Πριν από λίγες ημέρες έκλεισε μια πολύ σημαντική εκκρεμότητα, η οποία στοίχιζε στους φορολογουμένους αλλά και στη φορολογική διοίκηση χρόνο και ταλαιπωρία.
Πρόκειται για τη δυνατότητα που δίνεται στους φορολογουμένους να ρυθμίζουν από την άνεση σπιτιού τους ή του γραφείου τους φορολογικές τους οφειλές πριν ακόμη αυτές καταστούν ληξιπρόθεσμες.
Η ρύθμιση γίνεται πλέον και μέσω του δικτυακού τόπου της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, ενώ μέχρι πρόσφατα απαιτούνταν η φυσική επίσκεψη του φορολογουμένου στην Εφορία στην οποία υπάγεται.
Δεν είναι, όμως, μόνο το θέμα της καταπολέμησης της ταλαιπωρίας και της καλύτερης εξυπηρέτησης των φορολογουμένων.
Με την παροχή της δυνατότητας ηλεκτρονικής ρύθμισης για μη ληξιπρόθεσμες φορολογικές οφειλές, οι φορολογούμενοι που έχουν ήδη μια παλαιότερη ρύθμιση, όπως, για παράδειγμα, τη ρύθμιση των 100 δόσεων, ελαχιστοποιούν τον κίνδυνο να τη χάσουν.
Αυτό γίνεται με την υπαγωγή νέων φορολογικών οφειλών σε ρύθμιση τμηματικής εξόφλησης πριν αυτή καταστεί ληξιπρόθεσμη. Η αλλαγή αυτή είναι πολύ σημαντική για εκείνους που έχουν καταφέρει να διατηρήσουν τη ρύθμιση των 100 δόσεων.
Οι κυριότερες ερωτήσεις και οι αντίστοιχες απαντήσεις για τις ρυθμίσεις φορολογικών οφειλών είναι οι εξής:
1. Ποιες δυνατότητες υπάρχουν για τη ρύθμιση οφειλών προς την Εφορία, είτε είναι ληξιπρόθεσμες είτε δεν είναι;
Με τη ρύθμιση του άρθρου 43 του ν. 4174/2013 (Α’ 170) ρυθμίζονται οι βεβαιωμένες οφειλές του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 4174/2013) σε πρόγραμμα ρύθμισης που δεν υπερβαίνει το ένα (1) και κατ’ εξαίρεση τα δύο (2) έτη. Δηλαδή δίνονται έως 12 δόσεις για τακτικές φορολογικές οφειλές και έως 24 δόσεις για έκτακτες φορολογικές οφειλές.
2. Ποιο είναι το κόστος της ρύθμισης;
Ο φορολογούμενος επιβαρύνεται με ετήσιο επιτόκιο 8,76%.
3. Πώς γίνεται η ρύθμιση;
Η αίτηση για τη ρύθμιση υποβάλλεται με ηλεκτρονικό τρόπο, και συγκεκριμένα με αίτηση στον δικτυακό τόπο της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (http://www.aade.gr/polites/aitese-rythmises-opheilon). Για να ενεργοποιηθεί η ρύθμιση, θα πρέπει εντός τριών εργάσιμων ημερών από την έγκριση της ρύθμισης να πληρωθεί η πρώτη δόση.
4. Σε περίπτωση απώλειας της ρύθμισης μπορεί να ενταχθεί κάποιος εκ νέου;
α) Ναι, για την περίπτωση της ρύθμισης του άρθρου 51 του ν. 4305/2014 (Α’ 237), εφόσον η απώλεια οφείλεται σε λόγους ανωτέρας βίας, ο οφειλέτης μπορεί εντός δύο (2) μηνών από την απώλειά της να υποβάλει άπαξ αίτηση επανένταξής του στη ρύθμιση μαζί με τα στοιχεία που θεμελιώνουν τη συνδρομή των λόγων ανωτέρας βίας. β) Όχι, εάν απολεσθούν οι ρυθμίσεις του άρθρου 43 του ν. 4174/2013 (πάγια ρύθμιση 12 δόσεων) και των υποπαραγράφων Α1 & Α2 της παραγράφου Α' του πρώτου άρθρου του ν. 4152/2013, δεν μπορεί να υπαχθεί κάποιος εκ νέου σε ρύθμιση με τις ίδιες διατάξεις και για τις ίδιες οφειλές.
5. Πώς καταβάλλονται οι δόσεις των ρυθμίσεων;
Η καταβολή των δόσεων των ρυθμίσεων διενεργείται στους φορείς είσπραξης (τράπεζες, ΕΛΤΑ) με τη χρήση μοναδικού ανά ρυθμισμένη οφειλή κωδικού, της Ταυτότητας Ρυθμισμένης Οφειλής (ΤΡΟ). Ειδικότερα, η καταβολή των δόσεων των ρυθμίσεων του ν. 4152/2013 διενεργείται με επιμέλεια του οφειλέτη με πάγια εντολή πληρωμής, εφόσον υποστηρίζεται από τον φορέα είσπραξης.
6. Ποιες οι συνέπειες καθυστέρησης μίας δόσης της ρύθμισης;
Για τις ρυθμίσεις του ν. 4152/2013 και του άρθρου 43 του ν. 4174/2013 (πάγια ρύθμιση), η καθυστέρηση πληρωμής μίας δόσης συνεπάγεται την επιβάρυνση αυτής με προσαύξηση 15%. Η καθυστέρηση δόσης μπορεί, υπό προϋποθέσεις και κατά περίπτωση, να συνεπάγεται απώλεια της ρύθμισης.
Οι σημαντικές αλλαγές στη διαδικασία των ρυθθμίσεων φέρνει λουκέτα σε τουλάχιστον είκοσι Εφορίες στα αστικά κέντρα Αττικής, Θεσσαλονίκης και Πατρών.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Capital.gr, ένα από τα βασικά κριτήρια για το αν θα συνεχίσει να λειτουργεί ή θα μπει λουκέτο σε μια Δημόσια Οικονομική Υπηρεσία στην Αττική, τη Θεσσαλονίκη ή την Πάτρα θα είναι το αν λειτουργούν σε αυτήν τμήματα Ελέγχου και Δικαστικού.
Βέβαια, εκτός από το συγκεκριμένο κριτήριο θα παίξει πολύ σημαντικό ρόλο το αν μια εφορία που λειτουργεί σήμερα στεγάζεται σε ιδιόκτητο ή ενοικιαζόμενο κτήριο καθώς και γενικά η γεωγραφική της θέση και κατά πόσο εξυπηρετεί τους φορολογούμενους.
Από τις 40 εφορίες που λειτουργούν στην Αττική, διαθέτουν τμήματα Ελέγχου και Δικαστικού μόνο οι μισές, δηλαδή οι 20.
Στη Θεσσαλονίκη από τις 11 εφορίες που λειτουργούν διαθέτουν τμήμα Ελέγχου και Δικαστικού οι 5 ενώ από τις δυο εφορίες που λειτουργούν στην Πάτρα διαθέτει αντίστοιχα τμήματα μόνο η μια εφορία.
Το βέβαιο είναι ότι αρκετές από τις εφορίες που δεν διαθέτουν τμήμα Ελέγχου και Δικαστικού θα κλείσουν και οι υπηρεσίες και οι εργαζόμενοί τους θα μεταφερθούν σε αυτές που σήμερα διαθέτουν Δικαστικά τμήματα και τμήματα Ελέγχου.
Το ότι η λειτουργία των δυο αυτών τμημάτων είναι σημαντική για τη συνέχιση της λειτουργίας τους συνδέεται με τη σημαντικότητά τους για τα φορολογικά έσοδα. Όσο περισσότερους ανθρώπινους και άλλους οικονομικούς πόρους διαθέτει ένα τμήμα Ελέγχου τόσο πιο αποτελεσματικό είναι στην καταπολέμηση της φοροδιαφυγής.
Κάτι αντίστοιχο ισχύει και για τα δικαστικά τμήματα τα οποία προχωρούν στη λήψη όλων των αναγκαίων μέτρων προκειμένου οι φορολογούμενοι που δεν πληρώνουν εγκαίρως τις φορολογικές τους υποχρεώσεις, να πληρώσουν (π.χ. επιβολής κατασχέσεων, αναζήτηση περιουσιακών στοιχείων και εισοδημάτων οφειλετών, πλειστηριασμοί).
Το λουκέτο στις εφορίες δεν αναμένεται να προκαλέσει ιδιαίτερα προβλήματα στις συναλλαγές των πολιτών –αφότου βέβαια ολοκληρωθεί επιτυχώς όλη η διαδικασία και ομαλοποιηθεί η λειτουργία τους– καθώς το μεγαλύτερο μέρος των συναλλαγών γίνεται πλέον με ηλεκτρονικό τρόπο μέσω του taxisnet.
Ταλαιπωρία αναμένεται να προκύψει μόνο για τις συναλλαγές που εξακολουθούν να γίνονται χειρόγραφα, όπως για παράδειγμα οι συναλλαγές της φορολογίας Κεφαλαίου (μεταβιβάσεις ακινήτων κλπ) καθώς και οι συναλλαγές του Κώδικα (π.χ. ενάρξεις, παύσεις εργασιών).
Υπενθυμίζεται ότι ήδη την περίοδο 2012-2013 υλοποιήθηκε μεγάλο πρόγραμμα συγχώνευσης εφοριών όπου έκλεισαν περισσότερες από 100 εφορίες.
Ακολουθήστε το Lykavitos.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις