Πιθανό θεωρείται ότι είναι το ενδεχόμενο αναβολής των Εκλογών στην Τουρκία. Ο Πρόεδρος της Τουρκίας, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, ενδέχεται να εργαλειοποιήσει τα άρθρων του τουρκικού Συντάγματος και της σύνδεσής του με τεχνητή κρίση στα ελληνοτουρκικά προκειμένου να αιτιολογηθεί αναβολή των Εκλογών της 18ης Ιουνίου.

Ο Τούρκος Πρόεδρος μπορεί να προχωρήσει σε αυτή την κίνηση εφόσον πολιτική κατάσταση στο εσωτερικό δεν επιτρέπει την επανεκλογή του.

Αυτό το σενάριο φαίνεται πως μελετά η ελληνική Κυβέρνηση, προκειμένου να είναι έτοιμη για όλα τα ενδεχόμενα.

Συγκεκριμένα, δεν αποκλείεται εργαλειοποίηση των άρθρων 78 και 119 που σχετίζονται με την εμπλοκή σε πόλεμο ή την κήρυξη της χώρας σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης.

Δεδομένου ότι η συνταγματική τάξη έχει διασαλευθεί ήδη μία φορά, καθώς με αφορμή την απόπειρα πραξικοπήματος κατά του Ερντογάν τον Ιούλιο του 2016 ακολούθησε μια αναθεώρηση που αφενός έδωσε υπερεξουσίες στον πρόεδρο, αφετέρου περιόρισε σε σημαντικό βαθμό τις αρμοδιότητες της Εθνοσυνέλευσης, η κατά το δοκούν ερμηνεία του Συντάγματος για την εξυπηρέτηση βραχυπρόθεσμων πολιτικών στόχων από τον Τούρκο πρόεδρο δεν αποκλείεται πλέον από την Αθήνα, έστω και ως ακραίο σενάριο.

Συγκεκριμένα, το άρθρο 78 του τουρκικού Συντάγματος αναφέρει επί λέξει ότι «αν η διεξαγωγή νέων εκλογών θεωρηθεί αδύνατη λόγω πολέμου, η Μεγάλη Εθνοσυνέλευση της Τουρκίας μπορεί να αποφασίσει την αναβολή των εκλογών για ένα χρόνο. Αν οι λόγοι δεν εξαλειφθούν, τότε η αναβολή μπορεί να επαναληφθεί σε συμφωνία με τη διαδικασία της αναβολής».

Το άρθρο 119 προβλέπει την κήρυξη κατάστασης εκτάκτου ανάγκης και δίνει τη δυνατότητα αναβολής των Εκλογών για έξι μήνες στις παρακάτω περιπτώσεις: «Πόλεμο, ανάδυση μιας κατάστασης που αναγκάζει σε πόλεμο, επιστράτευση, εξέγερση, ισχυρές στασιαστικές πράξεις εις βάρος της μητέρας πατρίδας και της Δημοκρατίας, ανοιχτές πράξεις βίας εσωτερικής ή εξωτερικής προέλευσης που απειλούν το αδιαίρετο της χώρας και του έθνους, ανάδυση ανοιχτών πράξεων βίας που στοχεύουν στην καταστροφή της συνταγματικής τάξης ή των θεμελιωδών δικαιωμάτων και ελευθεριών, σοβαρή επιδείνωση της δημόσιας τάξης λόγω πράξεων βίας, φυσικές καταστροφές, ξέσπασμα επικίνδυνων πανδημικών ασθενειών ή κάποια σοβαρή οικονομική κρίση».

Η τουρκική Εθνοσυνέλευση μπορεί να επεκτείνει την έκτακτη ανάγκη για μια περίοδο τεσσάρων μηνών κάθε φορά έπειτα από αίτημα του προέδρου. 

Κατά τη διάρκεια της περιόδου εκτάκτου ανάγκης ο Πρόεδρος της Τουρκίας μπορεί να κυβερνά με προεδρικά διατάγματα για θέματα που κρίνονται αναγκαία λόγω της κατάστασης εκτάκτου ανάγκης.