Κυριακή
28 Απριλίου 2024

Εμπειρογνώμονας στην Εξεταστική για τα Τέμπη: «Ο σταθμάρχης και οι μηχανοδηγοί, έκαναν τραγικά λάθη»

«Δεν λάβαμε καμία εισήγηση να κλείσει ο σιδηρόδρομος», κατέθεσε ο τέως επικεφαλής του ΟΣΕ στην Εξεταστική Επιτροπή για την πολύνεκρη τραγωδία στα Τέμπη.

Ελλάδα

«Στην εθνική τραγωδία της 28ης Φεβρουαρίου 2023, καταλήξαμε ότι έγιναν φοβερά λάθη […] ξεκινώντας από τον ανθρώπινο παράγοντα, ο οποίος λειτούργησε λαθεμένα σε όλες τις δραστηριότητες του, και φτάνοντας στα τεχνολογικά συστήματα τα οποία δεν λειτουργούσαν ή δεν λειτούργησαν εκείνο το βράδυ».

Τα παραπάνω τόνισε, στο πλαίσιο της κατάθεσής του στην εξεταστική επιτροπή για «τη διερεύνηση του εγκλήματος των Τεμπών», ο Ιωάννης Χαλκιάς που μετείχε στην τριμελή επιτροπή εμπειρογνωμόνων, γνωστή και ως επιτροπή «Γεραπετρίτη».

Όπως ανέφερε, ο κύριος αίτιος αυτής της μεγάλης δυστυχίας ήταν ο σταθμάρχης, ο οποίος, όπως και οι μηχανοδηγοί, έκαναν «τραγικά λάθη». Αναφερόμενος στα συμπεράσματα της επιτροπής Γεραπετρίτη, είπε: «Εμείς καταλήξαμε στο ότι οι ευθύνες ξεκινάνε από κάτω και μπορούν να φτάσουν μέχρι πάνω. Ο βαθμός της ευθύνης του καθενός είναι θέμα που θα διερευνήσει η δικαστική εξουσία» είπε ο Ιωάννης Χαλκιάς και συνέχισε: «Δεν μπορώ να πω εγώ ότι έχει ποινική ευθύνη ο διοικητής του ΟΣΕ ή της ΕΡΓΟΣΕ κλπ, εάν δεν έχουμε πλήρη γνώση του φακέλου. Και αυτή τη στιγμή, μόνο ο ανακριτής της Λάρισας έχει γνώση».

Στη συνέχεια είπε ότι «καταλήξαμε στη διάρθρωση αυτού του πορίσματος μας, λέγοντας: Ευθύνες ο σταθμάρχης, ευθύνες ο επιθεωρητής που τον όρισε, και (τον άφησε) μόνο του, ευθύνες ενδεχομένως οι άλλοι δύο σταθμάρχες που έφυγαν αντί για τις 11 η ώρα νωρίτερα, ευθύνες στη διεύθυνση κίνησης του ΟΣΕ, στη διεύθυνση προσωπικού, ευθύνες στην ΕΡΓΟΣΕ διότι ακριβώς είναι πελαγωμένη με τις συμβάσεις που ξεκινάνε και δεν τελειώνουν ποτέ ή τελειώνουν μετά από 10 χρόνια, μετά από διαδοχικές παρατάσεις, οι οποίες επιβαρύνουν και το κόστος, ευθύνες προφανώς στη ΡΑΣ η οποία, κακώς κατά τη γνώμη μου, είχε αναλάβει με νομοθετική πρωτοβουλία τα θέματα ασφαλείας του σιδηροδρόμου – έπρεπε να ασχολείται μόνο με την αγορά και τον ανταγωνισμό – ευθύνες προφανώς στην Hellenic Train γιατί ακριβώς και οι μηχανοδηγοί της είχαν ευθύνη στο όλο δυστύχημα, ευθύνη προφανώς και στο Υπουργείο διότι ως εποπτεύoν όλου του τομέα των σιδηροδρόμων προφανώς κάποια πράγματα έπρεπε να έχουν γίνει καλύτερα, κάποιες ρυθμίσεις έπρεπε να είναι πιο επιτυχείς…»

Απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις του βουλευτή της ΝΔ Λ. Τσαβδαρίδη, ο κ. Χαλκιάς είπε ότι ο μηχανοδηγός έπρεπε να σταματήσει την αμαξοστοιχία, και ότι η συνεννόηση του με τον σταθμάρχη ήταν «καφενειακή». Επισήμανε επίσης ότι «και οι μηχανοδηγοί (έπρεπε) να τηρούν ευλαβικά τον Γενικό Κανονισμό Κυκλοφορίας, που, παρότι έχει τα χάλια του, αλλά έστω και αν αυτόν τον τηρούσαν θα μπορούσε να έχει αποφευχθεί το ατύχημα».

Σε ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Β. Κόκκαλη για το εάν υπήρχε το σύστημα ECTS, και ταυτόχρονα γίνονταν και ανθρώπινα λάθη, θα είχε αποφευχθεί το δυστύχημα, ο κ. Χαλκιάς είπε ότι «θα είχε σταματήσει το τραίνο». Επίσης, για το εάν θα χαρακτήριζε παράνομη την πρόσληψη του σταθμάρχη, ο κ. Χαλκιάς είπε «ναι, τη μετάταξή του προφανώς, προδήλως παράνομη».

Μιλένα Αποστολάκη: «Η κυβέρνηση είναι έκθετη για την παράνομη μετάταξη του σταθμάρχη»

«Η Κυβέρνηση είναι έκθετη για την παράνομη μετάταξη του σταθμάρχη μετά την κατάθεση και του Ι. Χαλκιά, προέδρου της επιτροπής εμπειρογνωμόνων, που συνεστήθη από τον τότε Υπουργό Μεταφορών, Γιώργο Γεραπετρίτη» αναφέρει σε δήλωσή της η βουλευτής του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, Μιλένα Αποστολάκη, η οποία μετέχει στην εξεταστική επιτροπή για «τη διερεύνηση του εγκλήματος των Τεμπών».

Σύμφωνα με την Μιλένα Αποστολάκη, «Ο κ. Χαλκιάς έκανε λόγο για «ελλιπέστατη εκπαίδευση» και «προδήλως παράνομη μετάταξη», η οποία σημειωτέον επιχειρήθηκε εκ των υστέρων να καλυφθεί με επίφαση νομιμότητας από την κυβέρνηση. Κατά την κατάθεση του Σ. Πατέρα, πρώην πρόεδρου και διευθύνοντος συμβούλου του ΟΣΕ, ο μάρτυρας επιβεβαίωσε την ελλιπή κρατική χρηματοδότηση, καθώς επίσης και το γεγονός ότι η Hellenic Train δεν κατέβαλε στον ΟΣΕ τα οφειλόμενα τέλη πρόσβασης υποδομής, παρά την ύπαρξη αντίστοιχης συμβατικής υποχρέωσης» σημείωσε η κα Αποστολάκη και συνέχισε: «Επιβεβαίωσε, μάλιστα, ότι σε σύνολο 2.097 οργανικών θέσεων, υπηρετούσαν στον ΟΣΕ 731 υπάλληλοι και ομολόγησε ότι σήμερα δεν θα υπέγραφε και δεν θα κοινοποιούσε την εξώδικη απάντησή του (7.11.2022) προς την Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης του ΟΣΕ, με την οποία διαβεβαίωνε ότι «ο ΟΣΕ εισέρχεται σε μια περίοδο εκσυγχρονισμού και ασφάλειας αντίστοιχης των απαιτήσεων της εποχής και της χώρας μετά από εκτεταμένες δράσεις στον ελληνικό σιδηρόδρομο, που έχουν λάβει χώρα από πλευράς κυβέρνησης, υπουργείου Μεταφορών και ΟΣΕ».».

Πρώην επικεφαλής ΟΣΕ: Δεν λάβαμε καμία εισήγηση να κλείσει ο σιδηρόδρομος

Ουδεμία εισήγηση έλαβε από τις αρμόδιες διευθύνσεις ή από συνδικαλιστικούς φορείς για να κλείσει ο σιδηρόδρομος, σύμφωνα με την κατάθεσή του στην εξεταστική επιτροπή για τα Τέμπη, ο τέως πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, Σπύρος Πατέρας. 

Την απάντηση αυτή έδωσε ο Σπύρος Πατέρας, σε ερώτηση του βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας, Λάζαρου Τσαβδαρίδη εάν θα πρότεινε το κλείσιμο του σιδηροδρόμου, δεδομένων των προβλημάτων που υπήρχαν εκείνη την περίοδο (έλλειψη προσωπικού, υποχρηματοδότηση, παθογένειες ετών) ή να παραμείνει σε λειτουργία.

Ο παραιτηθείς, μετά το δυστύχημα της 28ης Φεβρουαρίου 2023, επικεφαλής του ΟΣΕ, εξέφρασε κατά την έναρξη της κατάθεσής του, την απόλυτη οδύνη του για το τραγικό, αδιανόητο συμβάν, σημειώνοντας ότι τα όποια λόγια χάνουν την αξία τους, μπροστά στο μέγεθος της τραγωδίας. Σημείωσε επίσης ότι «επειδή στα πλαίσια της ανάκρισης την οποία διεξάγει ο ανακριτής της Λάρισας, μου έχει ασκηθεί ποινική δίωξη, θα ήθελα, σε θέματα τα οποία σχετίζονται άμεσα με τον πυρήνα της ποινικής δίωξης, να αποφύγω να απαντήσω», ωστόσο, επειδή η διαδικασία της εξεταστικής επιτροπής «έχει ιερό χαρακτήρα, [..] θα προσπαθήσω να μην αξιοποιήσω αυτή τη δυνατότητα για να μην απαντήσω».

Για το εάν θεωρούσε ασφαλή τον σιδηρόδρομο το διάστημα που υπηρετούσε τον ΟΣΕ (1/2021-3/2023) απάντησε καταφατικά, «και σε σχέση με θέματα που αφορούσαν την ασφάλεια ως προς την ανθρώπινη ακεραιότητα, και σε σχέση με θέματα λειτουργικά-ασφαλείας. Ως προς τα θέματα βλαβών, η ενημέρωση που είχα ήταν ότι υπήρχαν θέματα συντήρησης τα οποία έπρεπε να αποκαθίστανται τακτικά στο πλαίσιο των πόρων που διέθετε οργανισμός», είπε ο κ. Πατέρας.

Σε σχέση με το εξώδικο που έλαβε από τους μηχανοδηγούς τον Οκτώβριο του 2022, είπε ότι πραγματοποιήθηκαν συναντήσεις με τους εκπροσώπους των μηχανοδηγών, συζητήθηκαν τα θέματα που έθεταν και ότι δόθηκαν κατευθύνσεις στις αρμόδιες διευθύνσεις προκειμένου να ενεργήσουν προς την κατεύθυνση της επίλυσης των προβλημάτων.

Στην ερώτηση του Λάζαρου Τσαβδαρίδη για το εάν θα είχε αποφευχθεί το δυστύχημα εφόσον υπήρχαν τα συστήματα τηλεδιοίκησης, είπε ότι τα συστήματα τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης «προσδίδουν στην ασφάλεια του σιδηροδρόμου» σημειώνοντας ότι «είναι συστήματα που τα χειρίζονται οι άνθρωποι». Όσο για το σύστημα ETCS, είπε ότι «είναι ένα σύστημα που προφανώς, εφόσον λειτουργεί, προσδίδει επιπλέον ασφάλεια στο σιδηρόδρομο [..] Το ETCS παρέχει τη μέγιστη ασφάλεια, δεδομένου ότι έχει δυνατότητα να οδηγήσει σε αυτόματη πέδηση το συρμό, εφόσον, όχι μόνο έχουν εγκατασταθεί, αλλά (και) εφόσον λειτουργούν.».

Ο Σπύρος Πατέρας, ερωτήθηκε από την βουλευτή του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, Μιλένα Αποστολάκη, εάν θα ξαναϋπέγραφε το εξώδικο που έστειλε τον Νοέμβριο του ‘22 και που, σύμφωνα τη βουλευτή, ανέφερε ότι «εισέρχεται ο οργανισμός σε μία περίοδο εκσυγχρονισμού [..] και ασφάλειας αντίστοιχης των απαιτήσεων της εποχής και της χώρας». Η απάντηση του κ. Πατέρα ήταν «όχι». Κληθείς να σχολιάσει προηγούμενη τοποθέτηση του εμπειρογνώμονα Ιωάννη Χαλκιά για «ελλιπέστατη εκπαίδευση» των σταθμαρχών και για «παράνομη» μετάταξη του σταθμάρχη Λάρισας, είπε ότι «στην απόφαση που εκδόθηκε για την μετάταξη του σταθμάρχη, όλες οι διαδικασίες που προβλέπει ο νόμος 4440/2016, τον ορισμό της τριμελούς επιτροπής, τη σύμφωνη γνώμη του φορέα προέλευσης, τα πιστοποιητικά υγείας, είχαν τηρηθεί. Δεν υπήρχε καμία απόφαση διοίκησης, διοικητικού συμβουλίου, αρμόδιας διεύθυνσης για ηλικιακό όριο».

Στην ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Βασίλη Κόκκαλη εάν ο ΟΣΕ προσλάμβανε προσωπικό εκτός ΑΣΕΠ, και με ποια διαδικασία, ο κ. Πατέρας είπε ότι προσλήφθηκαν 210 άτομα, και ότι, σε συνεννόηση με την ομοσπονδία (σιδηροδρομικών), τις διευθύνσεις και το δυναμικό του ΟΣΕ, ζητήθηκε να συλλεχθούν άνθρωποι οι οποίοι θα ήταν διατεθειμένοι να εργαστούν στον οργανισμό, και ότι, στη συνέχεια τηρήθηκαν όλες οι διαδικασίες μέσω επιτροπών αξιολόγησης, συνεντεύξεων και προσόντων, με τα οποία θα είχαν προσληφθεί, και εάν είχε ακολουθηθεί η διαδικασία του ΑΣΕΠ. Επίσης, στην ερώτηση εάν ενημέρωνε τους ανώτερούς του για τις καθυστερήσεις υλοποίησης των συμβάσεων για τα συστήματα ασφαλείας, είπε ότι τα έργα αυτά τα έτρεχε η ΓΑΙΟΣΕ.

Στην ερώτηση του βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας, Μακάριου Λαζαρίδη, εάν το διάστημα 2017-2019 είχαν γίνει μετατάξεις σταθμαρχών ή κλειδούχων άνω των 55 ετών, ο κ. Πατέρας είπε «τουλάχιστον δέκα», με τον κ. Λαζαρίδη να αναφέρει τα εξής: «Με την Δ/4/Δ, 15 Οκτωβρίου 2018, με κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και υπουργό τον κ. Σπίρτζη, μετατάχθηκαν εννέα υπάλληλοι από την Εγνατία Οδό στον ΟΣΕ, οι έξι από αυτούς τους εννέα τοποθετήθηκαν σε θέσεις σταθμάρχη στο νέο επιβατικό σταθμό της Θεσσαλονίκης, οι νεότεροι από τους έξι ήταν 49 ετών και ο μεγαλύτερος 62 ετών. Επίσης, έχω κι άλλες μετατάξεις: 27 Νοεμβρίου 2018, 56 ετών. 19 Νοεμβρίου 2018, 62 ετών. 20 Νοεμβρίου 2018, 55 ετών. 26 Οκτωβρίου, 57 ετών. 26 Οκτωβρίου, 53 ετών. Άρα», συμπέρανε ο κ. Λαζαρίδης, «γινόταν και μετατάξεις μεγαλύτερης ηλικίας και την περίοδο του ΣΥΡΙΖΑ».

Εξάλλου, με αφορμή σχετική ανακοίνωση της βουλευτού του ΠΑΣΟΚ, Μιλένα Αποστολάκη και «επειδή είδα και τον κ. Χαλκιά να μιλάει για «προδήλως παράνομη» μετάταξη, και μου κάνει εντύπωση, ένας άνθρωπος οποίος ήτανε στο συγκεκριμένο πόρισμα να μην το 'χει ψάξει, ακούστε: Με το νόμο 4404 του 2016, (όταν) υπουργός Εσωτερικών είναι ο κ. Σκουρλέτης, και κυβέρνηση ο ΣΥΡΙΖΑ, προβλέφθηκε η κινητικότητα στο Δημόσιο με απόσπαση ή μετάταξη, χωρίς όριο ηλικίας, [..] Το όριο ηλικίας, το οποίο από 28 ετών πήγε 42, ήταν για τις θέσεις σταθμαρχών, κλειδούχων, τεχνικών μηχανημάτων και ηλεκτρολόγων, και αφορούσε τις προσλήψεις στον ΟΣΕ, και όχι τις μετατάξεις», είπε ο Λάζαρος Λαζαρίδης.

Να διακόψει τις συνεδριάσεις η Εξεταστική ζητούν συγγενείς θυμάτων – «Σεβαστείτε πως θρηνούν 57 οικογένειες τους αγαπημένους τους»

Επιστολή προς τα μέλη της Εξεταστικής Επιτροπής της Βουλής απέστειλαν συγγενείς θυμάτων του σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη, ζητώντας, μεταξύ άλλων, να διακόψουν τις συνεδριάσεις έως ότου ολοκληρωθεί η ανάκριση που διεξάγεται ενώπιον του Εφέτη Ανακριτή Λάρισας.

Την δήλωση, που υπογράφουν 29 συγγενείς θυμάτων του δυστυχήματος στα Τέμπη, ανέγνωσε σήμερα ο πρόεδρος της επιτροπής, Δημήτρης Μαρκόπουλος.

Οι συγγενείς σημειώνουν αρχικά ότι «θα θέλαμε να εκφράσουμε τον ειλικρινή προβληματισμό μας αναφορικά με το χρόνο σύστασης Εξεταστικής Επιτροπής για το σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών και το χρόνο διενέργειας των συνεδριάσεων αυτής, συνθήκες που άμεσα επηρεάζουν το αποτέλεσμα-πόρισμα αυτής, που θα εκδοθεί».

«Από την έναρξη των συνεδριάσεων της Επιτροπής Σας (23-11-2023) και μέχρι σήμερα και παρά τις προσδοκίες των πολιτών αυτής της χώρας και όλων ημών, είναι έντονη η εντύπωση, που τείνει να γίνει πεποίθηση, ότι δεν θα προκύψουν τα αναμενόμενα αποτελέσματα» και υπογραμμίζεται πως «αντιθέτως διαβλέπουμε προσπάθεια συχνά δίχως νόημα διάχυσης πολιτικών ευθυνών διαφόρων πολιτικών προσώπων, που διετέλεσαν υπουργοί ή υφυπουργοί του Υπουργείου Μεταφορών. Διακρίνουμε μια τάση απόδοσης ποινικών ευθυνών σε μεμονωμένα μη πολιτικά πρόσωπα, τάση που προσβάλλει τη νοημοσύνη μας».

Οι συγγενείς των θυμάτων επισημαίνουν ότι «δεν διαβλέπουμε καμία αξιόλογη προσπάθεια διερεύνησης ποινικών ευθυνών πολιτικών προσώπων και ως εκ τούτου, εκτιμούμε πως ελάχιστα πράγματα μπορεί να προσφέρει η Εξεταστική Επιτροπή στην ουσιαστική διερεύνηση ποινικών ευθυνών πολιτικών προσώπων».

Σε άλλο σημείο της επιστολής τους, τονίζουν πως «σκόπιμο είναι να μην ξεχνάτε σε κάθε συνεδρίασή Σας πως σκοτώθηκαν 57 άνθρωποι, που θα μπορούσαν να είναι οι δικοί σας άνθρωποι. Να σεβαστείτε πως θρηνούν 57 οικογένειες τους αγαπημένους τους. Να ανταποκριθείτε στις προσδοκίες αυτών, που μετ΄ επιτάσεως απαιτούν να αποδοθεί δικαιοσύνη και όχι να ακούνε λόγια παρηγοριάς. 

Να αναλογιστείτε ότι είναι πλήρως συνειδητοποιημένοι ότι δεν φταίει η “κακιά ώρα” ή το ανθρώπινο λάθος και μόνο. Η φωνή αυτών των ανθρώπων δεν θα ακουστεί μόνο από κάποιους που κλήθηκαν να καταθέσουν ενώπιόν Σας, αλλά θα συνεχίσει να ακούγεται και μετά το πέρας των συνεδριάσεών Σας και όπου αλλού απαιτηθεί. Παρά τον ανείπωτο πόνο μας, δεν θα αρκεστούμε σε καταγγελτικές δηλώσεις και εντυπώσεις. Θα απαιτήσουμε συγκεκριμένες ενέργειες, εν προκειμένω από Εσάς, ό,τι δηλώνουμε με την παρούσα. Σταθείτε λοιπόν στο ύψος των περιστάσεων και των συνταγματικά προβλεπόμενων αρμοδιοτήτων Σας».

Στη συνέχεια, οι 29 συγγενείς θυμάτων καλούν τα μέλη της Επιτροπής:

-Να διακόψετε τις συνεδριάσεις μέχρι την ολοκλήρωση της ανάκρισης που διεξάγεται ενώπιον του κ. Εφέτη Ανακριτή Λάρισας.

-Να ζητήσετε και να λάβετε αντίγραφα της ποινικής δικογραφίας, να τα μελετήσετε με προσοχή και χρόνο, κατόπιν να επανακκινήσετε τις συνεδριάσεις σας.

-Να εξετάσετε και άλλους μάρτυρες με ουσιαστική συνεισφορά στη διερεύνηση ποινικών ευθυνών πολιτικών προσώπων και να εκδώσετε κοινό πόρισμα

-Να εκδώσετε κοινό πόρισμα

Ακολουθήστε το Lykavitos.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις


Διαβάστε ακόμη
Φόρτωση άρθρων...