Πέμπτη
18 Δεκεμβρίου 2025

Μαύρες προβλέψεις για τα Χριστούγεννα στην Ελλάδα - Δύσκολες γιορτές για πολλά νοικοκυριά

Οικονομία

Η επιφυλακτικότητα που εξακολουθεί να χαρακτηρίζει τους Έλληνες καταναλωτές αποτυπώνεται στη νέα έρευνα της Ernst & Young για την εορταστική περίοδο. Οι περισσότεροι δηλώνουν πως θα κινηθούν με συγκρατημένη διάθεση, ενώ ένας στους δύο σκοπεύει να περάσει τα Χριστούγεννα στο σπίτι με οικογένεια ή φίλους. Το 59% δηλώνει ότι θα ξοδέψει περίπου τα ίδια με πέρσι, την ώρα που μόλις το 13% σκοπεύει να αυξήσει τις αγορές του.

Βάσει των πρώτων ευρημάτων της έρευνας EY Future Consumer Index Ελλάδα 2025, η οποία θα παρουσιαστεί ολοκληρωμένα τον Δεκέμβριο, η πρόθεση αγοράς για τη φετινή περίοδο εμφανίζεται οριακά ενισχυμένη σε σχέση με πέρσι. Η τιμή εξακολουθεί να αποτελεί τον σημαντικότερο παράγοντα για το 90% των καταναλωτών, ενώ η ποιότητα του προϊόντος παραμένει βασικό κριτήριο για το 64%.

Σε ό,τι αφορά τις προτιμήσεις, το 61% σχεδιάζει να δαπανήσει σε τρόφιμα και ποτά — κυρίως μεγαλύτερες ηλικίες — και το 58% σε ρούχα και αξεσουάρ, με τους νεότερους να οδηγούν τη ζήτηση. Οι εμπειρίες, όπως γεύματα εκτός σπιτιού και συναυλίες, αποτελούν χαμηλότερη προτεραιότητα (35%), όπως και τα προϊόντα προσωπικής φροντίδας (32%). Μόλις το 28% σκέφτεται να αγοράσει τεχνολογικά προϊόντα, κατηγορία που ηγείται παραδοσιακά στη Black Friday και την Cyber Monday.

Παρά τη μικρή άνοδο στη διάθεση για δαπάνες, σημαντικά μειωμένο είναι το ποσοστό όσων αναζητούν αποκλειστικά προσφορές (44% από 55% πέρσι), αν και οι γυναίκες και οι μεγαλύτερες ηλικίες εξακολουθούν να αναζητούν ευκαιρίες. Αντίθετα, το κύρος της μάρκας ανακτά έδαφος, καθώς το 25% — έναντι 17% πέρσι — δηλώνει ότι το brand είναι καθοριστικό κριτήριο επιλογής.

Στο κλίμα αυτό, ένας στους δύο καταναλωτές (53%) θα παραμείνει στο σπίτι τις γιορτές, ενώ 41% σκοπεύει να αγοράσει δώρα. Εντονότερη εμφανίζεται η διάθεση αποφυγής σπατάλης, καθώς το 32% δηλώνει ότι θα προσπαθήσει να μην υπερβάλει σε προμήθειες και τρόφιμα.

Σχολιάζοντας τα πρώτα αποτελέσματα της έρευνας, ο Θάνος Μαύρος, Εταίρος της EY Ελλάδος και επικεφαλής του τομέα Λιανεμπορίου στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, επισημαίνει ότι παρά τον επίμονο πληθωρισμό, οι καταναλωτές εμφανίζονται ελαφρώς πιο δραστήριοι σε σχέση με πέρσι. «Η τιμή παραμένει καθοριστική, αλλά οι δαπάνες σε είδη πρώτης ανάγκης δείχνουν να διατηρούν δυναμική. Μειώνεται αισθητά το ποσοστό όσων δηλώνουν ότι θα περιορίσουν τις αγορές τους, κάτι που μας επιτρέπει να είμαστε συγκρατημένα αισιόδοξοι για την κίνηση της αγοράς τις γιορτές», σημειώνει.

Ακολουθήστε το Lykavitos.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις


Διαβάστε ακόμη

Έρχονται φοροελαφρύνσεις για τις επιχειρήσεις - Ποια σενάρια βρίσκονται στο τραπέζι

Μετά το πακέτο παρεμβάσεων με τις μόνιμες μειώσεις φόρων για τα φυσικά πρόσωπα, στο επίκεντρο της κυβέρνησης μπαίνουν τώρα οι επιχειρήσεις. Το οικονομικό επιτελείο επεξεργάζεται έν...

Αυξήσεις στις συντάξεις: Από την Παρασκευή αρχίζει η καταβολή τους (παραδείγματα)

Τις επόμενες ημέρες θα δουν στους λογαριασμούς τους οι συνταξιούχοι τις αυξημένες συντάξεις για το 2026. Οι αυξήσεις προέρχονται από τις φοροελαφρύνσεις που εξαγγέλθηκαν στη Διεθνή...

Φόρτωση άρθρων...