Ο Νίκος Ανδρουλάκης είπε απευθυνόμενος στον Κυριάκο Πιερρακάκη ότι «τα πράγματα στη χώρα δεν πάνε καλά. Είναι σε στασιμότητα». Ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ κάλεσε την κυβέρνηση να «νομοθετήσουν σωστά, όπως επιβάλλει η απόφαση του Αρείου Πάγου».
Απαντώντας στον υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών ο αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης επεσήμανε στη δευτερολογία του και σε παρέμβασή του, ότι «τα πράγματα στη χώρα δεν πάνε καλά. Είναι σε στασιμότητα γιατί έχετε επιλέξει να στηρίξετε συγκεκριμένα συμφέροντα». Κάλεσε την κυβέρνηση και τον υπουργό Οικονομικών να «νομοθετήσουν σωστά, όπως επιβάλλει η απόφαση του Αρείου Πάγου, καθώς σήμερα υπάρχουν τα περιθώρια καλής νομοθέτησης χωρίς τη πίεση της τρόικας, όπως τότε».
Ο Νίκος Ανδρουλάκης υπερασπίστηκε τον νόμο Κατσέλη της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ το 2010, «που προστάτεψε τα σπίτια των δανειοληπτών από τη χρεοκοπία της ΝΔ» και τόνισε: «Δεν ξαναγράφεται η ιστορία κ. Πιερρακάκη. Η ελευθερία νομοθέτησης που έχετε, είναι αποτέλεσμα των προσπαθειών των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ και των αγώνων του ελληνικού λαού τους οποίους πολεμήσατε εσείς με τα Ζάππεια και ο κ. Τσίπρας, με ευχολόγια». Ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, κάνοντας αναφορά στη χρήση του Ταμείου Ανάκαμψης, είπε πως «αφήνετε πίσω σας μια μεγάλη χαμένη ευκαιρία για τη χώρα».
Ν. Ανδρουλάκης: «Το ΠΑΣΟΚ τα χρόνια των δύσκολων διαπραγματεύσεων, προστάτευσε τους δανειολήπτες»
Οι παρεμβάσεις του προέδρου του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής στη Βουλή:
"Κύριε Υπουργέ, για άλλη μια φορά, έχουμε το γνωστό σχέδιο της Νέας Δημοκρατίας, ότι «τα πράγματα δεν λέμε ότι πάνε καλά, αλλά πάνε καλύτερα». Καλύτερα από ποιον; Από την Ελλάδα των μνημονίων; Δηλαδή, τα επόμενα χρόνια θα λέμε στους Έλληνες και στις επόμενες γενιές, ότι «μην φωνάζετε, μην διαμαρτύρεστε, διότι τα πράγματα θα πάνε καλύτερα από την Ελλάδα της χρεοκοπίας».
Εμείς επιλέγουμε να συγκρίνουμε την Ελλάδα του σήμερα με την Ευρώπη του σήμερα. Η Ελλάδα, λοιπόν, του σήμερα με την Ευρώπη του σήμερα είναι η χώρα με τη δεύτερη χαμηλότερη αγοραστική δύναμη των πολιτών της. Είναι έτσι ή δεν είναι;
Σε επίπεδο εξαγωγών, η Ελλάδα προφανέστατα αύξησε εξαγωγές από την εποχή των μνημονίων, όταν είχε καταρρεύσει η οικονομία, αλλά η Πορτογαλία έχει διπλάσιες εξαγωγές από ό,τι η Ελλάδα. Και άλλες χώρες, με ανάλογες οικονομικές περιπέτειες με την Ελλάδα. Άρα, τι συγκρίνετε; Τις ανισότητες; Που τα κέρδη των επιχειρήσεων είναι τρίτα από την κορυφή της Ευρωπαϊκής Ένωσης και οι μισθοί ως ποσοστό του ΑΕΠ δεύτεροι από το τέλος; Άρα, τι έχουμε; Κατάρρευση της αγοραστικής δύναμης, τεράστιες ανισότητες, κοινωνικό κράτος απορρύθμισης και παρακμής, αλλά… τα πράγματα πάνε καλύτερα.
Σε σχέση με την Ευρώπη του σήμερα, τα πράγματα δεν πάνε καλύτερα, κύριε Πιερρακάκη. Τα πράγματα είναι σε μια στασιμότητα επικίνδυνη, σε μια νέα διεθνή περιπέτεια.
Και για να πάω στα σημερινά. Τώρα δεν αρέσει στον κ. Πιερρακάκη πολύ ο νόμος Κατσέλη, αλλά είμαι σίγουρος ότι θα υπάρχουν πολλά βίντεο στο διαδίκτυο που θα τον αγιοποιούσε και θα τον εξυμνούσε πριν από μερικά χρόνια, όπως κάνουμε όλα τα στελέχη του ΠΑΣΟΚ.
Ο νόμος Κατσέλη, ο νόμος του ΠΑΣΟΚ, της κυβέρνησης του Γιώργου Παπανδρέου για την προστασία της πρώτης κατοικίας, είναι εμβληματικός, όχι μόνο για το περιεχόμενό του, που προστάτευσε δεκάδες χιλιάδες Έλληνες που θα έχαναν τα σπίτια τους από τη χρεοκοπία που άφησε πίσω η Νέα Δημοκρατία, αλλά και ένα ακόμα λόγο: για το περιβάλλον που επετεύχθη η επιτυχία αυτή.
Σήμερα είμαστε στο ίδιο περιβάλλον, κύριε Πιερρακάκη; Νομοθετείτε με τους ίδιους βαθμούς ελευθερίας που είχε η κυβέρνηση του Γιώργου Παπανδρέου; Σας παρακαλώ, μην υποτιμάτε τη νοημοσύνη μας και τη μνήμη μας.
Έχετε, λοιπόν, πολλούς βαθμούς ελευθερίας, συντριπτικά απεριόριστους σε σχέση με εκείνη την εποχή, για να νομοθετήσετε σωστά και να προστατεύσετε τους καταναλωτές από ολιγοπώλια και τους δανειολήπτες από funds και servicers και δεν το κάνετε με πολιτική σας επιλογή. Δεν υπάρχει πια τρόικα. Είστε εσείς και είναι επιλογή σας.
Επιλογή σας, λοιπόν, είναι να μιλάτε για αναδρομικότητα, αλλά όλοι αυτοί οι άνθρωποι -εξαιρέστε τους κακοπληρωτές, όσους δεν πληρώνουν, όπως λέτε, και βάλτε σε ένα καλάθι ρυθμίσεων τους υπόλοιπους, που πλήρωναν κάποια χρόνια και στην πορεία δεν άντεξαν, για να τους επαναφέρετε στη ρύθμιση. Αυτό σημαίνει αναδρομικότητα, δικαιοσύνης για όλους. Εμείς δεν μιλάμε για αυτούς που δεν πλήρωσαν τίποτα, όπως εσείς αναφέρατε ως παράδειγμα.
Και βέβαια, η ιστορία των 120 δόσεων. Γιατί, αφήσατε να εφαρμοστεί; Αφήσατε να εφαρμοστεί κάποια χρόνια για να δούμε τα αποτελέσματά της; Ή υπήρξε «ξαφνικός θάνατος» με την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας; 18 δισ. στα 250, νομίζω είναι αποκαλυπτικά αν έχει πετύχει το στόχο η ρύθμισή σας.
Και πάω σε αυτά που δεν απαντήσατε. Εργολάβους, Golden Boys. Δεν είδα να λέτε τίποτα. Μητροπολίτες. Στην κοινωνία κυκλοφορείτε και ακούτε. Τι λέει η κοινωνία; Τι λένε οι άνθρωποι; Κάντε εύλογες αυξήσεις. Όχι αυτό το πράγμα που προκαλεί τους ανθρώπους που περνάνε δύσκολα.
Εδώ πέρα, άρθρο 100, ειδικές αποζημιώσεις για σύντμηση προθεσμιών των φαραωνικών έργων, άνω των 100 εκατομμυρίων ευρώ, οι οποίες θα πληρωθούν τελικά από εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους.
Το άρθρο 9, ψηφίζονται ειδικές διατάξεις για αυτούς, για αδειοδότηση έργων στα τελωνεία, οι οποίες επίσης θα καταλήξουν και θα χρηματοδοτηθούν από εθνικούς πόρους, αφού το Ταμείο Ανάκαμψης φτάνει στο τέλος.
Των υπερεργολάβων του Υπερταμείου, άρθρο 93, κάνετε αρμόδιο φορέα για την ωρίμαση και διενέργεια διαγωνιστικών διαδικασιών, την παρακολούθηση εκτέλεσης συμβάσεων έργων, υπηρεσιών, σε τομείς Εθνικής Ασφάλειας, Δημόσιας Ασφάλειας, Άμυνας. Σε λίγο η κυβέρνηση θα βάλει και στο Υπερταμείο να φυλάει τα σύνορα, με το γνωστό κόλπο των απευθείας αναθέσεων.
Golden Boys, φορολογικές ελαφρύνσεις. Για αυτά τι έχετε να πείτε; Για αυτά υπάρχει, κύριε Πιερρακάκη, δημοσιονομικός χώρος, αλλά για τους πολίτες που τους μαστίζει η ακρίβεια, δεν υπάρχει τίποτα; Το ξαναλέω, μην περιφρονείτε την νοημοσύνη μας.
Τα πράγματα, λοιπόν, είναι πάρα πολύ απλά. Δεν έχετε καμία πίεση από κανέναν. Η δικαιοσύνη πήρε μια απόφαση. Σας οδήγησε μετά από επτά χρόνια να πάρετε μια πρωτοβουλία. Πάρτε την σωστά. Για να έχουμε δικαιοσύνη για όλους, πραγματική αναδρομική δικαιοσύνη, αλλά και να μην προσβάλλετε τους πολίτες, που, ενώ περνάνε πολύ δύσκολα, κάνετε συγκεκριμένες φωτογραφικές ρυθμίσεις σε μια δύσκολη οικονομική εποχή για χιλιάδες νοικοκυριά στη χώρα. Νομίζω ότι αυτές οι ρυθμίσεις είναι απροκάλυπτα προσβλητικές για τις ανισότητες του σήμερα.
(…)
Πολλές φορές, πρέπει να κοιτάμε και το χθες, όχι μόνο το παρόν και το αύριο, για να κρίνουμε τις επιλογές προσώπων και κομμάτων.
Το να λέτε σήμερα ότι οι βαθμοί ελευθερίας που έχετε είναι προϊόν των αγώνων και των θυσιών της Νέας Δημοκρατίας μετά το 2019, πραγματικά δεν είναι ξαναγράφουμε την Ιστορία, είναι φτύνουμε την Ιστορία, κύριε Πιερρακάκη.
Οι βαθμοί ελευθερίας που έχει σήμερα η χώρα, είναι αποτέλεσμα των αγώνων και των θυσιών ενός κόμματος, που και εσείς και ο Τσίπρας πολεμήσατε, για «Ζάππεια», «σκίζουμε μνημόνια» και ευχολόγια. Και, μάλιστα, και εδώ είμαι σίγουρος ότι θα υπάρχει κάποιο βίντεο στο διαδίκτυο, που θα συμφωνείτε εσείς με αυτά που λέω σήμερα. Πολλά θα υπάρχουν.
Ξέρετε, λοιπόν, πως το ότι η χώρα στάθηκε είναι οι δύσκολες αποφάσεις που πήραμε εμείς και ο αγώνας του ελληνικού λαού. Και, αν εσείς σήμερα, αντί να υπηρετείτε τους πολλούς, υπηρετείτε τους λίγους, δεν σας πιέζει κανείς. Είναι η επιλογή σας, τα ρουσφέτια σας και η ιδεολογία σας.
Γιατί σας ρώτησα για συγκεκριμένες φωτογραφικές ρυθμίσεις του πολυνομοσχεδίου-σκούπα, κύριε Πιερρακάκη. και εσείς λέτε άλλα για άλλα. Για αυτά εδώ τα ρουσφέτια που κάνετε σε ισχυρά συμφέροντα, κουβέντα. Αυτή είναι η περιφρόνησή σας απέναντι στον ελληνικό λαό.
Εμείς, λοιπόν, τα δύσκολα χρόνια των δύσκολων διαπραγματεύσεων, προτεραιότητα είχαμε να προστατεύσουμε τους δανειολήπτες. Εσείς στα ευκολότερα χρόνια των βαθμών ελευθερίας που με τις δικές μας θυσίες κατακτήσατε, προστατεύετε τους λίγους και ισχυρούς.
Και κάτι ακόμα. Όσο μιλάτε για την Ευρώπη, καλό θα είναι να βλέπουμε και τι γίνεται στην υπόλοιπη Ευρώπη. Πώς αξιοποίησαν το Ταμείο Ανάκαμψης. Αν τα δικά τους σχέδια υλοποιήθηκαν σωστά. Έχετε κάνει αξιολόγηση μέχρι σήμερα το τι θα αφήσει πίσω το Ταμείο Ανάκαμψης με δική σας ευθύνη; Αποθήκευση ενέργειας; Δίκτυα; Καλύτερη υγεία; Σιδηρόδρομο; Τι από όλα αυτά που οικοδομούνται στην υπόλοιπη Ευρώπη, θα αφήσετε πίσω σας;
Πίσω σας θα αφήσετε ένα απλό πράγμα: μια νέα μεγάλη χαμένη ευκαιρία. Με ευθύνη του Πρωθυπουργού, αλλά και όλης της παρέας του Μαξίμου. Γιατί το περίκλειστο σύστημα του επιτελικού κράτους, τελικά αυτό είχε στόχο. Να προτεραιοποιήσει συγκεκριμένες υπηρεσίες σε συγκεκριμένα κέντρα.
Το κόστος εύχομαι να μην το πληρώσεις ξανά ο ελληνικός λαός, όπως το πληρώσαμε πριν από 15 χρόνια. Τότε που και εσείς, μαζί με εμάς, καταγγέλλατε αυτές τις άθλιες πρακτικές που επαναλαμβάνονται και σήμερα".
Ανδρουλάκης: «Η νομιμότητα δεν εφαρμόζεται επιλεκτικά. Δεν μπορεί να υπάρχει δικαίωση για το μέλλον και συγχρόνως αδικία για το παρελθόν»
Η ομιλία του Νίκου Ανδρουλάκη στην Ολομέλεια της Βουλής:
"Κυρία Πρόεδρε,
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Αν ακούσει κανείς την κυβέρνηση, θα πιστέψει ότι όλα βαίνουν καλώς στη χώρα. Ότι η οικονομία ευημερεί, ότι τα προβλήματα αντιμετωπίζονται, ότι οι πολίτες βλέπουν καθημερινά τη ζωή τους να βελτιώνεται ραγδαία.
Αν όμως βγει έξω από αυτή την αίθουσα, περπατήσει στον δρόμο και συναντήσει μικρομεσαίους επιχειρηματίες, ελεύθερους επαγγελματίες, αγρότες, δανειολήπτες θα ακούσει μια εντελώς διαφορετική πραγματικότητα. Μια πραγματικότητα που εκφράζει μια εντελώς διαφορετική ιστορία από αυτή που αφηγούνται οι υπουργοί και οι βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας.
Θα ακούσει για χρέη που συσσωρεύονται.
Για λογαριασμούς που δεν βγαίνουν.
Για ρυθμίσεις μη βιώσιμες.
Για επιχειρήσεις που προσπαθούν να επιβιώσουν σε ένα περιβάλλον διαρκούς αβεβαιότητας.
Αυτή είναι η μεγάλη αντίφαση της κυβερνητικής πολιτικής.
Μια κυβέρνηση που επενδύει στην εικόνα, στην προπαγάνδα, στην επικοινωνία, αλλά αδυνατεί να αντιμετωπίσει τα πραγματικά και σοβαρά προβλήματα της κοινωνίας και της αγοράς.
Δυστυχώς το σημερινό πολυνομοσχέδιο είναι μία ακόμα τέτοια χαρακτηριστική περίπτωση. Ένα νομοσχέδιο-σκούπα. Ένα νομοσχέδιο με ετερόκλητες διατάξεις, διαφορετικά αντικείμενα, σκοπιμότητες, που επί της ουσίας και σε αυτή την περίπτωση, με το νομοσχέδιο-σκούπα, περιορίζεται ο ουσιαστικός διάλογος και ο ουσιαστικός κοινοβουλευτικός έλεγχος. Η διαβούλευση υποβαθμίζεται.
Αλλά αυτά δεν σας ενδιαφέρουν.
Θα σταθώ, λοιπόν, σε τέσσερα κρίσιμα ζητήματα, για τα οποία δεν έχουμε μόνο ασκήσει κριτική, αλλά έχουμε προτείνει συγκεκριμένες λύσεις που δίνουν διέξοδο σε πολλά από τα προβλήματα της ελληνικής κοινωνίας.
Η απόφαση του Αρείου Πάγου: Η νομοθετική ρύθμιση του Υπουργείου Οικονομικών για τους δανειολήπτες του νόμου του ΠΑΣΟΚ, του εμβληματικού πια νόμου 3869 του 2010, που «ξήλωσαν» κατά σειρά οι κυβερνήσεις Τσίπρα – Καμμένου και Κυριάκου Μητσοτάκη.
Έρχεται λοιπόν σήμερα η κυβέρνηση χωρίς κάποια γενναία πρωτοβουλία. Ακολουθεί την απόφαση του Αρείου Πάγου.
Δεν είναι δικής σας πολιτική πρωτοβουλία, δεν είναι γιατί ακούσατε την κοινωνία, τους ανθρώπους που έχουν ταλαιπωρηθεί. Πήρε μια απόφαση η Ολομέλεια του Αρείου Πάγου και σας ανάγκασε να έρθετε σήμερα εδώ και να νομοθετήσετε.
Είναι μια απόφαση συμμόρφωσης η σημερινή σας πρωτοβουλία. Και όχι μια πολιτική πρωτοβουλία, που βασίζεται σε ολοκληρωμένο σχέδιο διαχείρισης του ιδιωτικού χρέους και των αδικιών που έχουν δημιουργηθεί τα τελευταία χρόνια με συγκεκριμένες πολιτικές επιλογές.
Αποτελεί την καθυστερημένη συμμόρφωσή της σε μια δεσμευτική δικαστική απόφαση.
Η απόφαση του Αρείου Πάγου δικαιώνει και τον δικό μας αγώνα. Και τη δική μας φωνή, που τόσα χρόνια λέγαμε ότι έχει αποδυναμωθεί η προστασία των δανειοληπτών στην πράξη.
Αντί λοιπόν να εφαρμόσετε αυτά που προτείναμε, εμείς τι ακούσαμε -ακόμα και μετά την απόφαση του Αρείου Πάγου;
Ακούσαμε για «χρυσές τομές», «βέλτιστους τρόπους εφαρμογής», διάφορα περιθώρια ερμηνείας.
Ποια περιθώρια ερμηνείας;
Η απόφαση της Πλήρους Ολομέλειας του Αρείου Πάγου ήταν απολύτως σαφής.
Δεν ήταν εισήγηση.
Δεν ήταν γνωμοδότηση.
Δεν ήταν πρόταση προς συζήτηση.
Ήταν μια αμετάκλητα δεσμευτική δικαστική απόφαση που όφειλε να εφαρμοστεί από την πρώτη ημέρα.
Και τελικά αναγκαστήκατε να αποδεχθείτε αυτό που εξαρχής υποστήριζε το ΠΑΣΟΚ, και όχι μόνο εμείς για να είμαστε δίκαιοι. Και οι δικηγορικοί σύλλογοι, οι ενώσεις καταναλωτών και χιλιάδες δανειολήπτες.
Ότι ο νόμιμος εκτοκισμός γίνεται επί της μηνιαίας δόσης που όρισε το δικαστήριο και όχι επί του συνόλου του κεφαλαίου, όπως αυθαίρετα, παράνομα και καταχρηστικά εφαρμοζόταν μέχρι σήμερα.
Ας σταματήσετε λοιπόν τα επικοινωνιακά παιχνίδια.
Γιατί οι πολίτες ζητούν σεβασμό στη νομιμότητα.
Ζητούν προστασία των δικαιωμάτων τους.
Και εδώ βρίσκεται το πραγματικά κρίσιμο σημείο.
Τι θα γίνει με τους χιλιάδες δανειολήπτες των οποίων οι ρυθμίσεις καταγγέλθηκαν γιατί δεν άντεξαν; Και δεν άντεξαν από μια παράνομη, καταχρηστική πρακτική.
Για αυτούς σήμερα έχετε να πείτε κάτι; Είναι χιλιάδες άνθρωποι, που πλήρωναν, πλήρωναν, χρησιμοποίησαν τον νόμο-τομή προστασίας, δύσκολης διαπραγμάτευσης του ΠΑΣΟΚ τότε, το 2010, απέναντι στις χειρότερες δημοσιονομικές συνθήκες της χώρας. Οι τράπεζες καταχρηστικά τους πίεζαν με χρήματα που παράνομα ζητούσαν στις δόσεις τους και αυτοί οι άνθρωποι δεν διατήρησαν τη ρύθμιση.
Σε αυτούς εσείς σήμερα γυρνάτε την πλάτη. Εμείς λέμε ότι η νομιμότητα δεν εφαρμόζεται επιλεκτικά. Δεν μπορεί να υπάρχει δικαίωση για το μέλλον και συγχρόνως αδικία για το παρελθόν.
Εδώ είναι η αξία της δεύτερης ευκαιρίας αξιοπρέπειας που πολλές φορές λέμε.
Γιατί αξίζουν αυτοί οι άνθρωποι που δεν άντεξαν λόγω καταχρηστικών πρακτικών μια δεύτερη ευκαιρία αξιοπρέπειας. Γι’ αυτό κάθε καταγγελία ρύθμισης που στηρίχθηκε -για εμάς- στον παράνομο αυτό υπολογισμό οφείλει να θεωρηθεί αυτοδικαίως άκυρη, κ. Πιερρακάκη. Αυτό είναι δικαιοσύνη. Αυτό είναι διαφάνεια. Αυτό είναι σεβασμός στη νομιμότητα. Να επανέλθουν αυτοί οι άνθρωποι στο καθεστώς προστασίας που δικαιούνται.
Όχι επικοινωνιακές ασκήσεις πάνω στις πλάτες πολιτών και οικογενειών που πάλευαν επί χρόνια να σώσουν το σπίτι τους και να τηρήσουν τις υποχρεώσεις τους.
Το κράτος δικαίου δεν μπορεί να λειτουργεί με δύο μέτρα και δύο σταθμά.
Εξωδικαστικός μηχανισμός
Ο εξωδικαστικός μηχανισμός που έξι χρόνια τώρα παρουσιάζετε ως μια πολύ μεγάλη μεταρρύθμιση, έχει πενιχρά αποτελέσματα.
Τα στοιχεία είναι και εδώ αποκαλυπτικά: Από τα 250 δισ. ευρώ ιδιωτικού χρέους, ρυθμίστηκαν 18,64 δισ. ευρώ.
Και υπάρχει και ένα κρίσιμο αναπάντητο ερώτημα:
Πόσες από αυτές τις ρυθμίσεις είναι πραγματικά βιώσιμες;
Πόσες παραμένουν ενήμερες;
Γιατί μια ρύθμιση που «κοκκινίζει» ξανά λίγους μήνες αργότερα, δεν λύνει το πρόβλημα. Απλώς το μεταθέτει.
Ο εξωδικαστικός σας μηχανισμός δεν δίνει δεύτερη ευκαιρία στον πολίτη που έχει πραγματικά ανάγκη. Δίνει πολλές ευκαιρίες στα funds, τους servicers και τους κερδοσκόπους. Σε πολλές περιπτώσεις οδηγεί τους πολίτες σε υπέρογκες δόσεις για 30 και 35 χρόνια, με την απειλή ότι στην πρώτη δυσκολία θα αναβιώσει ολόκληρο το χρέος. Αυτό δεν είναι προστασία.
Την ίδια στιγμή, οι servicers και τα funds, ενώ έχουν προστατεύσει τα συμφέροντά τους και λειτουργούν μέσα σε ένα καθεστώς αδιαφάνειας, νιώθουν σε απόλυτη θέση ισχύος. Πώς, λοιπόν, να προσέλθουν σε διαπραγματεύσεις με τη λογική της ρύθμισης και όχι με τη φιλοσοφία της εξόντωσης για να έχουν γρηγορότερο και ευκολότερο κέρδος;
Ο οφειλέτης σε πολλές περιπτώσεις -και το ξέρετε πολύ καλά- δεν γνωρίζει καν σε ποια χέρια βρίσκεται το δάνειό του. Ο δικηγόρος του, για να το μάθει, περνούν μήνες. Δεν γνωρίζει πώς υπολογίζεται το ίδιο του το χρέος στη δευτερογενή αγορά δανείων που διαμορφώθηκε με την ευθύνη των Τσίπρα-Καμμένου-Μητσοτάκη τα τελευταία χρόνια.
Δεν υπάρχει καν στοιχείο και φάκελος δικαιολόγησης. Ουσιαστικής αιτιολόγησης όταν απορρίπτεται η πρότασή του.
Εμείς, λοιπόν, καταθέτουμε συγκεκριμένες προτάσεις.
Κάνουμε δεσμευτικό τον Κώδικα Δεοντολογίας της Τράπεζας της Ελλάδος, με συγκεκριμένες υποχρεώσεις και πραγματικές κυρώσεις για τράπεζες και servicers.
Καθιερώνουμε ανεξάρτητες Επιτροπές Διευθέτησης Οφειλών -επιτροπές κράτους, δανειολήπτη και τράπεζας ή servicer-, ώστε ο πολίτης να μην είναι έρμαιο της μονομερούς κρίσης των πιστωτών σε αδιέξοδο.
Ενισχύουμε την προστασία των ευάλωτων οφειλετών, με αύξηση των σχετικών ορίων κατά 25% και ειδική μέριμνα για τους αγρότες.
Και βάζουμε τέλος στην αδιαφάνεια των servicers, με πλήρη πρόσβαση του οφειλέτη στον φάκελό του και πραγματικές υποχρεώσεις ενημέρωσης για όλη τη διαδρομή του δανείου. Πότε, πού ήταν και τι παραπάνω μπήκε στο χρέος του.
Το ερώτημα είναι τελικά απλό.
Θέλουμε έναν εξωδικαστικό μηχανισμό που παράγει βιώσιμες ρυθμίσεις ή έναν μηχανισμό που λειτουργεί κυρίως προς όφελος των πιστωτών, για να λέμε ότι κάτι κάναμε;
Θέλουμε πραγματικά μία δεύτερη ευκαιρία αξιοπρέπειας για τους πολίτες ή μόνιμη ομηρία για αυτούς, τα παιδιά τους και όλη την οικογένεια απέναντι στα funds;
Η κυβέρνηση έχει κάνει την επιλογή της. Με την αδιαφάνεια, τις καθυστερήσεις και τα ημίμετρα.
Εμείς επιλέγουμε διαφάνεια, λογοδοσία και βιώσιμες λύσεις.
Γιατί το ιδιωτικό χρέος δεν είναι λογιστικό μέγεθος.
Είναι η καθημερινότητα. Είναι ζήτημα βιώσιμης ανάπτυξης.
Είναι ζήτημα κοινωνικής συνοχής, σταθερότητας και κράτους δικαίου.
Για τον ακατάσχετο επαγγελματικό λογαριασμό
Και εδώ πρόκειται για μία θετική πρωτοβουλία. Αλλά, καθυστερημένη διόρθωση. Όχι τολμηρή μεταρρύθμιση.
Η δική σας παρέμβαση παραμένει μισή.
Αγνοείτε εκκωφαντικά ένα πάγιο και απολύτως λογικό αίτημα της αγοράς: τη θεσμοθέτηση πραγματικά ακατάσχετου επαγγελματικού λογαριασμού.
Έμεις επανειλημμένα έχουμε αναδείξει την ανάγκη προστασίας ενός ελάχιστου κεφαλαίου κίνησης για ελεύθερους επαγγελματίες, μικρές επιχειρήσεις και αυτοαπασχολούμενους.
Γιατί μια επιχείρηση δεν μπορεί να επιβιώσει όταν κινδυνεύει ανά πάσα στιγμή να δεσμευθούν τα χρήματα με τα οποία πληρώνει μισθούς, προμηθευτές, ασφαλιστικές εισφορές και λειτουργικά έξοδα.
Πώς θα παραμείνει ανοιχτή μια επιχείρηση όταν κινδυνεύει το οξυγόνο της;
Γι' αυτό καταθέτουμε σήμερα τροπολογία για τη θεσμοθέτηση πραγματικά ακατάσχετου επαγγελματικού λογαριασμού, που θα προστατεύει ένα ελάχιστο κεφάλαιο κίνησης και θα δίνει ανάσα στους μικρομεσαίους και την πραγματική οικονομία.
Οι συνεπείς επαγγελματίες χρειάζονται πραγματική προστασία και όχι ημίμετρα. Και εδώ αξίζουν επιλογή αξιοπρέπειας.
Για το μεγάλο θέμα της ρύθμισης των οφειλών για τα ασφαλιστικά ταμεία, ΕΦΚΑ, εφορία και για όλα τα ζητήματα που αφορούν χιλιάδες Έλληνες πολίτες.
Εσείς μιλάτε για μία ρύθμιση 72 δόσεων. Τους καλύπτει όλους; Είναι έτσι;
Και εδώ, για άλλη μία φορά, είναι τόσο αυστηρές οι προϋποθέσεις που αποκλείει ακριβώς εκείνους που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη. Όσοι έχασαν προηγούμενες ρυθμίσεις επειδή αδυνατούσαν να ανταποκριθούν, όσοι έχουν νέες ληξιπρόθεσμες οφειλές, όσοι προσπαθούν να κρατήσουν ζωντανές τις επιχειρήσεις τους, ουσιαστικά, σε δύσκολο οικονομικό περιβάλλον, μένουν εκτός.
Μια πραγματικά αναπτυξιακή πολιτική επιλογή θα προέβλεπε περισσότερες δόσεις, διαγραφή μέρους των προσαυξήσεων και λογικό επιτόκιο αποπληρωμής. Αντί γι’ αυτό, η κυβέρνηση επιλέγει ένα σχήμα που κινδυνεύει να αποδειχθεί ανεφάρμοστο από την πρώτη ημέρα εφαρμογής του.
Εμείς καταθέτουμε ξανά σήμερα τροπολογία για 120 δόσεις για οφειλές προς το Δημόσιο και τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης, με κίνητρο κουρέματος έως 30% για τους συνεπείς. Για να τους δώσουμε το κίνητρο βιώσιμων μακροπρόθεσμων και σταθερών ρυθμίσεων. Για να μπορούν να σχεδιάσουν με ασφάλεια το οικονομικό μέλλον των επιχειρήσεών τους.
Η λύση δεν είναι να παγιδεύεις τους πολίτες στα χρέη.
Η λύση είναι να τους δίνεις ρεαλιστικές επιλογές για να τα αποπληρώσουν με αξιοπρέπεια.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Οι τροπολογίες που καταθέτουμε σήμερα δεν είναι ασκήσεις αντιπολιτευτικής τακτικής. Δίνουν συγκεκριμένες λύσεις σε συγκεκριμένα προβλήματα της κοινωνίας, γνωστά σε όλους μας.
Για τους δανειολήπτες που κινδυνεύουν να χάσουν το σπίτι τους.
Για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που ασφυκτιούν.
Για τους επαγγελματίες που βλέπουν ακόμη και το κεφάλαιο κίνησής τους να απειλείται από κατασχέσεις.
Για τους πολίτες που ζητούν κανόνες ασφάλειας, διαφάνειας και δικαιοσύνης.
Για μία ακόμη φορά, σε όλους αυτούς γυρνάτε την πλάτη.Διορθώνετε κάποια από αυτά τα προβλήματα με καθυστέρηση και δεν λέτε ότι η ατολμία σας τόσα χρόνια έχει διογκώσει αυτά τα προβλήματα. Έρχεστε, λοιπόν, σήμερα να κάνετε μπαλώματα, ενώ έχετε ευθύνη για τη μεγάλη μεγέθυνση των προβλημάτων που αντιμετωπίζει η πραγματική οικονομία. Μεγέθυνση με πολύ σημαντικές καθημερινές συνέπειες.
Εδώ, όμως, έχουμε και άλλα θέματα. Γιατί μέσα σε αυτό το νομοσχέδιο-σκούπα έχετε βάλει μπόλικα πράγματα. Όπως επιλεκτικές εξυπηρετήσεις σε οικονομικά συμφέροντα.
Όπως των εργολάβων του Ταμείου Ανάκαμψης και του Υπερταμείου αλλά και των golden boys που φωτογραφίζετε με συγκεκριμένες διατάξεις του νομοσχεδίου. Φοροελαφρύνσεις, αλλά και άλλα πράγματα.
Όπως οι υπερβολικές αυξήσεις μητροπολιτών και υπαλλήλων της Προεδρίας της Δημοκρατίας. Προκαλούν αυτές οι επιλογές σας μία κοινωνία που περνά πάρα μα πάρα πολύ δύσκολα, κύριε Πιερρακάκη.
Εμείς πιστεύουμε ότι η οικονομία πρέπει να υπηρετεί την κοινωνία. Ότι οι ρυθμίσεις χρεών πρέπει να είναι βιώσιμες και όχι παγίδες. Ότι, όταν δίνεις αυξήσεις, πρέπει να κοιτάς την πραγματικότητα γύρω σου και όχι μόνο συμβιβασμούς, ισορροπίες ή το κλείσιμο του ματιού σε συγκεκριμένους κύκλους.
Η αγορά χρειάζεται κανόνες και όχι ασυδοσία.
Η ακρίβεια που ζούμε σήμερα, είναι προϊόν της ασυδοσίας και όχι της εφαρμογής των κανόνων. Εσείς αποδυναμώσατε τους ελεγκτικούς μηχανισμούς, για αυτό πληρώνει πανάκριβα η κοινωνία την ακρίβεια.
Εσείς δεν επιτρέψατε να φέρουν αποτέλεσμα ένα πολύ μεγάλο κομμάτι που αφορά τους ελεγκτικούς μηχανισμούς. Και θα είχε πραγματικά αξία να πείτε στην κοινωνία σήμερα, ότι μπροστά στα δισεκατομμύρια των υπερκερδών των ολιγοπωλίων, τι έχετε εισπράξει επτά χρόνια από όλους αυτούς. Τι έχετε εισπράξει από τα μεγάλα ολιγοπώλια της χώρας;
Αν δεν υπήρχε η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που επιλέξατε την κατώτατη βαθμίδα, δεν θα είχατε εισπράξει τίποτα;
Δεν έχετε πάρει, λοιπόν, ούτε μία πρωτοβουλία για να βάλετε κανόνες σε μία ασύδοτη αγορά. Γιατί επιλέξατε να είστε με αυτούς τους λίγους, στην όχθη της υπηρεσίας τους, και όχι με τους πολλούς που δεινοπαθούν στην καθημερινότητά τους.
Η ανάπτυξη, λοιπόν, έχει αξία όταν παράγει ασφάλεια, δικαιοσύνη, διαφάνεια και λογοδοσία. Εμείς αυτόν τον αγώνα δίνουμε και αυτός ο αγώνας είναι ο αγώνας της πολιτικής αλλαγής".
Χατζηδάκης: Τρεις λόγοι για να υποστηρίξουν και πάλι οι πολίτες τη Νέα Δημοκρατία
Μαρινάκης για Αβραμόπουλο: «Οταν σε καλούν οι Αρχές, πρέπει να ανταποκρίνεσαι»
Ακολουθήστε το Lykavitos.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις