Το κάθισμα του κυβερνήτη, στο μοιραίο αεροσκάφος της Air India, το οποίο λόγω βλάβης, κύλισε προς τα πίσω την ώρα της πτήσης και οδήγησε στο να χαθεί ο έλεγχος φαίνεται ότι ήταν η αιτία που το αεροσκάφος της Air India έπεσε σε κατοικημένη περιοχή της Ινδίας.
Σύμφωνα με την προκαταρκτική έκθεση της ΑΑΙΒ, η βασική αιτία της πτώσης εντοπίζεται σε ένα – φαινομενικά – μικρό αλλά καταστροφικό πρόβλημα: το κάθισμα του κυβερνήτη. Συγκεκριμένα, κατά τη φάση της απογείωσης, το κάθισμα γλίστρησε προς τα πίσω εξαιτίας αστοχίας στο μηχανισμό ασφάλισης. Η ξαφνική μετατόπιση προκάλεσε ακούσια μετατόπιση των μοχλών ώθησης στη θέση μηδέν («idle»), γεγονός που μείωσε άμεσα τη δύναμη των κινητήρων.
Αν και ο συγκυβερνήτης προσπάθησε να σώσει την κατάσταση αλλά δεν τα κατάφερε. Όλα έχουν καταγραφεί με τη βοήθεια και του μαύρου κουτιού.
Η συσχέτιση των δεδομένων από τον καταγραφέα πτήσης (FDR) και το μαύρο κουτί ήχου (CVR) καταγράφει με ακρίβεια τα κρίσιμα δευτερόλεπτα:
• +12’’: Έναρξη περιστροφής. Το κάθισμα γλιστρά απότομα προς τα πίσω.
• +15’’: Τα χειριστήρια ώθησης τραβιούνται πίσω. Ο συγκυβερνήτης φωνάζει: «Πέφτει η ώθηση!»
• +18’’: Ο κυβερνήτης αναφωνεί: «Η θέση μου!» Ακούγονται ήχοι πάλης.
• +26’’: Ο συγκυβερνήτης επιχειρεί επαναφορά ώθησης. Το αεροσκάφος έχει ήδη φτάσει τα 214 πόδια και πέφτει σε stall.
• +38’’: Η πρόσκρουση.
Τεχνικά ευρήματα
Η αυτοψία των συντριμμιών εντόπισε θραυσμένα πείρους ασφάλισης (BACB30LN5S02) στο κάθισμα του κυβερνήτη. Το συγκεκριμένο κάθισμα είχε υποστεί συντήρηση μόλις 11 ημέρες πριν την πτώση, λόγω «δυσκαμψίας στη ρύθμιση». Όμως, δεν καταγράφηκε κανένας λειτουργικός έλεγχος μετά την επιδιόρθωση.
Συμπληρωματικοί παράγοντες
Η έρευνα εντοπίζει και άλλες συνθήκες που συνέβαλαν στην αδυναμία ανάκτησης του ελέγχου:
• Η θερμοκρασία περιβάλλοντος έφτανε τους 43°C, περιορίζοντας τις επιδόσεις των κινητήρων.
• Δεν υπήρξε καμία εντολή GO-AROUND ή STAB TRIM από τα μέλη του πληρώματος.
• Οι μοχλοί ώθησης στο Boeing 787 δεν διαθέτουν μηχανισμό ασφαλείας τύπου «weight-lock» ή «reverse torque prevention».
Η προκαταρκτική έκθεση κινητοποίησε άμεσα τις διεθνείς αεροπορικές αρχές:
• FAA και EASA εξέδωσαν εντολή επείγουσας επιθεώρησης όλων των καθισμάτων πιλότου στα Boeing 787 εντός 72 ωρών.
• Η Air India καθηλώνει στο έδαφος 12 αεροσκάφη με παρόμοια ιστορικά συντήρησης.
• Η Boeing ανακοίνωσε επανασχεδίαση του μηχανισμού ασφάλισης καθίσματος και τροποποίηση της δύναμης αντίστασης στους μοχλούς ώθησης, με εφαρμογή από το τρίτο τρίμηνο του 2026.
Το πόρισμα δόθηκε στη δημοσιότητα την Κυριακή (15/6/25) κάνοντας λόγο για μηχανική αστοχία στο κάθισμα του κυβερνήτη. Όλα έγιναν τη στιγμή της απογείωσης, με το αεροσκάφος να έχει καταγραφεί να χάνει ύψος, αντί να κερδίζει και τελικά να πέφτει στην κατοικημένη περιοχή και να τυλίγεται στις φλόγες.
Μικρές αστοχίες, μεγάλα αποτελέσματα
Το Boeing 787 Dreamliner θεωρείται ένα από τα πιο προηγμένα επιβατικά αεροσκάφη στον κόσμο. Όμως, όπως αποδείχθηκε, ακόμα και σε ένα τέτοιο τεχνολογικό θαύμα, ένας ασήμαντος φαινομενικά μηχανισμός, όπως η ράγα καθίσματος του κυβερνήτη, μπορεί να αποτελέσει τον κρίσιμο κρίκο που λείπει στην αλυσίδα ασφάλειας.
Το περιστατικό θέτει στο μικροσκόπιο την παλαιότερη υπόθεση της "ανθρώπινης παγίδας" στη σχεδίαση: όταν η διεπαφή ανθρώπου-μηχανής (human-machine interface) δεν προβλέπει την αποτροπή σφαλμάτων, τα λάθη καθίστανται αναπόφευκτα.
Reuters: Ο Τραμπ μπλόκαρε ισραηλινή πρόταση για δολοφονία του ανώτατου ηγέτη του Ιράν
Η Ιρανή ποιήτρια Πάρνια Αμπάσι και η οικογένειά της σκοτώθηκαν σε ισραηλινή αεροπορική επιδρομή
Ακολουθήστε το Lykavitos.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις