Το σημαντικό ζήτημα των υποδομών, αλλά και των άμεσων παρεμβάσεων που μπορούν να δώσουν ανάσα στις γειτονιές της Αθήνας, οι οποίες έχουν ξεπεράσει τα όριά τους εξαιτίας του κυκλοφοριακού, καθώς και ο ρόλος της τοπικής αυτοδιοίκησης τέθηκαν στην πρώτη θεματική συζήτηση, στο πλαίσιο της εκδήλωσης για το κυκλοφορικό, που διοργάνωσαν το ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής και η Δημοκρατική Συμπαράταξη Μηχανικών (ΔΗΣΥΜ) του ΤΕΕ.
Στην εισαγωγική του τοποθέτηση, ο βουλευτής Δράμας του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, υπεύθυνος Κ.Τ.Ε. Υποδομών και Μεταφορών, Τάσος Νικολαΐδης, άσκησε κριτική στην κυβέρνηση για την αποτυχία στην αποτελεσματική αντιμετώπιση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι πολίτες στην καθημερινότητά τους.
«Αντί για μια μητρόπολη που θα κάνει βήματα προς τα εμπρός, θα κινείται προς το μέλλον με ταχύτητα και αυτοπεποίθηση, θα αναπτύσσεται με σχέδιο και θα πρωταγωνιστεί στην καινοτομία, τη βιώσιμη κινητικότητα και την ποιότητα ζωής, η Αττική είναι εγκλωβισμένη σε ένα παρελθόν που δεν της αξίζει, είναι κολλημένη σε ένα τέλμα που πληγώνει βαθιά τους κατοίκους του λεκανοπεδίου», είπε ο Τάσος Νικολαΐδης, εστιάζοντας στις συνθήκες χάους που επικρατούν στις αστικές μετακινήσεις.
Ο Τάσος Νικολαΐδης υπογράμμισε πως για το ΠΑΣΟΚ το κυκλοφοριακό αποτελεί ένα «βαθιά πολιτικό πρόβλημα, καθώς αγγίζει τις ζωές των πολλών». Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε στην αδυναμία της κυβέρνησης εδώ και μία επταετία να εκπονήσει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο που θα περιλαμβάνει βασικά έργα, με στόχο την επίλυση του προβλήματος. «Παράλληλα, η όποια αναβάθμιση των μέσων μαζικής μεταφοράς συνεχώς μεταφέρεται στο μέλλον, με προσλήψεις ή προμήθειες που υλοποιούνται καθυστερημένα και χωρίς να υπηρετούν έναν συγκεκριμένο σχεδιασμό», σημείωσε.
Ακόμα, ανέδειξε ως στοιχείο αναξιοπιστίας την περίπτωση των τρόλεϊ, όπου η μία πολιτική ηγεσία του υπουργείου σχεδίαζε την αναβάθμισή τους, ενώ η αμέσως επόμενη θέλει, χωρίς κανέναν διάλογο, να ξηλώσει το δίκτυο, «καταστρέφοντας ουσιαστικά δημόσια περιουσία».
Από την πλευρά του, ο Νίκος Μήλης, επικεφαλής παράταξης ΔΗΣΥΜ και Πρόεδρος Αντιπροσωπείας ΤΕΕ, προσδιόρισε τη σημερινή εκδήλωση ως την εκκίνηση ενός διαλόγου για ένα ζήτημα που σιωπηλά και ύπουλα μας βλάπτει όλους σε χρόνο και χρήμα. «Κοινός τόπος είναι η πεποίθηση πως η λύση του κυκλοφοριακού της Αττικής μπορεί να προκύψει από έναν συνδυασμό μέτρων αφενός διαχείρισης και οργάνωσης της κυκλοφορίας, αφετέρου κατασκευής των υποδομών εκείνων που θα εξισορροπούν τη σημερινή ζήτηση», ανέφερε ο Νίκος Μήλης.
Προσδιόρισε ως τη ρίζα το προβλήματος το γεγονός ότι πάνω από τις μισές μετακινήσεις στην Αθήνα γίνονται με ΙΧ, με βαθμό πληρότητας μόλις 1,6 επιβαίνοντες ανά όχημα. Περιγράφοντας, δε, την έκταση του φαινομένου, σημείωσε πως «το άλλοτε mega-project της Αττικής Οδού μοιάζει σαν το φθηνότερο ακούσιο πάρκινγκ του νομού, εξαιτίας του κορεσμού που παρουσιάζει ορισμένες ώρες της ημέρας».
Ο Νίκος Μήλης έθεσε ως κεντρική επιδίωξη τη βιώσιμη αστική κινητικότητα, η οποία αντιπαραθέτει στο ΙΧ, εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης με λεωφορεία, μετρό, ποδήλατο ή και πεζή, με δυνατότητα συνδυασμού των εναλλακτικών μέσων. Ανέδειξε, επίσης, την ανάγκη κάθε λύση για το κυκλοφοριακό να λαμβάνει υπόψη το πώς θα αλλάξουν οι πολεοδομικές ανάγκες μακροπρόθεσμα και πώς η εξέλιξη της τεχνολογίας θα αυτοματοποιήσει τις λύσεις.
«Στα μέτρα που δεν κοστίζουν πολύ, θα πρέπει να δώσουμε περισσότερο χώρο στους πεζούς, αυξάνοντας το πλάτος των πεζοδρομίων η πεζοδρομώντας οδούς, γιατί οι πόλεις μας έγιναν για τους ανθρώπους, όχι για τα αυτοκίνητα. Να κατασκευάσουμε περισσότερες λωρίδες για λεωφορεία. Θέλουμε ενεργό στήριξη των μέσων μεταφοράς, ένα ζήτημα που δυστυχώς τα τελευταία έξι χρόνια έχει πάει στη γωνία», είπε, ενώ έδωσε προτεραιότητα και στην κατασκευή περισσότερων χώρων στάθμευσης πέριξ των σταθμών του μετρό.
Στην κορυφή της ατζέντας για τους δήμους των νοτιών προαστίων έθεσε ο Δήμαρχος Ελληνικού-Αργυρούπολης και πρόεδρος του Ελληνικού Δικτύου Ανθεκτικών Πόλεων, Γιάννης Κωνσταντάτος, την κατασκευή της αστικής σήραγγας Ηλιουπόλεως.
Όπως σημείωσε, η οριακή κατάσταση που επικρατεί στους κεντρικούς άξονες, όπως η Βουλιαγμένης και η Ποσειδώνος, ακόμα δεν οφείλεται στο έργο του Ελληνικού, όμως «η επόμενη ημέρα της λειτουργίας του θα είναι κρίσιμη για την ποιότητα ζωής των γύρω περιοχών».
Ανέφερε πως οι δήμοι έχουν καταθέσει τις προτάσεις τους στην πολιτεία τόσο για τη δρομολόγηση της σήραγγας που θα αποσυμφορήσει την κίνηση από την έξοδο της Αττικής Οδού στον Καρέα ως τα νότια, καθώς και για παρεμβάσεις στη λεωφόρο Βουλιαγμένης, τονίζοντας πως «οι δήμοι θεσμικά δεν έχουν τη δυνατότητα ουσιαστικής παρέμβασης σε ζητήματα που επιβαρύνουν το κυκλοφοριακό».
Ο Γιάννης Κωνσταντάτος τόνισε πως η Νότια Αθήνα χρειάζεται όραμα και πως το κράτος οφείλει να βάλει τους δήμους σε ένα τραπέζι, όπου θα μοιραστεί μαζί τους τον σχεδιασμό, ειδικά στον τομέα του κυκλοφοριακού. Δίνοντας μια εικόνα της αναπτυξιακής δυναμικής της Αθηναϊκής Ριβιέρας, άρα και των κυκλοφοριακών αναγκών, είπε ότι στον δήμο Ελληνικού-Αργυρούπολης εκδίδονται περίπου 300 οικοδομικές άδειες τον χρόνο, με αντίστοιχους αριθμούς σε Άλιμο και Γλυφάδα.
Τέλος, σχολίασε πως ακόμα και για την άδεια εκτέλεσης διαδρομής από τη δημοτική συγκοινωνία του δήμου Ελληνικού-Αργυρούπολης, με την οποία μετακινούνται μηνιαίως 20.000 πολίτες, δόθηκε μάχη για την έκδοση του σχετικού ΦΕΚ, διότι «το κράτος δεν διαθέτει το θεσμικό πλαίσιο ούτε για τη δημοτική συγκοινωνία, ούτε για διαδημοτική συνεργασία. Πολεμάμε μόνοι μας στα όρια του νόμου».
Στην απουσία σχεδίου από την πλευρά της Κυβέρνησης για τη λύση του κυκλοφοριακού προβλήματος της νότιας Αθήνας, αναφέρθηκε και ο Δήμαρχος Ηλιούπολης, Στάθης Ψυρρόπουλος. Τόνισε τη συμπόρευση πέντε δήμων της νότιας Αττικής, με αιχμή την αναζήτηση λύσης για το κυκλοφοριακό, κάνοντας λόγο για ένα ζήτημα που τείνει να γίνει εφιαλτικό για τους κατοίκους, με την κυβέρνηση όμως να αγνοεί ένα ζήτημα που απασχολεί μισό εκατομμύριο κατοίκους της πόλης.
«Εφόσον δεν μας ακούει η κυβέρνηση και έχουμε φτάσει τελικά στο σημείο να μας κοροϊδεύουν -γιατί αυτό συμβαίνει, δεν είναι μόνο αδιαφορία-, θα κάνουμε επίσημη ενημέρωση στα κόμματα και θα κλείσουμε δρόμους. Έχω πει προσωπικά ότι θα βγάλω τα απορριμματοφόρα, χωρίς να με νοιάζει το πολιτικό κόστος», είπε χαρακτηριστικά, βάζοντας στο τραπέζι ακόμα και το ενδεχόμενο πορείας προς τη Βουλή.
Στην ανάγκη επενδύσεων για τη δημιουργία χώρων στάθμευσης, υπόγειων και υπέργειων (με ασανσέρ), αναφέρθηκε ο Μάριος Ψυχάλης, Δήμαρχος Λυκόβρυσης-Πεύκης, συνδέοντας ευθέως αυτή την έλλειψη με την κυκλοφοριακή επιβάρυνση. Όπως ενημέρωσε, στο πρόσφατο δημοτικό συμβούλιο ψηφίστηκε η κυκλοφοριακή μελέτη για τη χωροθέτηση υπόγειου πάρκινγκ 153 θέσεων κάτω από την κεντρική πλατεία της Πεύκης.
«Ως δήμος έχουμε εγκρίνει το σχέδιο βιώσιμης κινητικότητας, καθώς και το σχέδιο για τη δημιουργία κοινόχρηστων χώρων. Ήδη εκπονούμε έργα για τη διαπλάτυνση των πεζοδρομίων και τον περιορισμό των εμποδίων, διότι η λύση είναι η βιώσιμη κινητικότητα, με ποδήλατο και με τα πόδια», ανέφερε. Έβαλε στο πλάνο της χρηματοδότησης για την απόκτηση νέων κοινόχρηστων χώρων τους πόρους της Περιφέρειας, των υπουργείων Περιβάλλοντος και Εσωτερικών, καθώς και του Πράσινου Ταμείου, ενώ τόνισε πως προϋπόθεση για τα παραπάνω αποτελεί η εφαρμογή των τοπικών πολεοδομικών σχεδίων και υλοποίηση των απαραίτητων απαλλοτριώσεων.
Τη συζήτηση συντόνισε ο δημοσιογράφος Κώστας Ντελέζος.
2η θεματική ενότητα
Τα δεδομένα που συνθέτουν το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Αττικής, καθώς και δέσμη προτάσεων για την αντιμετώπισή του, παρουσιάστηκαν κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής με θέμα: «Το Κυκλοφοριακό Πρόβλημα της Αττικής: Διάλογος και μέτρα για την άμεση αντιμετώπισή του».
Στο πλαίσιο του 2ου πάνελ της εκδήλωσης με τίτλο: «Διαχείριση Κυκλοφορίας και Έξυπνες Λύσεις», το οποίο συντόνισε ο Γραμματέας του Τομέα Υποδομών του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, Δημήτρης Σαρηγιάννης, ακαδημαϊκοί και εκπρόσωποι φορέων ανέλυσαν τις παραμέτρους του ζητήματος.
Ο Δημήτρης Σαρηγιάννης έθεσε ως βάση της συζήτησης την εφαρμογή «έξυπνων λύσεων» υψηλής αποτελεσματικότητας και χαμηλού κόστους, επισημαίνοντας παράλληλα πως η ύπαρξη ενός ενιαίου συντονισμού αποτελεί προϋπόθεση για την ιεράρχηση και τη δυναμική αξιολόγηση των παρεμβάσεων.
Στον ρόλο των εμπορευματικών μεταφορών αναφέρθηκε η Πρόεδρος της Διεθνούς Ομοσπονδίας Μεταφορών (IRU), Γενική Διευθύντρια της ΟΦΑΕ και Αν. Γραμματέας Τομέα Μεταφορών του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, κα Ηρώ Δουμάνη.
Η Ηρώ Δουμάνη σημείωσε πως τα βαρέα οχήματα αποτελούν κρίσιμο κρίκο της εφοδιαστικής αλυσίδας και της οικονομικής ανάπτυξης. Υποστήριξε πως οι όποιες ρυθμιστικές παρεμβάσεις ή απαγορεύσεις κυκλοφορίας πρέπει να βασίζονται σε ανάλυση δεδομένων και όχι σε υποθέσεις, προκρίνοντας ως βέλτιστες λύσεις την ψηφιοποίηση και τη δημιουργία οργανωμένων κέντρων Logistics.
Ο αναπληρωτής καθηγητής του ΠΑ.Δ.Α. και αναπληρωτής Γραμματέας Τομέα Μεταφορών του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, Παναγιώτης Παπαντωνίου, εστίασε σε ζητήματα διαχείρισης της κυκλοφορίας και στο φαινόμενο της «μεταφορικής φτώχειας». Κατέθεσε οκτώ προτάσεις άμεσης εφαρμογής, μεταξύ των οποίων η αυστηρή τήρηση ωραρίων τροφοδοσίας και ο συγχρονισμός των φωτεινών σηματοδοτών (πράσινο κύμα). Παράλληλα, παρατήρησε ότι η πολυδιάσπαση των αρμοδιοτήτων μεταξύ διαφορετικών φορέων δυσχεραίνει την υλοποίηση πάγιων προτάσεων του τεχνικού κόσμου, όπως η σύσταση Μητροπολιτικού Φορέα.
Τη συσχέτιση της παλαιότητας του στόλου με την κυκλοφοριακή συμφόρηση ανέλυσε ο Τεχνικός Διευθυντής ΚΤΕΟ ΑΒΑΞ, κ. Αντώνης Πολυχρονόπουλος. Επικαλούμενος στοιχεία που δείχνουν ότι η Ελλάδα διαθέτει τον γηραιότερο στόλο στην Ε.Ε. (μέσος όρος ηλικίας 17,5 έτη), ανέφερε πως οι συχνές μηχανικές βλάβες, όπως καταγράφονται στον άξονα του Κηφισού, επιβαρύνουν σημαντικά την κυκλοφορία. Πρόκρινε την αυστηρή τήρηση των διαδικασιών τεχνικού ελέγχου (ΚΤΕΟ) ως αναγκαία συνθήκη για την αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας και την εξομάλυνση της κυκλοφοριακής ροής.
Τις κοινωνικές επιπτώσεις του κυκλοφοριακού περιέγραψε η Εντεταλμένη Καθηγήτρια του ΠΑ.Δ.Α. και μέλος του Τομέα Μεταφορών του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, κα Ελένη Μισοκεφάλου, αναφερόμενη στο κόστος που επιφέρει η συμφόρηση στην καθημερινότητα και την παραγωγικότητα των πολιτών. Η κα Μισοκεφάλου τόνισε την ανάγκη ενίσχυσης της Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, μέσω της αναβάθμισης των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς και της διασφάλισης καλύτερων συνθηκών για το επιβατικό κοινό στις στάσεις και τις λεωφορειολωρίδες.
Τέλος, ο Καθηγητής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και Γραμματέας του Τομέα Μεταφορών του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, Νίκος Ηλιού, ήταν καταιγιστικός σχετικά με την πορεία των μεγάλων έργων υποδομής. Προέβλεψε πως με τους τρέχοντες ρυθμούς ωρίμανσης μελετών και εξασφάλισης χρηματοδότησης, κρίσιμα έργα όπως οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού και οι συνδέσεις με τα λιμάνια Ραφήνας και Λαυρίου, δεν θα έχουν ολοκληρωθεί πριν το διάστημα 2036-2040. Ο κ. Ηλιού επέκρινε την πολιτική των εξαγγελιών χωρίς μελετητική ωριμότητα, η οποία διαιωνίζει το πρόβλημα.
Μαρινάκης: Η παραπληροφόρηση και οι προεκτάσεις της είναι μία από τις μεγαλύτερες κρίσεις της εποχής μας
Χατζηδάκης: Ενσωμάτωση της Τεχνητής Νοημοσύνης στη δημόσια διοίκηση και τις επιχειρήσεις
Ακολουθήστε το Lykavitos.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις