Το κυβερνητικό έργο και οι προσδοκίες για deals διατηρούν ισχυρή τη δυναμική του Χρηματιστηρίου Αθηνών.

Η εισαγωγή των μετοχών του Διεθνούς Αερολιμένος Αθηνών "Ελευθέριος Βενιζέλος" στο Χρηματιστήριο Αθηνών με δημόσια εγγραφή μέσα στον Φεβρουάριο, είναι μια κίνηση που δεν γίνεται τυχαία. Η κυβέρνηση φτιάχνει κλίμα για τις μεταρρυθμίσεις και αυτό το κλίμα θα διευκολύνει την πώληση κρατικών περιουσιακών στοιχείων, αλλά και την προώθηση ιδιωτικών επενδύσεων. Προς αυτήν την κατεύθυνση συντελούν και τα μέτρα για την εκτός σχεδίου δόμηση, που θα ξεμπλοκάρει χιλιάδες περιπτώσεις αξιοποίησης ακινήτων, με ό,τι συνεπάγεται αυτό για το σύνολο της οικονομίας.

Στην προχθεσινή συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου συζητήθηκαν ένα σωρό θέματα αναπτυξιακού χαρακτήρα, αλλά τελικώς αυτό που βγήκε προς τα έξω ήταν το τι θα γίνει με τον γάμο των ομόφυλων ζευγαριών και την τεκνοθεσία. Το θέμα το έκλεισε χθες ο ίδιος ο πρωθυπουργός με τη συνέντευξη του στην ΕΡΤ και καλό είναι να τελειώνει αυτή η ιστορία γιατί έχει τραβήξει πολύ. Μπορεί να ιντριγκάρει πολλούς η απροθυμία κάποιων βουλευτών του κυβερνώντος κόμματος να πάνε κόντρα στις αρχές τους, ωστόσο, δεν μπορούν τέτοια ζητήματα να θολώσουν την εικόνα του μεταρρυθμιστικού έργου της κυβέρνησης.  Σε αυτό το μεταρρυθμιστικό έργο ποντάρει άλλωστε και το Χρηματιστήριο Αθηνών, το οποίο δεν δείχνει τυχαία τη δυναμική του. Αυτό φαίνεται από τους πρωταγωνιστές του χρηματιστηριακού ταμπλό, οι οποίοι ενσωματώνουν προσδοκίες είτε ως προς τη συνολική πορεία της οικονομίας, είτε ως προς το επιχειρηματικό σκέλος.

Η πολεοδομική μεταρρύθμιση αποτελεί μια ιστορική παρέμβαση, καθώς θα ξεκαθαρίσει μία και έξω τον χωροταξικό χάρτη της χώρας. με όρους προστασίας του περιβάλλοντος, οργάνωσης του χώρου για την υποδοχή επενδύσεων και κυρίως χωρίς τα... παρατράγουδα της άναρχης ή αυθαίρετης δόμησης και των παράνομων χωροθετημένων δραστηριοτήτων. Πρόκειται για μια ιστορική μεταρρύθμιση, καθώς επιτέλους σε αυτήν τη χώρα πρέπει ο καθένας να γνωρίζει πού επενδύει και τι μπορεί να φτιάξει. Ξεκάθαρα και χωρίς εμπόδια, αλλά πάντα με γνώμονα την προστασία και την ανάδειξη του φυσικού περιβάλλοντος.     Βέβαια, ως προς το συγκεκριμένο ζήτημα έχουμε ακόμη αρκετό δρόμο, καθώς πρέπει να προχωρήσει γρήγορα η εμβληματική μεταρρύθμιση του σχεδίου "Κωνσταντίνος Δοξιάδης" για τη  χρηματοδότηση πολεοδομικών μελετών μείζονος σημασίας, όπως τα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια, τα Ειδικά Πολεοδομικά Σχέδια, οι αυτοτελείς μελέτες χαρακτηρισμού δημοτικών οδών, οι αυτοτελείς μελέτες οριοθέτησης οικισμών και οι αυτοτελείς μελέτες για Ζώνες Υποδοχής Συντελεστή δόμησης. Όλα τα παραπάνω θα ανοίξουν τον δρόμο για να υλοποιηθούν έργα, υποδομές και επενδύσεις, να συντηρηθούν οι αναπτυξιακοί ρυθμοί στην οικονομία τα επόμενα χρόνια, να μειωθεί περαιτέρω η ανεργία, να στηριχθεί το ασφαλιστικό σύστημα και να ενισχυθούν με σταθερό ρυθμό τα δημόσια οικονομικά.

Ο Μητσοτάκης δείχνει αποφασισμένος να αφήσει ιστορικό στίγμα στον χωροταξικό χάρτη της χώρας, ξεκαθαρίζοντας τους κανόνες του παιχνιδιού, ενώ οτιδήποτε είναι αυθαίρετο θα γκρεμίζεται. Μάλιστα, για όσους διανοηθούν να αναγείρουν αυθαίρετες κατασκευές, θα υπάρξει η βοήθεια της τεχνολογίας με δορυφορικά συστήματα, drones και τεχνητή νοημοσύνη, ώστε να παγιωθεί μια αντίληψη νομιμότητας και να διαλυθούν οι όποιες προσδοκίες για επανάληψη του γνωστού... αμαρτωλού παρελθόντος για τα αυθαίρετα.

Εξάλλου, σήμερα ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κ. Κωνσταντίνος Χατζηδάκης παρουσιάζει σε συνέντευξη τύπου το νομοσχέδιο για τους όρους αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας στις παραθαλάσσιες περιοχές. το οποίο εγκρίθηκε στο υπουργικό συμβούλιο της Τρίτης. Στόχος του νέου πλαισίου είναι να βάλει τέλος στο σημερινό προβληματικό νομοθετικό πλαίσιο που χαρακτηρίζεται από τη πολυδιάσπαση των αρμοδιοτήτων ως προς τη διαχείριση του αιγιαλού, με εμπλοκή της Κτηματικής Υπηρεσίας του Δημοσίου, των Δήμων και της Εταιρείας Ακινήτων του Δημοσίου. Ταυτόχρονα, μπαίνει τέλος στη βραδεία και αδιαφανή προφορική διαδικασία παραχώρησης χώρων από τους Δήμους, καθώς και στο παρωχημένο και αναποτελεσματικό σύστημα προστασίας και επιβολής της νομιμότητας σε περίπτωση παραβάσεων στον αιγιαλό και τους περιορισμούς στη χρήση του παλαιού αιγιαλού. Μάλιστα, προβλέπεται και χρήση της τεχνολογίας με δορυφορικά συστήματα και drones, ενώ ακόμη και οι... λουόμενοι θα μπορούν να "καρφώνουν" περιπτώσεις όπου κάτι κρίνεται ως ύποπτο και στη συνέχεια τον λόγο θα έχουν οι κρατικοί ελεγκτές με φυσική παρουσία.

Οι παρεμβάσεις του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών περιλαμβάνουν τη διαβάθμιση στην προστασία των αιγιαλών, την ηλεκτρονική πλειοδοτική διαδικασία διαγωνισμού αποκλειστικά από την Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου, την καθιέρωση υποχρεώσεων των παραχωρησιούχων και την αντιμετώπιση ζητημάτων στις παραχωρήσεις προς τουριστικούς φορείς και όμορες επιχειρήσεις. Επιπλέον, περιλαμβάνονται πρωτοβουλίες για την επιβολή της νομοθεσίας για παραβάσεις σε αιγιαλούς, όπως μέτρα άμεσης διακοπής και αποτροπής της αυθαίρετης κατάληψης με άμεση απομάκρυνση κινητών στοιχείων, σφράγιση επιχείρησης, αυστηροποίηση προστίμων, αξιοποίηση τεχνολογίας για τον εντοπισμό όλων των παραβάσεων μέσω drones και τη συνεργασία με κλιμάκια ελέγχου της αυθαίρετης δόμησης (ΑΑΔΕ, ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ, ΟΤΑ, Εισαγγελία). Πιστεύουμε ότι θα γίνει καλή δουλειά, έτσι όπως είναι σχεδιασμένο το πλάνο, αλλά σε κάθε περίπτωση, αυτό που μετράει είναι το αποτέλεσμα.

Από την άλλη, η κυβέρνηση προχωρά σε πρωτοβουλίες για την επέκταση της ιδιωτικής ασφάλισης έναντι φυσικών καταστροφών σε συνδυασμό με τη χορήγηση της κρατικής αρωγής. Στο προχθεσινό υπουργικό συμβούλιο εγκρίθηκε το σχέδιο που παρουσίασαν ο υπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας Βασίλης Κικίλιας και ο υφυπουργός Χρήστος Τριαντόπουλος. Το σχέδιο νόμου καλύπτει τη διαμόρφωση των συνθηκών για την επέκταση και αξιοποίηση της ιδιωτικής ασφάλισης έναντι των φυσικών καταστροφών παράλληλα με την κρατική αρωγή και μέσα από τη δημιουργία Παρατηρητηρίου για την ιδιωτική ασφάλιση έναντι φυσικών καταστροφών και την αντίστοιχη εθνική στρατηγική, αλλά και την υποχρεωτική ασφάλιση των μεγάλων επιχειρήσεων και των ιδιωτικών οχημάτων έναντι του κινδύνου για ζημιές από φυσικές καταστροφές.

Παράλληλα, το νομοσχέδιο περιλαμβάνει μια σειρά από μέτρα ενδυνάμωσης του πλαισίου της κρατικής αρωγής, αλλά και στοχευμένα μέτρα. Σε αυτά περιλαμβάνονται η άυλη ψηφιακή κάρτα για την ενίσχυση της τουριστικής δραστηριότητας σε περιοχές που πλήττονται από φυσικές καταστροφές, η ειδική ενίσχυση επιχειρήσεων και αγροτικών εκμεταλλεύσεων με απώλειες είτε με βραχυπρόθεσμο είτε με μακροπρόθεσμο ορίζοντα από εκτεταμένες φυσικές καταστροφές και η ρύθμιση επί των οφειλών του αγροτικού ρεύματος στις περιοχές που επλήγησαν από τις πλημμύρες του Σεπτεμβρίου 2023. Επίσης, προβλέπεται η δυνατότητα συμβατικής ή προκατασκευασμένης οικίας έναντι της στεγαστικής συνδρομής, ώστε αντί για την κρατική αρωγή το κράτος να μπορεί να παρέχει, χωρίς περαιτέρω δημοσιονομική επιβάρυνση, συγκεκριμένους τύπους κατοικιών ανάλογα με τα χαρακτηριστικά και τις παραμέτρους της πληγείσας οικίας.

Μια άλλη μεγάλη μεταρρύθμιση έχει να κάνει με τον "Νέο ΟΣΕ", μετά και την τραυματική εμπειρία της τραγωδίας των Τεμπών, η οποία έφερε στο προσκήνιο το σύνολο των παθογενειών ολόκληρων δεκαετιών. Στο υπουργικό συμβούλιο της Τρίτης, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας παρουσίασε τόσο τη νέα δομή του Οργανισμού, όσο και το ολοκληρωμένο σχέδιο ανάπτυξης και επενδύσεων. Η κυβέρνηση για την αντιμετώπιση των χρόνιων παθογενειών του σιδηροδρομικού τομέα στην Ελλάδα, σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Ένωση, προχωρά σε πλήρη αναδιοργάνωση των εταιρειών που εμπλέκονται στον σχεδιασμό, την ανάπτυξη, συντήρηση και διαχείριση των σιδηροδρομικών υποδομών και του τροχαίου υλικού της χώρας, προς διασφάλιση ενός σύγχρονου, γρήγορου, άνετου και απολύτως ασφαλούς σιδηροδρομικού δικτύου σε πλήρη διαλειτουργικότητα με τα ευρωπαϊκά αντίστοιχα δίκτυα.

Η μέχρι σήμερα λειτουργία των τριών εταιρειών που εμπλέκονται με σιδηροδρομικό έργο, με πολλαπλές κοινές αρμοδιότητες και επικαλύψεις, παράλληλες, αντικρουόμενες ή και συμπληρωματικές αρμοδιότητες, έχει σαν αποτέλεσμα την αδυναμία ενιαίου στρατηγικού σχεδιασμού, συντονισμού, ανάπτυξης, συντήρησης, διαχείρισης και πλήρους ελέγχου του σιδηροδρομικού δικτύου, με συνέπειες την καθυστέρηση υλοποίησης έργων, και την πιθανότητα απώλειας πολύτιμων πόρων (ανθρώπινων και οικονομικών). Επίσης, υπάρχει σημαντική συνολική επιβάρυνση του Κρατικού Προϋπολογισμού από την πολλαπλότητα προσωπικού αντιστοίχων προσόντων και αρμοδιοτήτων για παρόμοιες διαδικασίες εντός των τριών εταιρειών. Για τους λόγους αυτούς κρίθηκε αναγκαίος και έχει προγραμματιστεί ο άμεσος ριζικός εκσυγχρονισμός για την ανάπτυξη του σιδηροδρομικού τομέα, υλοποιώντας τις σημαντικές αλλαγές στον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας των δημόσιων πυλώνων του υπάρχοντος συστήματος (ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, ΓΑΙΑΟΣΕ).

Πιο συγκεκριμένα, δημιουργείται ένας νέος, ενιαίος, σύγχρονος δημόσιος φορέας, με πυρήνα τον ΟΣΕ, που αναλαμβάνει πλήρως τον ρόλο, τις υποχρεώσεις και τις ευθύνες του διαχειριστή της σιδηροδρομικής υποδομής κατά τα ευρωπαϊκά πρότυπα. Επιπλέον, καθίσταται και μοναδικός υπεύθυνος για το σύνολο των μελετών και έργων που εκτελούνται επί του σιδηροδρομικού δικτύου, τη διαχείριση του τροχαίου υλικού καθώς και των σταθμών και λοιπών εγκαταστάσεων της ιδιοκτησίας του. Στη νέα εταιρεία εντάσσονται επιπλέον του σημερινού ΟΣΕ, η ΕΡΓΟΣΕ και η ΓΑΙΑΟΣΕ, κατά το μέρος που αφορά στο επιχειρησιακά κρίσιμο για τον σιδηρόδρομο τμήμα της δραστηριότητας, όπως τροχαίο υλικό, ενεργές σιδηροδρομικές εγκαταστάσεις κλπ.

Όλα τα παραπάνω νομοσχέδια που αναμένεται να αποτελέσουν νόμους του κράτους μέσα στις προσεχείς εβδομάδες, λειτουργούν ως πολλαπλασιαστές του μεταρρυθμιστικού έργου της κυβέρνησης και φυσικά... αρέσουν πάρα πολύ στους επενδυτές και στις διεθνείς αγορές. Οι προσδοκίες των αγορών από τις παρεμβάσεις της κυβέρνησης θα εξακολουθήσουν να είναι υψηλές και η κυβέρνηση θα κρατήσει "ζεστές" τις αγορές και τους επενδυτές. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, έως τις Ευρωεκλογές πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί όλες οι μεγάλες μεταρρυθμίσεις, οι οποίες θα δώσουν ώθηση στην οικονομία, αλλά ταυτόχρονα θα αφήνουν και ένα κοινωνικό αποτύπωμα κάνοντας "κλικ" στο εκλογικό σώμα. Γιατί το κυβερνών κόμμα δεν θέλει απλά να είναι πρώτο και με διαφορά στις Ευρωεκλογές, αλλά προφανώς επιδιώκει να κερδίσει και τις εντυπώσεις. Ο καιρός θα δείξει...