Ο χυμός κράνμπερι είναι γνωστός για τις αντιοξειδωτικές του ιδιότητες. Νέα μελέτη εξετάζει και έναν ακόμη πιθανό ρόλο του: την υποστήριξη της λειτουργίας του εγκεφάλου.

Σε δοκιμή διάρκειας δώδεκα εβδομάδων, οι συμμετέχοντες που κατανάλωναν καθημερινά χυμό κράνμπερι εμφάνισαν καλύτερες επιδόσεις στη μνήμη και χαμηλότερα επίπεδα της ορμόνης του στρες, χωρίς όμως να καταγραφούν σημαντικές αλλαγές στη διάθεση ή το άγχος.

Η διατροφή και η υγεία του εγκεφάλου

Όλο και περισσότερες επιστημονικές μελέτες εξετάζουν τη σχέση ανάμεσα στη διατροφή και την ψυχική αλλά και τη γνωστική υγεία. Διατροφικά πρότυπα που βασίζονται σε άφθονες φυτικές τροφές, όπως η Μεσογειακή διατροφή, έχουν συσχετιστεί με χαμηλότερο κίνδυνο εμφάνισης συμπτωμάτων κατάθλιψης και καλύτερη συνολική λειτουργία του εγκεφάλου.

Σημαντικό ρόλο φαίνεται να διαδραματίζουν οι πολυφαινόλες, φυσικές αντιοξειδωτικές ενώσεις που βρίσκονται σε φρούτα, λαχανικά, μούρα, τσάι, κακάο και άλλες φυτικές τροφές. Οι επιστήμονες μελετούν τον τρόπο με τον οποίο αυτές οι ουσίες μπορούν να συμβάλλουν στη μείωση του οξειδωτικού στρες και στην υποστήριξη της μνήμης και της εγκεφαλικής λειτουργίας.

Κράνμπερι και εγκεφαλική λειτουργία

Τα κράνμπερι (cranberries) είναι ιδιαίτερα πλούσια σε έναν μοναδικό τύπο αυτών των ενώσεων, τις προανθοκυανιδίνες. Αυτό το στοιχείο ώθησε μια ερευνητική ομάδα από το King’s College London να εξετάσει ένα απλό ερώτημα: Μπορεί ένα καθημερινό ποτήρι χυμό κράνμπερι να κάνει τη διαφορά στη διάθεση και τη σκέψη των φοιτητών;

Η κλινική δοκιμή, με την ονομασία CRANMOOD, δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Clinical Nutrition και προσφέρει τις πρώτες ελπιδοφόρες απαντήσεις.

Τι περιείχε ο χυμός κράνμπερι

Ο φυσικός χυμός προσέφερε καθημερινά 442 mg πολυφαινολών, συμπεριλαμβανομένων 303 mg προανθοκυανιδινών. Το ρόφημα placebo είχε σχεδιαστεί ώστε να είναι πανομοιότυπο σε χρώμα και γεύση, καθιστώντας τα δύο ροφήματα σχεδόν μη διακριτά, αλλά δεν περιείχε καθόλου από αυτές τις ευεργετικές δραστικές ενώσεις.

Τι αποκάλυψε η μελέτη για το κράνμπερι

Αναφορικά με τις μετρήσεις που βασίστηκαν στις υποκειμενικές αναφορές των συμμετεχόντων, τα αποτελέσματα ήταν σχετικά μετριόφρονα. Δεν παρατηρήθηκαν σημαντικές διαφορές ανάμεσα στις δύο ομάδες. Οι δείκτες διάθεσης, στρες, άγχους και κατάθλιψης παρέμειναν σχεδόν ίδιοι, ανεξάρτητα από το αν οι φοιτητές κατανάλωναν χυμό κράνμπερι ή εικονικό φάρμακο (placebo).

Όμως, οι βιολογικοί δείκτες έδειξαν μια διαφορετική εικόνα. Μετά από δώδεκα εβδομάδες:

Η ομάδα που κατανάλωνε κράνμπερι εμφάνισε σημαντικά χαμηλότερα επίπεδα κορτιζόλης στο σάλιο, ενός βασικού δείκτη που σχετίζεται με τη ρύθμιση του στρες.

Οι ίδιοι φοιτητές σημείωσαν καλύτερες επιδόσεις σε δύο τεστ μνήμης (βραχυπρόθεσμη μνήμη και φωνολογική βραχυπρόθεσμη μνήμη) σε σύγκριση με την ομάδα ελέγχου.

Τα αποτελέσματα των εξετάσεων αίματος και ούρων βοήθησαν στη σύνδεση των δεδομένων: Οι συνολικές πολυφαινόλες και ένας μεταβολίτης που ονομάζεται ιππουρικό οξύ αυξήθηκαν στην ομάδα του κράνμπερι, ενώ τα υψηλότερα επίπεδά τους συνδέθηκαν με χαμηλότερα επίπεδα κορτιζόλης.

Αυτό υποδηλώνει ότι οι δραστικές ενώσεις απορροφήθηκαν από τον οργανισμό και ενδέχεται να διαδραματίζουν ρόλο στη διαχείριση του άγχους — αν και η μελέτη δείχνει απλή συσχέτιση και όχι σχέση αιτίου και αποτελέσματος.