή των παλαιών συντάξεων (σ.σ.: τη διατήρηση της προσωπικής διαφοράς).

Δηλαδή θεωρούν ότι πρέπει να διασφαλιστεί ότι ένα μέρος του πακέτου των αντίμετρων θα γίνει μέσα από τα υπερπλεονάσματα και, άρα, τον "δημοσιονομικό χώρο" 2019-2022, για να δώσουν το "ΟΚ" για μερική ή ολική κατάργηση του νόμου Κατρούγκαλου.

Υπενθυμίζεται ότι από τη ΔΕΘ ο κ. Τσίπρας εξήγγειλε κάποια από τα αντίμετρα (μείωση φορολογίας επιχειρήσεων, μείωση ΕΝΦΙΑ, κοινωνικές παροχές κ.λπ.). Υπάρχουν, όμως, και άλλα που δεν ειπώθηκαν (όπως είναι η μείωση της φορολογίας φυσικών προσώπων, της εισφοράς αλληλεγγύης, αλλά και η αύξηση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων).

Αναλυτικά, τα δημοσιονομικά πεδία των οποίων η μονιμότητα αμφισβητείται από τους δανειστές είναι:

1. Η υποεκτέλεση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων είναι το πρώτο. Το 2017 έκλεισε με δαπάνη κατά 1 και πλέον δισ. ευρώ χαμηλότερη του στόχου. Τα στοιχεία εκτέλεσης του Προϋπολογισμού το 8μηνο του 2018 δείχνουν ότι το φαινόμενο συνεχίζεται (υποεκτέλεση 923 εκατ. ευρώ), έναντι 700 περίπου εκατ. ευρώ έναν μήνα πριν).

Δηλαδή, ενώ "λεφτά υπάρχουν" ως πρόβλεψη στον Προϋπολογισμό, η δαπάνη δεν φτάνει σε επιχειρήσεις και άλλους δικαιούχους. Και αυτό, σύμφωνα με τους "θεσμούς", έχει πάρα πολύ μεγάλες συνέπειες, όχι μόνο στη ρευστότητα, αλλά και στη ζήτηση και την τόνωση των επενδυτικών δαπανών (σ.σ.: που είναι το ζητούμενο για την ελληνική οικονομία).

2. Το δεύτερο σκέλος είναι τα έσοδα που προέρχονται από διάφορους έκτακτους παράγοντες, αλλά και από ελέγχους που διενεργεί η ΑΑΔΕ σε υποθέσεις παρελθόντων ετών. Οι επιδόσεις έχουν βελτιωθεί εντυπωσιακά το τελευταίο διάστημα και τονώνουν τον Προϋπολογισμό. Ωστόσο, η ένσταση των "θεσμών" είναι ότι αυτή η "δεξαμενή" έχει κάποιο όριο, το οποίο, αν φανεί το επόμενο διάστημα, θα αναστρέψει την εικόνα.

Έτσι, αμφιβάλλουν για το αν μπορεί να ιδωθεί ως μέτρο μόνιμου χαρακτήρα. Και τούτο, μάλιστα, όταν σε διάφορα πεδία εσόδων (όπως σε αυτά της φορολογίας επιχειρήσεων) παρατηρείται υστέρηση.

3. Ο τρίτος παράγοντας είναι αυτός των εκκρεμών αιτήσεων συνταξιοδότησης, οι οποίες έχουν "φρενάρει".

Έχει αναβληθεί –για ακόμα μία φορά– το χρονοδιάγραμμα αποπληρωμής τους (από τον Ιούνιο στον Δεκέμβριο). Η δαπάνη αυτή, ειδικά στο σκέλος των συντάξεων που δεν έχουν εκκαθαριστεί, στηρίζει τα πρωτογενή πλεονάσματα. Ωστόσο και αυτή είναι προσωρινού χαρακτήρα, ενώ προκαλεί παρενέργειες στη ζήτηση, στην αγορά και στην τόνωση της οικονομίας (καθώς και σε κοινωνικό επίπεδο).

Που θα κριθεί η ακύρωση της περικοπήες των συντάξεων

Οπως τονίζουν αρμόδια στελέχη, οι επόμενες 20 ημέρες θα είναι κρίσιμες για να συμφωνηθεί αν υπάρχει τρόπος να υπάρχει σταθερός δημοσιονομικός χώρος περίπου 2 δισ. από το 2019 ως το 2022 ώστε να υπάρξει επίσημη εισήγηση από τους θεσμούς προς το Eurogroup για την αναστροφή του μέτρου. Αυτό θα εξαρτηθεί από τρεις επιμέρους συμφωνίες.

Η πρώτη αφορά την πορεία εσόδων και δαπανών που θα πρέπει να κινείται εντός στόχων τουλάχιστον για το 2018 και το 2019.

Η δεύτερη συμφωνία θα αφορά την υπέρβαση του στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα, δηλαδή το υπερπλεόνασμα που προβλέπεται ότι θα έχουν οι Προϋπολογισμοί από το 2019 ως το 2022.

Η τρίτη συμφωνία είναι για το αν θα υπάρξει νέα διεκδίκηση το 2019 για αναστροφή του μέτρου της περικοπής του αφορολογήτου και η ανακατανομή τόσο των αντίμετρων που έχουν συμφωνηθεί από το 2017 για τη διετία 2019 και 2020 καθώς και των ελαφρύνσεων που θέλει να κάνει η ελληνική πλευρά τα επόμενα χρόνια.

Η τρίτη αυτή συμφωνία θα είναι και η πιο δύσκολη καθώς εκτός από το δημοσιονομικό σκέλος που θα αφορά το κόστος κάθε μέτρου θα εξετάζεται και η σκοπιμότητα υλοποίησής του από την ελληνική πλευρά. Με άλλα λόγια οι δανειστές θα πρέπει να προσυπογράψουν ξανά ποια μέτρα θα εφαρμοστούν με βάση το αποτύπωμα που θα αφήσουν στη δικαιοσύνη και την κοινωνική πρόνοια.

Η συζήτηση αυτή δεν αναμένεται να ολοκληρωθεί πριν από το τέλος του μήνα αφού και οι ελληνικές αρχές ομολογούν ότι λόγω του ότι η αξιολόγηση έγινε σχεδόν ένα μήνα νωρίτερα από το κανονισμένο (αρχικά είχε προγραμματιστεί για τις αρχές Οκτωβρίου) δεν υπάρχουν αρκετά στοιχεία για να προχωρήσει το τεχνικό μέρος.

Κατά συνέπεια και το Eurogroup της 1ης Οκτωβρίου δεν αναμένεται να ασχοληθεί επίσημα με το αίτημα της ελληνικής πλευράς για τη μη περικοπή των συντάξεων.

Αντίθετα, οι εκπρόσωποι των θεσμών που θα είναι παρόντες στη σύνοδο των υπουργών θα έχουν την ευκαιρία να ενημερώσουν για την πορεία και τις προοπτικές της οικονομίας καθώς και για την υλοποίηση του πακέτου των δεσμεύσεων της Ελλάδας.

Ο περίπου ένας μήνας από το Eurogroup του Οκτωβρίου ως τη σύνοδο των ΥΠΟΙΚ της ευρωζώνης του Νοεμβρίου αν και εφόσον έχει ολοκληρωθεί το τεχνικό σκέλος με επιτυχία θα οδηγήσει σε μια εισήγηση από τους εκπροσώπους των δανειστών για το θέμα των συντάξεων. Τελικός κριτής θα είναι το Συμβούλιο υπουργών Οικονομικών της ευρωζώνης και η αναστολή του μέτρου ως γνωστόν θα πρέπει να γίνει ομόφωνα δεκτή.

Ακολουθήστε το Lykavitos.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις


Διαβάστε ακόμη

Παπαθανάσης: Επένδυση ύψους 19,9 εκατ. ευρώ για δημιουργία Κέντρου Δεδομένων 5MW-ΙΤ στη Μεγαλόπολη

Στο Πρόγραμμα «Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση 2021 – 2027» εντάχθηκε, με απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Νίκου Παπαθανάση, η μεγαλύτερη έως τώρα επέ...

Στουρνάρας στην El País: Η προεδρία Πιερρακάκη στο Eurogroup πιστοποιεί την ανάπτυξη της οικονομίας

Συνέντευξη στην ισπανική εφημερίδα El País παραχώρησε ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος (ΤτΕ) Γιάννης Στουρνάρας, μιλώντας όχι μόνο για την εξέλιξη της ελληνικής οικονομίας τα τ...

Φόρτωση άρθρων...