Πέμπτη
08 Οκτωβρίου 2026

Τακτοποίηση αυθαιρέτων: Οι εφτά κατηγορίες ιδιοκτητών που θα πληρώσουν μειωμένα πρόστιμα

Οικονομία
Υψηλότερα πρόστιμα από την 1η Ιουλίου περιμένουν όσους ιδιοκτήτες ακινήτων δεν τακτοποιήσουν τα αυθαίρετά τους.

Η ρύθμιση της Kυβέρνησης προβλέπει επιβάρυνση κατά 20%, ενώ για κάθε έτος μη τακτοποίησης το πρόστιμο θα αυξάνεται κατά 5%. Οι ενδιαφερόμενοι πρέπει να γνωρίζουν ότι δεν μπορούν να τακτοποιήσουν καμία αυθαιρεσία μετά τον Ιούλιο του 2011 και επιπλέον δεν τακτοποιούνται αυθαίρετες κατασκευές σε αιγιαλό, παραλία, δάση και περιοχές Natura.

Ο χρόνος κατασκευής ενός αυθαίρετου κτίσματος ή εγκατάστασης μιας αυθαίρετης χρήσης αποδεικνύονται μόνο με επίσημα δημόσια έγγραφα και αεροφωτογραφίες σε συνδυασμό με την τεχνική τεκμηρίωση του μηχανικού.

Η διαδικασία τακτοποίησης και το ύψος του τελικού προστίμου που θα πληρωθεί εξαρτάται από μια σειρά κοινωνικών κριτηρίων. Έτσι, υπάρχουν κατηγορίες ιδιοκτητών ακινήτων που τακτοποίησαν ή μπορούν να τακτοποιήσουν τις κατασκευές πληρώνοντας μικρότερα πρόστιμα.

Οι κατηγορίες αυτές είναι οι εξής:

1. Μακροχρόνια άνεργοι και δικαιούχοι του Κοινωνικού Επιδόματος Αλληλεγγύης. Όσοι ανήκουν στην πρώτη κατηγορία πληρώνουν το 30% του προστίμου και οι ανήκοντες στη δεύτερη το 20%. Σημειώνεται επίσης, ότι χαμηλόμισθοι και συνταξιούχοι δεν έχουν κάποια έκπτωση.

2. Πολύτεκνοι με ατομικό εισόδημα έως €40.000 ευρώ ή οικογενειακό έως 80.000 ευρώ. Γι αυτήν την κατηγορία προβλέπεται και έκπτωση 50% για τακτοποίηση β΄ κατοικίας εφόσον είναι μικρότερη των 80 τ.μ.. Για τους τρίτεκνους προβλέπεται έκπτωση 70% μόνο στην τακτοποίηση της α΄ κατοικίας και εφόσον το ατομικό εισόδημα είναι έως €25.000 ή το οικογενειακό έως €40.000.

3. Άτομα με Ειδικές Ανάγκες. Για την ειδική αυτή ομάδα του πληθυσμού προβλέπονται τα εξής:

- Έκπτωση 85% για τακτοποίηση κατοικίας (ανεξάρτητα αν είναι κύρια ή άλλη κατοικία). Η έκπτωση αφορά ΑΜΕΑ με ποσοστό αναπηρίας 80% καθώς και πρόσωπα που επιβαρύνονται φορολογικά από άτομα αυτής της κατηγορίας με ατομικό εισόδημα έως €40.000 ή οικογενειακό έως €60.000.

- Έκπτωση 80% για τακτοποίηση μόνο της κύριας κατοικίας. Παρέχεται για ΑμεΑ με ποσοστό αναπηρίας 67% καθώς και πρόσωπα που επιβαρύνονται φορολογικά από άτομα αυτής της κατηγορίας με ατομικό εισόδημα έως €18.000 ή οικογενειακό έως €24.000.

4. Παλιννοστούντες ομογενείς με εγγραφή στα μητρώα ή τα δημοτολόγια δήμου ή κοινότητας.

5. Μονογονεϊκές οικογένειες με ατομικό εισόδημα έως €25.000 ή οικογενειακό έως €40.000.

6. Σε όσους προχωρήσουν στην εκπόνηση στατικής μελέτης. Σε αυτήν την περίπτωση, η έκπτωση εξαρτάται από την περιοχή και τον βαθμό σεισμικότητας. Έτσι, για την κατηγορία 3, η έκπτωση φτάνει το 60%, για την κατηγορία 2, το 50% και για την κατηγορία 1, το 30%.

7. Όσοι ολοκλήρωσαν την ενεργειακή αναβάθμιση των κατοικιών τους δικαιούνται έκπτωση επί του προστίμου κατά 50% ή 30% ανάλογα με τα τετραγωνικά.

Ακολουθήστε το Lykavitos.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις


Διαβάστε ακόμη

Μετεγκατάσταση: Στις 14 Οκτωβρίου ανοίγει η πλατφόρμα με ενίσχυση 10.000 ευρώ

Την Τετάρτη 14 Οκτωβρίου ανοίγει η πλατφόρμα για τη διεύρυνση του Προγράμματος Μετεγκατάστασης, ενώ μέσα στο επόμενο δεκαήμερο ξεκινά η κατάθεση δικαιολογητικών για το «Ανακαινίζω»...

Σε διαβούλευση το νέο πλαίσιο για οφειλέτες και servicers - Όλες οι αλλαγές σε ιδιωτικό χρέος, crypto και χρηματοπιστωτική αγορά

Σε δημόσια διαβούλευση τέθηκε το νέο σχέδιο νόμου του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, με βασικό πυρήνα την ενίσχυση της προστασίας των οφειλετών και την αυστηρότερη ...

ΟΠΕΚΑ: Έκτακτη πληρωμή για το επίδομα παιδιού την Παρασκευή - Ανοιχτή η πλατφόρμα έως τις 13/11

Σε έκτακτη πληρωμή για το επίδομα του παιδιού προχωρά την προσεχή Παρασκευή (9/10) ο ΟΠΕΚΑ. Την ίδια στιγμή η πλατφόρμα παραμένει ανοιχτή έως τις 13 Νοεμβρίου για την υποβολή νέων ...

Φόρτωση άρθρων...