Υπερψηφίστηκε από την Ολομέλεια της Βουλής ο νέος Κώδικας Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ο οποίος εισάγει ριζική θεσμική αναδιάρθρωση στο εκλογικό σύστημα των ΟΤΑ, με πιο χαρακτηριστική αλλαγή την κατάργηση του δεύτερου γύρου στις δημοτικές και περιφερειακές εκλογές.
Ο υπουργός Εσωτερικών Θοδωρής Λιβάνιος, μιλώντας στην Ολομέλεια, υποστήριξε ότι βασικός στόχος της μεταρρύθμισης ήταν η αποκατάσταση της νομοθετικής συνοχής σε ένα πεδίο που, όπως είπε, είχε καταστεί δυσλειτουργικό: «ήταν αδύνατον να δεις ποια διάταξη ίσχυε».
Ο νέος Κώδικας περιλαμβάνει ακόμη και ρυθμίσεις Βασιλικού Διατάγματος του 1958, οι οποίες δεν είχαν ενσωματωθεί στον προηγούμενο Κώδικα. Ο υπουργός τόνισε επίσης ότι καταργείται ή απλοποιείται σημαντικός αριθμός διοικητικών διαδικασιών.
Σχετικά με την κατάργηση του δεύτερου γύρου, ο Θοδωρής Λιβάνιος απέρριψε τις αιτιάσεις, υπογραμμίζοντας ότι το ισχύον σύστημα είχε οδηγήσει σε έντονα φαινόμενα απαξίωσης της συμμετοχής: «Φτάσαμε να έχουμε 15% συμμετοχή στον β' γύρο. Φτάσαμε σε σημείο αυτός που κερδίζει στις εκλογές να παίρνει λιγότερες ψήφους από αυτές που πήρε ο αντίπαλος του στον α' γύρο», είπε ο υπουργός.
Ο υπουργός Εσωτερικών, απορρίπτοντας την πρόταση του ΠΑΣΟΚ για πιλοτική απόδοση εσόδων από τον ΕΝΦΙΑ στην τοπική αυτοδιοίκηση, προειδοποίησε ότι μια τέτοια επιλογή θα δημιουργούσε νέες ανισορροπίες και τελικά θα οδηγούσε εκ νέου στο σημερινό σύστημα Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων.
Όπως ανέφερε, με βάση το μοντέλο που παρουσίασε ο Νίκος Ανδρουλάκης, η Γλυφάδα θα λάμβανε 50 εκατομμύρια ευρώ αντί για 12,8 εκατομμύρια ευρώ μέσω ΚΑΠ, λόγω της υψηλής εμπορικής αξίας των ακινήτων της.
Αντίθετα, στο 90% της επικράτειας - όπως στο Αγρίνιο - τα έσοδα θα μειώνονταν, καθώς από 20 εκατομμύρια ευρώ μέσω ΚΑΠ θα έπεφταν στα 12 εκατ. ευρώ.
«Θα δημιουργούσε τρομερή ασυμμετρία που θα έπρεπε να ισορροπηθεί με έναν μηχανισμό που θα οδηγούσε στους ΚΑΠ. Θα κάναμε δηλαδή έναν κύκλο και θα φτάναμε στο ίδιο», σχολίασε χαρακτηριστικά.