Στον εντοπισμό του καταγραφέα πτήσης που περιέχει και τα στοιχεία πτήσης του Mirage 2000-5 επικεντρώνονται οι έρευνες για την εξακρίβωση των συνθηκών και αιτίων της συντριβής του μαχητικού αεροσκάφους, εννέα ναυτικά μίλια βορειοανατολικά της Σκύρου, που είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο του σμηναγού Γεωργίου Μπαλταδώρου.

Στην περιοχή βρίσκονται τα μέλη της επιτροπής εμπειρογνωμόνων που συλλέγουν στοιχεία, όπως επίσης και τα εξειδικευμένα σε θέματα καταδύσεων σε μεγάλα βάθη, στελέχη της Κινητής Ομάδας Συντήρησης Υποβρυχίων Θαλασσίων Εγκαταστάσεων (ΚΟΣΥΘΕ) της Πολεμικής Αεροπορίας, που υποστηρίζουν το έργο της.

Ανάμεσα στις αποστολές της ΚΟΣΥΘΕ είναι και η ανέλκυση αεροσκαφών από το βυθό.

Ο δραματικός διάλογος των δύο χειριστών

Συγκλονίζουν οι τελευταίες στιγμές πριν το μοιραίο αεροσκάφος της Πολεμικής Αεροπορίας «καρφωθεί» στη θάλασσα και παρασύρει στο θάνατο τον σμηναγό.

Ο δραματικός διάλογος που είχε ο Γιώργος Μπαλταδώρος με τον συνάδελφό του στο δεύτερο Mirage αποκαλύπτει εν μέρει και όσα οδήγησαν στην συντριβή.

«Νο 1 εδώ, ακολούθα με να βγούμε από την ομίχλη» του είπε ο 34χρονος σμηναγός που ήταν ο αρχηγός του σχηματισμού.

Ο δεύτερος πιλότος του απάντησε: «Βλέπω από το όργανο ότι είμαστε κοντά στη θάλασσα. Εγώ ανεβαίνω». Ήταν η τελευταία τους συνομιλία. Μετά, έχασε την επαφή με το Mirage του άτυχου σμηναγού. Η απόφασή του να κάνει ανάβαση ήταν εκείνη που, την τελευταία στιγμή, του έσωσε τη ζωή.

Σύμφωνα με τις μαρτυρίες των συναδέλφων τους, όταν πήραν εντολή να επιστρέψουν στη Σκύρο, τα δύο μονοθέσια Mirage της 331 Μοίρας Παντός Καιρού πετούσαν σε χαμηλό ύψος, περίπου 3.000 πόδια, κινούμενα σχεδόν σε ευθεία γραμμή από τη Λέσβο προς το αεροδρόμιο διασποράς.  Προσεγγίζοντας τη βάση τους, τα δύο Mirage 2000-5 άρχισαν να κατεβαίνουν για να μπουν στην τελική διαδικασία της προσγείωσης.

Ωστόσο, στην περιοχή επικρατούσε χαμηλή νέφωση και πολύ υγρασία προκαλώντας προφανώς «τύφλωση». Σύννεφα μαζί με υγρασία και θολούρα δημιουργούν μια κατάσταση πολύ περιορισμένης ορατότητας.

Ο Σμηναγός Μπαλταδώρος έδωσε εντολή να κατεβούν χαμηλά, κάτω από τα σύννεφα. Κατεβαίνοντας, είχαν να αντιμετωπίσουν την πυκνή χαμηλή νέφωση, που σε πολλές περιπτώσεις στο παρελθόν έχει προκαλέσει στους πιλότους παραισθήσεις ή και απώλεια προσανατολισμού.

Ντοκουμέντο με το μοιραίο Mirage 2000-5 λίγο πριν τη συντριβή

Στα χέρια των μελών της επιτροπής διερεύνησης της αεροπορικής τραγωδίας ανοιχτά της Σκύρου βρίσκεται ένα βίντεο ντοκουμέντο το οποίο έχει καταγράψει τις τελευταίες στιγμές του μοιραίου Mirage 2000-5.

Σύμφωνα με πληροφορίες πρόκειται για την καταγραφή της πτήσης του σχηματισμού των μαχητικών αεροσκαφών, που έχει γίνει από την κάμερα του δεύτερου Mirage 2000-5 που βιντεοσκοπούσε όλη την πτήση.