Μια από τις σημαντικότερες αλλαγές στις αστικές συγκοινωνίες των τελευταίων δεκαετιών ξεκινά από αυτή την Κυριακή, καθώς το Υπουργείο Μεταφορών προχωρά στο ξήλωμα των καλωδίων των τρόλεϊ σε κομβικά σημεία της Αττικής. Η απόφαση σηματοδοτεί την αρχή ενός μεγάλου σχεδίου αναδιάρθρωσης του συγκοινωνιακού δικτύου, που προβλέπει σταδιακή αντικατάσταση των τρόλεϊ με σύγχρονα ηλεκτρικά λεωφορεία.

Πού ξεκινούν οι εργασίες – Οι πρώτες περιοχές που επηρεάζονται

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, η πρώτη φάση αφορά τον Πειραιά, όπου συνεργεία θα ξεκινήσουν την αποξήλωση καλωδίων στην περιοχή της ακτής Μιαούλη. Το έργο θα εξελιχθεί προοδευτικά και σε άλλες περιοχές της Αθήνας, με στόχο την απομάκρυνση περίπου 70% του υφιστάμενου δικτύου, το οποίο συνολικά ξεπερνά τα 143 χιλιόμετρα.

Το υπόλοιπο 30% θα παραμείνει σε βασικούς άξονες για τη λειτουργία περιορισμένου αριθμού γραμμών τρόλεϊ, που θα συνεχίσουν να εξυπηρετούν συγκεκριμένες διαδρομές.

Γιατί ξηλώνονται τα καλώδια – Το σκεπτικό του υπουργείου

Όπως τονίζει το Υπουργείο Μεταφορών, η λειτουργία των σημερινών τρόλεϊ θεωρείται πλέον ασύμφορη σε σχέση με τον νέο στόλο ηλεκτρικών λεωφορείων.


«Το κόστος ανά χιλιόμετρο για τα τρόλεϊ είναι σχεδόν διπλάσιο», υπογραμμίζουν στελέχη του σχεδιασμού.

Παράλληλα, το εναέριο δίκτυο καλωδίων χαρακτηρίζεται ως περιοριστικό και μη ευέλικτο, εμποδίζοντας την προσαρμογή των διαδρομών σε αλλαγές κυκλοφορίας, έργα ή νέες ανάγκες. Αντιθέτως, τα ηλεκτρικά λεωφορεία μπορούν να κινηθούν χωρίς δεσμεύσεις, ενώ προσφέρουν μεγαλύτερη αυτονομία και χαμηλότερη ενεργειακή κατανάλωση.

Ο νέος χάρτης των συγκοινωνιών

Το σχέδιο της κυβέρνησης περιλαμβάνει:

  • Απομάκρυνση του μεγαλύτερου τμήματος του εναέριου δικτύου τρόλεϊ

  • Ανάπτυξη στόλου ηλεκτρικών λεωφορείων με χαμηλότερο λειτουργικό κόστος

  • Ευέλικτες γραμμές με δυνατότητα ταχύτερης προσαρμογής

  • Μείωση της οπτικής ρύπανσης, ιδιαίτερα σε τουριστικές περιοχές

Η νέα εποχή στις αστικές συγκοινωνίες φιλοδοξεί να καταστήσει το σύστημα πιο «καθαρό», λειτουργικό και προσαρμοσμένο στις ανάγκες της επόμενης δεκαετίας.

Τι σημαίνει για τους επιβάτες – Αλλαγές και προσαρμογές

Παρά τις ανησυχίες, το υπουργείο διαβεβαιώνει ότι κανένα σημείο της πόλης δεν θα μείνει χωρίς κάλυψη, καθώς για κάθε γραμμή τρόλεϊ που αποσύρεται θα υπάρχει ισοδύναμη ή βελτιωμένη γραμμή ηλεκτρικών λεωφορείων.

Οι εργασίες αποξήλωσης θα διαρκέσουν περίπου 18 μήνες, κάτι που σημαίνει ότι οι αλλαγές θα εφαρμοστούν σταδιακά. Μικρές τροποποιήσεις δρομολογίων θεωρούνται πιθανές, αλλά υπογραμμίζεται ότι δεν πρόκειται να επηρεάσουν το βασικό δίκτυο εξυπηρέτησης.

Αισθητική και λειτουργική αλλαγή για την πόλη

Η απομάκρυνση των καλωδίων δεν έχει μόνο λειτουργική διάσταση. Πρόκειται επίσης για μια αισθητική παρέμβαση, καθώς σε πολλούς κεντρικούς δρόμους το δίκτυο ήταν πυκνό και συχνά παρωχημένο.


Η Αθήνα και ο Πειραιάς αναμένεται να αποκτήσουν πιο καθαρό οπτικό προφίλ, με λιγότερες εναέριες κατασκευές και πιο σύγχρονο χαρακτήρα.

Το τέλος μιας συγκοινωνιακής εποχής

Το ξήλωμα των καλωδίων έρχεται να σηματοδοτήσει το τέλος μιας εποχής 70 και πλέον ετών, όπου τα τρόλεϊ υπήρξαν βασικό μέσο μετακίνησης στην Αττική. Για ορισμένους πολίτες, πρόκειται για μια κίνηση με έντονο συναισθηματικό φορτίο. Για άλλους, είναι μια καθυστερημένη αλλά αναγκαία μετάβαση.

Σε κάθε περίπτωση, η Κυριακή αποτελεί ορόσημο:


η Αθήνα περνά επίσημα στη νέα εποχή των ηλεκτρικών μετακινήσεων.