Τετάρτη
28 Φεβρουαρίου 2024

Τι περιλαμβάνει το νομοσχέδιο για τα «κόκκινα» δάνεια - Πότε εντάσσονται σε ρύθμιση οι οφειλέτες

Σημαντική ανάσα για τους δανειολήπτες θα δώσει το νομοσχέδιο του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών που αφορά τα «κόκκινα» δάνεια, το οποίο ψηφίστηκε στη Βουλή το μεσημέρι. 

Συνολικά ψήφισαν 297 βουλευτές, επί της αρχής του νομοσχεδίου υπέρ ψήφισαν 158, κατά 139.

Αναλυτικά, το άρθρο 7 ψήφισαν υπέρ 190 βουλευτές, όχι 97 και παρών επέλεξαν 10 βουλευτές.

Για το άρθρο 38, ψήφισαν υπέρ 154, όχι 124 και 10 επέλεξαν το παρών.

Για το άρθρο 49 ψήφισαν υπέρ 190, 97 κατά και 10 παρών.

Για το άρθρο 66, ψήφισαν υπέρ 158 κατά 139.

Για το άρθρο 89, ψήφισαν υπέρ 158, κατά 139.

Και για το άρθρο 107, ψήφισαν υπέρ 158 και κατά 139.

Μεταξύ άλλων, τα άρθρα αφορούν, τους Servicers, την λειτουργία οργανισμών μη εποπτευόμενων από την Τράπεζα της Ελλάδος και η τροπολογία τη διάταξη που προβλέπει την εξαίρεση, από τον προσυμβατικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, των συναλλαγών του ΤΑΙΠΕΔ.
Μεγαλύτερα «κουρέματα» στον εξωδικαστικό μηχανισμό, τι αλλάζει με τους servicers
Διέξοδο στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν με τους servicers στην προσπάθεια είτε να ρυθμίσουν διμερώς ή μέσω του εξωδικαστικού μηχανισμού τα δάνειά τους -και άρα να γλιτώσουν το σπίτι τους από τον πλειστηριασμό-, είτε απλά να ενημερωθούν γι’ αυτά βρίσκουν οι δανειολήπτες, έχοντας στη διάθεσή τους επιπλέον όπλα στη μάχη με την υπερχρέωση.

15 ερωτήσεις - απαντήσεις για τις αλλαγές που αυτό φέρνει το νομοσχέδιο:

1) Με ποιον τρόπο αλλάζουν οι σχέσεις των δανειοληπτών με τους servicers;

Με το νομοσχέδιο θεσπίζονται υποχρεώσεις διαφάνειας, ενημέρωσης και σεβασμού των δικαιωμάτων των οφειλετών για τους servicers. Είναι, ουσιαστικά, η πρώτη φορά που τίθενται τέτοιοι κανόνες όσον αφορά τη λειτουργία των εταιρειών διαχείρισης, που συνδυαστικά με την Κοινοτική Οδηγία 2021/2167 αυξάνουν σημαντικά τον βαθμό προστασίας των δανειοληπτών.

2) Δηλαδή, ποιες είναι οι νέες υποχρεώσεις των servicers απέναντι στους δανειολήπτες;

Οι servicers διαχειρίζονται σήμερα ένα χαρτοφυλάκιο δανείων ύψους 85 δισ. ευρώ. Καθένας από τους δανειολήπτες, λοιπόν, αποκτά πλέον το δικαίωμα να έχει προσωποποιημένη και αναλυτική ενημέρωση για το ύψος της οφειλής, το ιστορικό των πληρωμών, τις δόσεις, το επιτόκιο της ρύθμισης κ.λπ. Η ελλιπής ενημέρωση ήταν ένα από τα βασικά παράπονά τους, αφού μετά τις μαζικές πωλήσεις στα funds, αλλά και την ανάληψη της διαχείρισης από τους servicers απώλεσαν κάθε δυνατότητα να παρακολουθούν τη διαδρομή του δανείου τους, αγνοώντας ακόμη και αυτές τις βασικές παραμέτρους.

3) Και πώς θα γίνεται η ενημέρωση;

Με δύο τρόπους: α) Μέσω ψηφιακής πλατφόρμας στην οποία πρέπει να ανέβουν όλα τα δεδομένα των παραπάνω δανείων το αργότερο έως τον Μάρτιο του 2024. Ο οφειλέτης δηλαδή θα μπορεί, εισερχόμενος με τον προσωπικό του κωδικό στην ειδική εφαρμογή που θα εμφανίζεται στις ιστοσελίδες των servicers, να έχει ενημέρωση για μία σειρά από στοιχεία που αφορούν το δάνειό του. Η λειτουργία θα είναι αντίστοιχη με το web banking των τραπεζών. β) Εγγράφως, μέχρις ότου τεθεί σε λειτουργία η επίμαχη πλατφόρμα. Ο οφειλέτης δηλαδή υποβάλλει τη σχετική αίτηση προς τον servicer και εκείνος είναι υποχρεωμένος το πολύ μέσα σε έναν μήνα να απαντήσει.

4) Για τις τηλεφωνικές οχλήσεις υπάρχει κάποια πρόβλεψη;

Ναι. Με την ενσωμάτωση της Κοινοτικής Οδηγίας απαγορεύεται ρητά η «παρενόχληση, καταναγκασμός ή αθέμιτη επιρροή» κατά την επικοινωνία του servicer με τον πολίτη.

5) Και πώς είναι σίγουρο ότι οι servicers θα συμμορφωθούν;

Υπάρχουν κυρώσεις για όποιες εταιρείες διαχείρισης δεν συμμορφωθούν με τα νέα δεδομένα. Αυτές μπορεί να είναι οικονομικές (πρόστιμα έως 500.000 ευρώ) ή άλλες, όπως υποχρέωση διόρθωσης της παράβασης ή δημοσιοποίησης των παραβατών, ενώ φτάνουν μέχρι και τα «λουκέτα».

6) Ποιος θα διενεργεί τους σχετικούς ελέγχους;

Ο έλεγχος θα είναι τριπλός. Αρχικά, η Τράπεζα της Ελλάδος θα είναι υπεύθυνη για την τήρηση των κανόνων ορθής συμπεριφοράς και επικοινωνίας με τους δανειολήπτες. Στη συνέχεια, το υπουργείο Ανάπτυξης θα αναλάβει τον έλεγχο της τήρησης και λειτουργίας του ηλεκτρονικού συστήματος προσωποποιημένης πληροφόρησης του δανειολήπτη και, τέλος, η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα θα έχει υπ’ ευθύνη της την προστασία και τον σεβασμό των προσωπικών στοιχείων και της ιδιωτικής ζωής των δανειοληπτών. Αυτοί οι τρεις, όπως και το υπουργείο Οικονομικών, θα μπορούν να επιβάλλουν και τις κατά περίπτωση κυρώσεις.

7) Τι αλλάζει στον εξωδικαστικό μηχανισμό;

Οι αλλαγές είναι τρεις: α) η πρόταση αναδιάρθρωσης του χρέους των ευάλωτων οφειλετών γίνεται υποχρεωτικά αποδεκτή από τράπεζες, servicers και Δημόσιο. β) Βελτιώνεται ο αλγόριθμος για δάνεια με εμπράγματη εξασφάλιση για όλους τους δανειολήπτες. γ) Ορίζεται σε 3% σταθερό για τρία έτη το επιτόκιο για όλες τις ρυθμίσεις.

8) Οι πιστωτές δηλαδή δεν μπορούν να απορρίψουν την πρόταση για τους ευάλωτους. Οι ευάλωτοι μπορούν;

Βεβαίως. Η υποχρέωση αποδοχής αφορά αποκλειστικά και μόνο τους πιστωτές γιατί, σύμφωνα με τα στοιχεία, σχεδόν οι μισές προτάσεις απορρίπτονταν από κάποιον υπάλληλο των τραπεζών ή των servicers.

9) Όσον αφορά τον αλγόριθμο, πώς ακριβώς βελτιώνεται;

Έστω ότι ένα δάνειο, συνολικού ύψους 100.000 ευρώ, φέρει ως εξασφάλιση ακίνητο αξίας 50.000 ευρώ. Αυτό πρακτικά σημαίνει πως τα υπόλοιπα 50.000 ευρώ του δανείου είναι ανεξασφάλιστα. Μέχρι σήμερα οι πιστωτές εκτός από το ποσό που ήταν εξασφαλισμένο (σ.σ.: εν προκειμένω τα 50.000 ευρώ) επιδίωκαν μέσω της ρύθμισης να λάβουν και ένα 20% από το ανεξασφάλιστο μέρος του δανείου (συνολικά, δηλαδή, διεκδικούσαν 60.000 ευρώ). Με το νομοσχέδιο αφαιρείται αυτό το 20%.

10) Και τι σημαίνει αυτό για τους δανειολήπτες;

Ότι αυξάνεται το «κούρεμα» που βγαίνει αυτομάτως από τον αλγόριθμο. Για παράδειγμα, σε οφειλή ύψους 100.000 ευρώ, με υποθήκη ακίνητο αξίας 50.000, με τον παλιό εξωδικαστικό ο δανειολήπτης θα έπρεπε να πληρώσει 45.220 ευρώ. Με τη νέα ρύθμιση θα πληρώσει 32.500 ευρώ, δηλαδή η οφειλή του μειώνεται επιπλέον κατά 28%.

11) Το παραπάνω όφελος είναι ανεξάρτητο από το κέρδος από το επιτόκιο;

Ναι. Στο παραπάνω παράδειγμα ο οφειλέτης θα δει περαιτέρω μείωση της δόσης του, αφού μέχρι σήμερα το επιτόκιο για τα χρέη προς τράπεζες και servicers ήταν Euribor συν 2,5 μονάδες για εξασφαλισμένες οφειλές και συν 3 μονάδες για μη εξασφαλισμένες οφειλές.

12) Πώς θα μπορούν οι οφειλέτες να αποκτήσουν πρόσβαση σε χρηματοδότηση;

Στο νομοσχέδιο προβλέπεται ότι τόσο οι εταιρείες πιστώσεων όσο και οι servicers θα μπορούν, εφόσον λάβουν την απαιτούμενη άδεια, να χορηγούν δάνεια για σκοπούς (και) αναδιάρθρωσης. Αυτό σημαίνει ότι οι οφειλέτες που δεν μπορούσαν -για εποπτικούς κυρίως λόγους- να χρηματοδοτηθούν από τις τράπεζες έχουν πλέον μία δεύτερη ευκαιρία.

13) Οι εταιρείες αυτές θα εποπτεύονται, επίσης, από την Τράπεζα της Ελλάδος;

Ναι. Η κεντρική τράπεζα θα ασκεί την εποπτεία και τον έλεγχο στις επίμαχες επιχειρήσεις, ενώ θα αξιολογεί τους εταίρους, τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου και τους επικεφαλής των κρίσιμων λειτουργιών όπως ακριβώς κάνει και για τις τράπεζες.

Σε σχέση με τον Φορέα Απόκτησης και Επαναμίσθωσης

14) Υπάρχουν βελτιώσεις και για τον Φορέα;

Ναι. Με το νομοσχέδιο καταργείται το «πέναλτι» που ίσχυε και υποχρέωνε τον οφειλέτη να πληρώσει τα μισθώματα 12 ετών ακόμα και στην περίπτωση που αγόραζε το σπίτι του νωρίτερα, ενώ μειώνεται κατά 30% και η τιμή επαναγοράς. Έστω δηλαδή ότι ένας δανειολήπτης μπορούσε στην οκταετία να επαναγοράσει το σπίτι του. Η τιμή στην οποία θα το αγοράσει θα είναι μειωμένη κατά 30%, ενώ δεν θα χρειαστεί να πληρώσει τα μισθώματα των υπόλοιπων τεσσάρων ετών.

15) Για ποιον λόγο προβλέπεται η έκπτωση 30% στην τιμή;

Σύμφωνα με τα στοιχεία, το 75% των πλειστηριασμών καταλήγουν άγονοι στο πρώτο «σφυρί» και συνήθως κατακυρώνονται στο τρίτο, άρα με αυτόματη αναπροσαρμογή στο 65% της αρχικής τιμής. Στο πλαίσιο αυτό, η κυβέρνηση αποφάσισε να ενσωματώσει αυτή τη μείωση στο νομοσχέδιο, διευκολύνοντας όχι μόνο τους δανειολήπτες, αλλά και τους επενδυτές (σ.σ.: θα αγοράζουν τα ακίνητα επίσης στην ίδια χαμηλότερη τιμή).

Υπέρ του νομοσχεδίου του υπουργείου Οικονομικών, στη διαμόρφωση του οποίου συμμετείχαν από την πρώτη στιγμή, εμφανίζονται οι servicers, εστιάζοντας στις προτάσεις εκείνες που αν και κρίσιμες δεν έγιναν αποδεκτές.

Ακολουθήστε το Lykavitos.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις


Διαβάστε ακόμη

Eurostat: Πάνω από 50% αυξήθηκε η τιμή του ελαιόλαδου στην ΕΕ μέσα σε ένα χρόνο – Στην Ελλάδα κατά 67%

Πάνω από 50% αυξήθηκε η τιμή του ελαιόλαδου στην ΕΕ μέσα σε ένα χρόνο, μεταξύ Ιανουαρίου 2023 και Ιανουαρίου 2024, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat που δόθηκαν σήμερα στη δημοσι...

Φόρτωση άρθρων...