Κυριακή
28 Ιουνίου 2026

Ορμούζ: Αυξάνεται ο κίνδυνος για τη διεθνή ναυτιλία – Προειδοποιήσεις για νάρκες

Πλανήτης

Οι επιθέσεις των τελευταίων ημερών σε εμπορικά πλοία στο Στενό του Ορμούζ αρχίζουν να έχουν άμεσες επιπτώσεις στη διεθνή ναυσιπλοΐα, καθώς οι αρμόδιες ναυτικές αρχές αναβάθμισαν το επίπεδο απειλής για τα πλοία που διέρχονται από τη σημαντικότερη θαλάσσια οδό μεταφοράς πετρελαίου στον κόσμο.

Το Joint Maritime Information Center (JMIC), που συντονίζει την ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ πολεμικών ναυτικών και εμπορικής ναυτιλίας, αύξησε το επίπεδο κινδύνου στην περιοχή σε «σημαντικό» (substantial), επικαλούμενο τα διαδοχικά περιστατικά των τελευταίων ημερών. Παράλληλα, το βρετανικό UK Maritime Trade Operations (UKMTO) επιβεβαίωσε ότι το δεξαμενόπλοιο που επλήγη το Σάββατο στο Στενό του Ορμούζ υπέστη ζημιές στη γέφυρά του από άγνωστο βλήμα, χωρίς να υπάρξουν τραυματισμοί ή θαλάσσια ρύπανση.

Η επίθεση ήταν η δεύτερη μέσα στην εβδομάδα εναντίον εμπορικού πλοίου, εξέλιξη που επαναφέρει στο προσκήνιο τους κινδύνους για τη ναυσιπλοΐα, τη στιγμή που η κυκλοφορία μέσω του Ορμούζ είχε αρχίσει να αποκαθίσταται μετά την προσωρινή συμφωνία μεταξύ Ηνωμένων Πολιτειών και Ιράν.

Αυξάνονται οι ανησυχίες για τις θαλάσσιες μεταφορές



Το JMIC ανακοίνωσε επίσης ότι επεκτείνεται ο ναυτιλιακός διάδρομος κατά μήκος των ακτών του Ομάν, ώστε να επιτρέπεται ταυτόχρονη διέλευση πλοίων και προς τις δύο κατευθύνσεις, σε μια προσπάθεια ενίσχυσης της ασφάλειας των μεταφορών.

Παράλληλα, εξέδωσε νέα προειδοποίηση για πιθανή παρουσία ναρκών σε μεγάλο μέρος της συνήθους διαδρομής μέσω του Στενού. Είχε προηγηθεί προειδοποίηση του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO), σύμφωνα με την οποία εκτιμάται ότι έως και 80 νάρκες ενδέχεται να έχουν τοποθετηθεί στην περιοχή.

Η παρουσία εκρηκτικών αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους κινδύνους για τις ναυτιλιακές εταιρείες και τους πλοιοκτήτες. Βάσει της προσωρινής συμφωνίας με τις ΗΠΑ, το Ιράν έχει αναλάβει την ευθύνη για την αποναρκοθέτηση του Στενού, χωρίς όμως να είναι σαφές σε ποιο βαθμό η διαδικασία έχει προχωρήσει.

Εύθραυστη η αποκατάσταση των ροών πετρελαίου



Παρά την αύξηση της έντασης, εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου εξακολουθούν να διέρχονται καθημερινά από το Ορμούζ. Ωστόσο, αρκετά δεξαμενόπλοια συνεχίζουν να ταξιδεύουν με απενεργοποιημένα τα συστήματα δορυφορικού εντοπισμού (AIS), γεγονός που δυσκολεύει την παρακολούθηση της κυκλοφορίας.

Σύμφωνα με στοιχεία της Kpler, το δεξαμενόπλοιο που επλήγη μετέφερε φορτίο αργού πετρελαίου από το Κατάρ, ενώ η Vanguard Tech το χαρακτηρίζει πλήρως φορτωμένο supertanker.

Οι ροές πετρελαίου είχαν αρχίσει να αυξάνονται μετά την προσωρινή συμφωνία που προώθησε ο πρόεδρος των ΗΠΑ Donald Trump, συμβάλλοντας στην αποκλιμάκωση των διεθνών τιμών του αργού. Ωστόσο, η ναυτιλιακή κίνηση παραμένει αισθητά χαμηλότερη από τα προπολεμικά επίπεδα, ενώ κάθε νέο περιστατικό αυξάνει την αβεβαιότητα για την πλήρη επαναλειτουργία του σημαντικότερου ενεργειακού διαδρόμου στον κόσμο.

Με τα χρηματιστήρια κλειστά λόγω Σαββατοκύριακου, οι αγορές δεν έχουν ακόμη αποτιμήσει τις τελευταίες εξελίξεις. Ωστόσο, η αναβάθμιση του επιπέδου απειλής για τη ναυσιπλοΐα και οι νέες προειδοποιήσεις για την ασφάλεια στο Στενό του Ορμούζ ενδέχεται να επηρεάσουν το κόστος των θαλάσσιων μεταφορών, τα ασφάλιστρα κινδύνου και τις προσδοκίες για την πορεία της αγοράς πετρελαίου, εφόσον η ένταση δεν αποκλιμακωθεί τις επόμενες ημέρες.

Ακολουθήστε το Lykavitos.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις


Διαβάστε ακόμη
Φόρτωση άρθρων...